خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور:

آمارها، مشکلات جامعه را قبلا هشدار داده بودند/ بدون حمایت مردم کاری پیش نمی‌رود

رییس جمهور گفت: آمارهای رسمی قبلا مشکلات جامعه را هشدار داده بودند؛ اینکه در چه سالی برای اشتغال، افزایش درخواست داریم، از قبل باید مشخص باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار برگزارکنندگان سرشماری عمومی نفوس و مسکن اظهار داشت: موضوع رسیدگی به نفوس و مسکن، علیرغم سادگی، مسئله‌ای مهم است چون آمار، پایه برنامه‌ریزی کشور است. اینکه بتوانیم از آغاز تا پایان با حوصله کافی برنامه‌ریزی کنیم، نیازمند آمار و داده‌هایی است که در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و اگر خدایی ناکرده این داده‌ها اشتباه باشد، ما دچار خطا می‌شویم.

او ادامه داد: دست یافتن به مرحله عالی توسعه آرزوی ماست و می‌خواهیم بر اساس نظر مردم در مسیر کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان قرار بگیریم. البته اگر همه توانمان را به‌کار بگیریم، فاصله زیادی تا رسیدن به کشورهای صنعتی بزرگ جهان نداریم. خداوند هم منابع خوبی به ما ارزانی داشته و هم استعداد خوبی به ملت ما داده و چیزی که باقی می‌ماند، جهاد و کوشش و ملی فکر کردن است.

روحانی اضافه کرد: در مسئله سرشماری و آمار، همانطور که اشاره کردم همه کشورها متکی به آمار هستند؛ منتها چگونگی به دست آوردن این آمار مسئله دیگری است. یک روال مراجعه به درب منازل مردم است که کار بسیار پر زحمتی است و سرمایه بسیار زیادی صرف می‌شود، اما به علت اهمیت مسئله این کار را می‌کنیم. این آمار به‌لحظه است و نمی‌شود گفت الان اطلاعات بگیریم و برویم ۱۰ سال دیگر بیاییم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با ابزار و اطلاعات بشر از لحاظ ارتباطی، این کار باید به صورتی انجام بگیرد، که در لحظه انجام شود. قبلا وقتی آمار می‌گرفتند یک‌سال طول می‌کشید تا مسئولان بفهمند آمار از چه قرار است، الان قول داده‌اند این زمان به سه ماه رسیده که اگر انجام شود، رکورد خوبی است.

روحانی با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی نیاز به برنامه‌ریزی شفاف و دقیق و صادقانه دارد، گفت: اگر ندانیم رشد جمعیت ما چگونه است و نفهمیم چه مقدار مسکن نیاز داریم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

او تاکید کرد: آمارها قبلا مشکلات جامعه را هشدار داده بودند؛ اینکه در چه سالی برای اشتغال، برای درخواست اشتغال پیک جمعیت داریم، از قبل باید مشخص باشد. بیکار در یک حدی در همه کشورها قابل قبول نیست و بیکاری دو رقمی در هیچ جا قابل قبول نیست؛ پس ما یا اطلاعات ندرایم یا درست برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. مثل مشکلات محیط‌زیستی، مگر آمار این را به ما نمی‌گفته است؟ یا مشکل آب؛ مگر آمار قبلی به ما نمی‌گفته است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هرکس باید بفهمد آماردهنده نباشد، آمار توسط مسئولان آمار باید ارائه شود، نه اینکه هرکسی دلش خواست آمار بدهد. اشکالی ندارد آمار بدهند، اما این آمارها از مراجع رسمی باشد. الان طوری شده که هر کس سر خود آمار می‌دهد.

روحانی با تاکید براینکه در این دور سرشماری از مردم خواسته شده از فضای مجازی و اینترنت استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این راه بسیار خوب و درست است و البته کار به صورت موازی انجام می‌شود و از ۲۵ مهر ماه مراجعه به درب منازل انجام می‌شود و باید گفت این دو کار همدیگر را تکمیل می‌کنند اما در ادوار بعدی سعی می‌کنیم این مسیر ساده‌تر انجام شود.

رییس دولت یازدهم گفت: از همه دست‌اندرکاران؛ از وزارت ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات تشکر می‌کنم. این شبکه می‌تواند فضای خوبی را برای آینده کشور ایجاد کند. من هم از مردم هم تقاضا می‌کنم همکاری لازم را با ماموران سرشماری داشته باشند، البته همیشه هم همکاری کردند. مردم باید احساس کنند این اطلاعات ضرروت کشور و به نفع همه است و همه باید حس کنند کاری که انجام می‌شود به نفع همه است و احساس نشود از این آمار کسی می‌خواهد سوءاستفاده کند.

روحانی تصریح کرد: آمار این پایه‌ای برای اطلاعات برای برنامه‌ریزی آینده کشور است و همانطور که مردم از آغاز همکاری کردند، این را ادامه می‌دهند. دولت به برنامه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، برای همین سازمان برنامه و بودجه را احیا کردیم. امیدواریم کشور دارای پیشرفت قابل‌قبولی باشد. امسال سال رونق است و آثار آن را در همه کشور می‌بینیم. بخش‌های اقتصادی علامت‌های لازم را به ما می‌دهد. اگر در سالی رشد اقتصادی خوب است یا خوب نیست باید آن را به مردم با دلایلش بگوییم. کشور برای مردم است و بدون حمایت مردم کاری پیش نمی‌رود.

رییس جمهور در پایان گفت: باید از شرایط کشور مطلع باشند و ان‌شاءالله همه شما در این کار مهم موفق باشید و یاری مردم مستمر باشد تا در ماه‌های آینده از آثار این سرشماری بهره‌مند شویم.

کد خبر : ۴۱۴۳۳۷