خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع در صحن مجلس خبر داد؛

تولید موشک‌های غدیر، سجیل و خرمشهر تا پایان سال

وزیر دفاع در جریان نشست علنی امروز مجلس با بیان این‌که موشک‌های غدیر، سجیل و خرمشهر تا پایان سال به عرصه تولید می‌رسند، با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: شکستن حصر آبادان استراتژی جدیدی به فرمان حضرت امام(ره) بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حسین دهقان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تا پایان امسال سه محصول اساسی در حوزه‌ موشکی را که قدرت دفاعی را چند برابر افزایش می‌دهد به صحنه تولید خواهیم آورد.

او اعلام کرد: سه موشک غدیر با سوخت جامد برد بلند، سجیل با سوخت جامد برد بلند و خرمشهر با دقت اصابت بالا را به صحنه تولید می‌آوریم.

وزیر دفاع همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: در آستانه روز پنجم مهرماه سالروز عملیات ثامن الائمه هستیم؛ این عملیات به عنوان یک نقطه آغاز در تاریخ دفاع مقدس ما به شمار می‌رود.

او ادامه داد:‌ تا زمان انجام این عملیات ما عملیات موفقی به جز عملیات محدود فرماندهی کل قوا نداشتیم و بیشتر همت رزمندگان برای سلب آسایش و امنیت نیروهای متجاوزی که تلاش داشتند مناطقی که مورد هدفشان بود را اشغال کنند، صرف می‌شد.

وزیر دفاع افزود: عراق در روز ۳۱ شهریور با حمله سراسری و گسترده خود، ۱۹ شهر ایران را مورد بمباران هوایی قرار داد و حمله سراسری خود را در سه جبهه جنوبی، میانی و شمالی آغاز کرد؛ عمده تلاش دشمن برای دستیابی به اهداف خود در جبهه جنوبی بود که عمدتاً منطقه اهواز، اشغال کامل خرمشهر و آبادان مورد نظر وی بود.

دهقان خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت به جز آنکه نتوانستند آبادان را به طور کامل در اختیار بگیرند و به سمت اهواز بیایند دیگر اهدافشان را محقق کردند؛ عملیات ثامن الائمه که با فرمان تاریخی امام(ره) تحت عنوان شکستن حصر آبادان آغاز شد، سرآغاز فصل جدیدی بود که هم منجر به تغییر استراتژی جنگ در بعد کلی و هم تغییر مواضع سیاسی و نظامی جبهه مقابل یعنی دشمن بود.

او گفت: عراق با استراتژی جنگ پر شدت و کوتاه مدت تصور می‌کرد می‌تواند ظرف مدت یک هفته به اهداف خود برسد اما بعد از سه روز از آغاز جنگ تحلیلگران نظامی جهان رسما اعلام کردند که صدام دردستیابی به اهداف خود ناموفق است.

دهقان ادامه داد: صدام ۶ روز پس از حمله به ایران به نوعی سخن از پایان جنگ به عمل آورد و یک هفته پس از آغاز جنگ استراتژی دفاع تهاجم پر شدت و کوتاه‌مدت تبدیل به جنگ فرسایشی بلند مدت شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه ملت ایران در آن زمان با چند انتخاب مواجه بود، گفت: تسلیم در مقابل آن‌ها نخستین انتخاب و دومین انتخاب تن دادن به یک جنگ کوتاه‌مدت یا بلند مدت بود و البته اهداف آن‌ها این بود که در صورت عدم موفقیت نگذارند طرف مقابل نیز باقی بماند،‌ در واقع به دنبال حفظ برتری برای کشور عراق بودند.

او ادامه داد: بعد از عملیات ثامن، عملیات طریق‌القدس و بیت‌المقدس و فتح‌المبین را به دنبال داشتیم که این عملیات‌ها منجر به آزادسازی سرزمین‌های اشغالی ما در جنوب کشور شد درحقیقت خطه جنوبی کشور جبهه اصلی ما بود و جبهه میانی و شمالی جبهه‌های پشتیبانی محسوب می‌شد لذا عملیات پشتیبانی در جبهه‌های میانی و شمالی انجام می‌شد.

دهقان ادامه داد: هرچند هدف آمریکایی‌ها مهار و خاموش کردن انقلاب بود و صدام را بهترین گزینه برای تجاوز به ایران در نظر گرفتند اما صدام نیز اهداف دیگری در سر داشت و آن اینکه بتواند قرارداد ۱۹۷۵ را لغو و در خلاء قدرت ناشی از سقوط  شاه را پر کند و خود به عنوان مسئول و یا ژاندارم منطقه ایفای نقش کند.

او با یادآوری شرایط آسیب پذیر داخلی کشور عراق ناشی از ظهور و بروز و امواج انقلاب اسلامی در جامعه شیعه عراق گفت: در این شرایط صدام به دنبال نمایاندن قدرت خود نیز بود بنابراین دست به کشتار خونین داخلی زد که شهید صدر و خواهر ایشان و اخراج ایرانیان از غرب ماحصل این اتفاقات بود.

وزیر دفاع با یادآوری روزهایی که توانستیم سرزمین‌های اشغالی جنوب کشور را آزاد کنیم، گفت: در این زمان تلاش دیگران برای ممانعت از پیروزی قاطع ملت ایران نیز آغاز شد، صدام در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی از سوی سایر کشورها مورد حمایت قرار گرفت و همچنین به لحاظ اطلاعاتی از وی حمایت جدی صورت گرفت.

دهقان اضافه کرد: بعد از فتح خرمشهر با استراتژی تغییر و تنقیح متجاوز برای برداشتن میدان دید و تیر دشمن از شهرها و برای اینکه بتوانیم دنیا را به نقطه‌ای برسانیم که حق ملت ایران را بپذیرند متجاوز را شناسایی کنند و آن را وادار به پرداخت غرامت جنگی کنند و به عبارتی فضایی ایجاد شود که متجاوزان درسی از تاریخ گیرند و بدانند که تجاوز بدون پاسخ نمی‌ماند اما در اینجا با فضایی مواجه شدیم که همواره نیز ادامه دارد.

او یادآور شد: نهادهای بین‌المللی یعنی سازمان ملل متحد که رسالت اصلی او تضمین امنیت جهانی است نه تنها در قبال تهاجم عراق هیچ اقدامی انجام نداد بلکه سکوت کامل را پیشه گرفت، همچنین آمریکا پشتیبانی خود از صدام را نیز افزون کرد، شوروی نیز تمام تجهیزات زمینی و هوایی و سیستم‌های پدافندی را در اختیار صدام قرار داد. فرانسه نیز بی مهابا و بدون حد و مرز نسبت به فروش تسلیحات به عراق اقدام کرد. انگلستان در همراهی با سیاست‌های آمریکا در عرصه پشتیبانی از صدام به انجام اقداماتی پرداخت.

سردار دهقان با بیان اینکه کشورهای اروپایی به تبعیت از آمریکا از صدام حمایت کردند، گفت: آلمان‌ها تجهیزات مختلف از جمله تامین امکانات و سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند، ژاپن، چین و دیگران نیز به این حمایت‌ها پرداختند.

او گفت: بعد از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی کشور به خاک عراق نیز ورود پیدا کردیم که عملیات‌های رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا عملیات بزرگ و تعیین کننده‌ای چون فاو، والفجر ۸ و در نهایت عملیات کربلای ۵ که در آن اساسا صحنه نبرد و جنگ به نفع ما پیش رفت بنابراین آمریکا و شوروی به این جمع‌بندی رسیدند که باید با بسیج امکانات و توان، مانع از پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی نظام صدام در عراق شوند.

وزیر دفاع ادامه داد: از این رو آمریکا و شوروی با دخالت مستقیم در عملیات‌ها به نوعی کربلای ۴ ما را با عدم موفقیت همراه کردند اما در کربلای ۵ ما درس جدیدی به آن‌ها دادیم که در شلمچه نمایان است با این حال به پذیرش قطعنامه رسیدیم تا به نوعی آتش‌بس برقرار شود اما صدام در آن شرایط قطعنامه را نیز نپذیرفت لذا جنگ ادامه پیدا کرد.

او با تاکید بر اینکه جنگ را ما با موفقیت به پایان رساندیم، تصریح کرد: دشمنان ما به هیچ کدام از اهداف خود دست نیافتند اما ما توانستیم درس‌ها و دستاوردهای بزرگی را از جنگ به دست آوریم.

دهقان در توضیح گزاره‌ها،‌ نتایج و درس‌هایی که جنگ و دوران دفاع مقدس از خود به جا گذاشت، گفت: نخست آنکه در دنیای پر آشوبی که قانون جنگل حاکم است و صاحبان زور و اسلحه حق را برای خود تعریف کردند و به دنبال آن هستند که با بداخلاقی اهداف خود را زیبا جلوه دهند و دنیا را تسلیم و تابع خود کنند تنها راه زیست عزتمند بهره‌مند بودن از اقتدار، استقلال و اتحاد فرهنگ و جهاد و مقاومت است.

او ادامه داد: ما آموختیم که نهادهای بین‌المللی حافظ صلح در خدمت سیاست‌ها و قدرت‌های بزرگ و در راس آن‌ها آمریکا هستند و هیچ ملتی نمی‌تواند این چشمداشت و انتظار را داشته باشد که این نهادها از حقوق حقه آن‌ها حمایت کند.

وزیر دفاع افزود: شعارهای فریبنده حقوق بشر، دموکراسی، رفاه‌خواهی و اینگونه مسائل بیشتر شعارهای ظاهری و ابزاری برای توجیه‌گری اقدامات متجاوزانه و سلطه‌طلبانه نظام سلطه است. ترور و تروریسم نیز ابزاری در خدمت صاحبان قدرت برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی و مقابله با اراده ملت‌ها در جهت تثبیت و حفظ منافع ملی آن‌ها است از این رو استانداردهای چندگانه را در این نوع مقابله به کار می‌گیرند که تروریسم خوب و بد را اعلام کردند و پذیرفتند که تروریسم دولتی یک مقوله قابل قبولی از طرف آن‌ها است.

سردار دهقان افزود: ملت ما آموخته است که فرهنگ جهاد و شهادت و ایثار و مقاومت، فرهنگ بسیج و بسیجی‌گری، اتحاد و انسجام ملی، ایمان به خدا و انجام عمل صالح عناصر قدرت آفرین هستند که شرف و عزت برای ملت ایران اسلامی به همراه خواهند داشت.

او ادامه داد: دشمن همواره در موضع دشمنی خود قرار دارد و از راه‌های مختلف مانند توسعه و تلاش برای ایجاد حفره و واگرایی در داخل، تحقیر و تطمیع و ایجاد گروه‌های ضدانقلاب این کارها را انجام داده است.

سردار دهقان افزود: ما امروز شاهد هستیم بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه وجود دارد اما ایران اسلامی تنها کشور ایمن و عامل ثبات در منطقه است و با وجود تهدیدها امروز بیشترین تلاش را برای صلح و امنیت منطقه به کار برده و ایران پیشتاز مقابله با تروریست است باید در سایه وحدت ملی و پیروی از مقام معظم رهبری و استفاده از رهنمودهای حکیمانه کار خود را ادامه دهیم.

وزیر دفاع گفت: ما در حوزه دفاعی تنها بحث تولید سلاح‌های کشتار جمعی مانند سلاح‌های شیمیایی را دنبال نمی‌کنیم اما در سایر زمینه‌ها قدرت دفاعی خود را بالا خواهیم برد که هیچ قدرت تهدیدکننده‌ای نمی‌تواند امنیت ایران اسلامی را به خطر بیندازد ما در جهت تقویت دفاعی کشور هر کاری را انجام می‌دهیم و بنده در آغاز دوره مسئولیت خود که برنامه‌های کاری خود را به مجلس ارائه دادم و البته به تصویب مقام معظم رهبری رسید محورهای مشخصی مانند بحث سازمان مدیریت را مد نظر قرار دادم.

سردار دهقان ادامه داد: در بحث سازمان مدیریت تلاش بر این بود تا یک سازمان منعطف و پاسخگو وجود داشته باشد تا ظرفیت‌های کشور در خدمت بخش دفاع قرار گیرد و ظرفیت‌های دفاعی در خدمت توسعه باشد.

او افزود: بیش از ۳هزار شرکت در حال کار هستند که ۷۰۰ شرکت از آنان جزء شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد و بحث همکاری با دانشگاه‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است.

سردار دهقان ادامه داد: در حوزه آمایش صنعتی کارهایی انجام شده و سعی شد هزینه‌های سربار سنگین برداشته شود و مبالغ ناشی از انجام این مهم در جهت تولید اقلام دفاعی مورد نیاز به کار گرفته شود و بیش از ۳۵ درصد از هزینه‌های قبل از سال ۹۲ در بخش تحقیق و تولید را کاهش دادیم و جلوی موازی کاری ها گرفته شد و روی مواردی مانند تولید محصول و فناوری های بهینه تمرکز کردیم.

وزیردفاع افزود: در فرآیند برنامه‌ای آنچه مهم بود این است که بتوانیم در کوتاهترین بازه زمانی بالاترین حد نیاز را در جهت امنیت ملی و ارتقاء ضریب امنیت به کار گیریم.

سردار دهقان در خصوص تولید موشک گفت: در حوزه تولید موشک در زمینه تولید موشک‌های کروز، بالستیک سوخت جامد و مایع و موشک های پدافندی در حدی از توان تولیدی، تحقیقاتی و طراحی قرار داریم که می توانیم هدف های متخاصم را با هر دقت بالا و همچنین تخریب بالا مورد هدف قرار دهیم و دقت این موشک ها زیر ۱۰ متر است.

او ادامه داد: در آینده روی بحث موشک‌های بالستیک زمین به زمین به گونه‌ای کارهای توسعه‌ای انجام خواهیم داد تا از دور دست بتوانیم اهداف دریایی متخاصمان را مورد اصابت قرار دهیم و در عین حال تولید موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌هایی که از روی شناور پرتاب می‌شود را برای اهداف دریایی توسعه می‌دهیم.

سردار دهقان ادامه داد: تا پایان سال جاری سه موشک تولید خواهد شد که عبارتند از موشک غدیر با سوخت جامد برای بردهای بلند و موشک سجیل نیز با برد بلند و قدرت اصابت بالا تولید خواهد شد و همچنین موشک خرمشهر را با دقت اصابت بالا و برد بلند نیز تولید خواهد شد.

دهقان در ادامه با بیان اینکه ما مجموعه خواهش‌هایی را از نمایندگان داریم،‌ عنوان کرد: نقش بسیار تعیین کننده مجلس شورای اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون در جهت اتخاذ مواضع قاطع انقلابی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان انقلاب اسلامی ستودنی و قابل ستایش است و از این بابت به عنوان یک رزمنده کوچک همواره شاکرم اقداماتی که در دوران دفاع مقدس و قوانینی که در حمایت از رزمندگان و ایثارگران وضع شده بسیار راهگشا و تاثیرگذار در جهت حفظ،‌ توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که به توسعه مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر همین اساس اضافه کرد: به طور طبیعی در بودجه‌های سالانه و برنامه‌های پنج ساله نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف عنایت ویژه‌ای به بخش‌های دفاعی داشتند که این قابل تقدیر است. در دوره مسئولیت من آنچه که ما از نمایندگان دیدیدم همراهی دلسوزی، دقت نظر در مباحث مربوط به امنیت ملی و کمک به توسعه عناصر قدرت ساز ملت در عرصه دفاعی بوده و هست.

او بر همین اساس اضافه کرد: به این امید داریم که در قالب برنامه ششم و بودجه سال ‌آینده گام‌های بلندتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور برداشته شود. ما باید صنایع دفاعی‌مان را توسعه دهیم به گونه‌ای که قادر باشیم ضمن اینکه تمام اقلام پدافندی را تولید می‌کنیم، در عرصه تولید اقلام تهاجمی هم قرار بدهیم. ما نیاز به بازسازی و نوسازی واحدهای هوایی خود داریم و اینکه بتوانیم نیروی دریایی خود را هم به لحاظ استقرار در ساحل مکان و هم بحث ناوگان‌ها و ناوشکن‌های به روز تقویت و تجهیز کنیم.

دهقان در پایان تصریح کرد:‌ نیاز داریم به اینکه تحرک را در نیروی زمینی خود (در جهت توسعه سلاح‌های زمینی که ما را قادر می‌سازد با تهدیدهای نوین به صورت موفق عمل کنیم) افزایش دهیم و  امیدواریم نمایندگان مجلس همان گونه که تاکنون با همه توان و دقت نظر و از شرایط تهدیدآمیز کشور عمل کرده‌اند اکنون نیز تلاش کنند تا ما همواره بتوانیم نیروهای قوی و عزتمندی برای تامین امنیت کشور در مسیر عزت و افتخار کشورمان داشته باشیم.

کد خبر : ۴۱۳۶۰۷