خبرگزاری کار ایران

خط و نشان جمهوری‌خواهان برای معامله با ایران/ اوباما و کری همه چیز را نمی‌دانند

نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی با انتشار مقاله ای در مجله «فارن پالیسی» سعی کرده نسبت به تعاملات تجاری با ایران اخطار بدهد.

به گزارش ایلنا به نقل از فارن پالیسی، مایک پومپئو نماینده جمهوریخواه آمریکایی که به واسطه مخالفت صریح با برجام و درخواست روادید برای سفر به ایران و بی توجهی مقام‌های ایرانی به درخواست او و دو تن از دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی سر زبان‌ها افتاد، در مقاله خود مدعی شده که غیر ممکن است شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بفهمند شرکت طرف حساب شان در ایران چگونه فعالیت می‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه با بیان اینکه دولت اوباما به دنبال نشان دادن چراغ سبز مبادلات مالی با ایران به کمپانی‌ها و بانک‌هاست، مدعی شد: متاسفانه دولت اوباما همه حقایق را نمی‌داند. اینکه این پول‌ها ایران را قادر خواهد ساخت انقلابش را به سایر نقاط جهان صادر کند.

پومپئو در این مقاله به تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و نوشت: بر اساس قوانین آمریکا تسهیل مبادلات با سپاه ایران و سازمان و شرکت‌های وابسته به آن غیرقانونی است.

این سناتور جمهوری‌خواه با تهدید  شرکت هواپیمایی فرانسوی و کمپانی‌های حمل‌ونقل اماراتی که تحت چارچوب‌های قانونی آمریکا فعالیت می‌کنند و با بیان اینکه این شرکت‌ها به بانک‌های آمریکایی وابسته‌اند، مدعی شد که مجازات بی‌توجهی به این قانون، حتی در صورت داشتن  توافق ضمنی دولت آمریکا، زندان است!

در مقاله این ادعا مطرح شده که روش دولت آمریکا برای اجتناب از نقض تحریم‌ها توصیه به عدم تجارت  با سپاه ایران است، اما مدیران عامل، بانکداران و اعضای هیات‌های مدیره در سراسر جهان می‌دانند که تجارت با ایران پیچیده‌تر از اینهاست.

این نماینده جمهوری خواه آمریکا نوشت: به‌رغم این چالش‌ها اوباما و جان کری فکر می‌کنند دیدارهای دوستانه‌شان تمام آن چیزی است که شرکت‌ها برای فائق آمدن به خطر نقض تحریم‌های آمریکا از یک‌سو و از بین رفتن سرمایه‌های‌شان از سوی دیگر نیاز دارند، اما کمپانی‌ها باید بدانند که این دو مقام آمریکایی می‌توانند در بروند اما کسی که مرتکب جرم کیفری شده، نمی‌تواند.

کد خبر : ۴۱۲۶۰۸