خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در رومانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعای تحریم نهادهای انقلابی در FATF ناشی از فهم اشتباه مسئله است

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان گفت: برخی ادعا می‌کنند مقام‌های ما سندی را امضا کرده‌اند که برخی از نهادهای انقلابی را مورد تحریم قرار می‌دهد. این ادعاها بی‌انصافی مطلق است، چراکه مقام‌های ایرانی نه تنها این اجازه را به خود نمی‌دهند بلکه چنین مجوزی هم ندارند لذا این ناشی از فهم اشتباه از مسئله است.

علی‌اکبر فرازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به مسئله عضویت ایران در FATF گفت: در روزهای اخیر بحث‌های متفاوتی نسبت به مسئله پیوستن ایران به FATF و نقش کارگروه اقدام مالی مطرح شده است.

او با بیان اینکه طرح مسائل حاشیه‌ای موجب شده از اصل مباحث دور بمانیم، اظهار داشت:‌ هنگامی که مسائل صبغه سیاسی و جناحی به خود می‌گیرند، موجب می‌شود به جنبه‌های کارشناسی آن مسائل توجه نکنیم، در صورتی که اگر به ابعاد کارشناسی مسائل توجه شود، می‌توان به نتیجه‌گیری مثبت‌تری رسید که باید چارچوب آن منافع ملی باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از سال‌های بسیار دور مخالفت خود را با پولشویی مطرح کرده بود و این نشانه شفافیت مالی کشورمان است، تصریح کرد: در عرصه بین‌المللی، سازوکارهای جدیدی در نظام‌های بانکی و مالی ایجاد شده که یکی از آن سازوکارها، FATF است. در برابر این سازوکارها، ایران دو اقدام می‌تواند انجام دهد؛ نخست، عضویت در آن و پذیرش توصیه‌های کارگروه اقدام مالی و دوم، عدم پیوستن به FATF.

فرازی با بیان اینکه فشاری برای پیوستن یا عدم پیوستن کشورها به کارگروه اقدام مالی از سوی هیچ کشور یا نهاد بین‌المللی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هدف کارگروه اقدام مالی عملیاتی‌تر کردن مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است. از این جهت، این کارگروه توصیه‌های مالی و راهکارهای اجرایی برای مناسبات اقتصادی و مالی میان کشورها ارائه می‌دهد و با آنکه توصیه‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش ضمانت اجرایی ندارد ولی این توصیه‌ها برای اعضا بسیار مهم تلقی می‌شود و در مناسبات و شیوه رفتار میان کشورها اثرگذار است و شاید به همین خاطر باشد که اعضای FATF بیش از اعضای سازمان ملل متحد هستند.

او با اشاره به طبقه‌بندی‌ها کشورها از سوی FATF ابراز داشت: وقتی کشوری در لیست سفید این کارگروه باشد، به معنای آن است که مراوده مالی و تجاری با این کشور مشکلی ندارد ولی هنگامی که کشوری در لیست سیاه آن قرار گیرد، سرمایه‌گذاری و هر گونه مراوده با آن کشور پرخطر می‌شود.

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان با بیان اینکه متاسفانه زمانی ایران و کره شمالی به دلیل عدم همکاری با این کارگروه در بالاترین سطح هشدار بودند و در لیست سیاه قرار داشتند، عنوان کرد: خوشبختانه هم‌اینک این سطح هشدار کاهش یافته و ایران موقتا از لیست سیاه خارج شده است. در واقع، ایران در دوره پسابرجام بدون پرداخت هزینه قابل توجه‌ای از لیست سیاه بیرون آمده و ما باید آن را به فال نیک بگیریم و درصدد حل‌وفصل اختلافاتمان با FATF باشیم.

فرازی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف FATF مبارزه با تامین مالی تروریسم است، یادآور شد: ایران نه تنها خود قربانی تروریسم است، بلکه خود از بزرگترین مبارزه‌کنندگان با آن است و به همین خاطر نباید در این‌باره نگرانی داشته باشد.

او با اشاره به اختلاف ایران و کارگروه اقدام مالی در خصوص برخی از مصادیق تروریسم بیان کرد:‌ برخی فکر می‌کنند طرف مقابل می‌خواهد مصادیقش درباره تروریسم را توسعه دهد و آن را شامل گروه‌های مقاومت هم بکند. برخی هم ادعا می‌کنند مقام‌های ما سندی را امضا کرده‌اند که برخی از نهادهای انقلابی را هم مورد تحریم قرار می‌دهد. این ادعاها بی‌انصافی مطلق است، چراکه مقام‌های ایرانی نه تنها این اجازه را به خود نمی‌دهند بلکه چنین اختیار و مجوزی هم ندارند و این ناشی از فهم اشتباه از مسئله است.

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: ما درباره مصادیق تروریسم با طرف مقابل اختلافاتی داریم و به همین خاطر کمیته و گروهی تشکیل شده تا به طرف مقابل در این باره رایزنی کند و به آن بگوید ایران ضمن مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، درباره برخی از مصادیق اختلاف‌نظر دارد. از سویی، ایران در این موارد بنا به مصلحت و قوانین خود عمل می‌کند.

فرازی با اشاره به مخالفت‌ها، فشارها و اقدامات تخریبی لابی‌ها و گروه‌های معاند ایران به FATF به‌دلیل عضویت ایران و خروج از لیست سیاه گفت: اگر در کارگروه اقدام مالی حضور نداشته باشیم، کشورها و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران خوشحال می‌شوند. اگر شما به تبلیغات و بیانیه‌های لابی‌های حامی اسراییل و عربستان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آنها تا چه اندازه از عضویت ایران در FATF و خروج از لیست سیاه عصبانی هستند. ما باید از فرصت موقت به وجود آمده استفاده کنیم و ساز و کارها را به گونه‌ای تعریف کنیم که تداخلی با توصیه‌های FATF نداشته باشد.

او افزود: از منتقدان دلسوز می‌خواهم برای بودن و بهره‌مند شدن از مزایای FATF راهکارهایی ارائه بدهند اگرنه کنار کشیدن کار سختی نیست.

مدیرکل پیشین همکاری‌های اقتصادی چندجانبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه توصیه همیشگی مقام‌های عالی کشورمان از جمله امام خمینی و مقام معظم رهبری حضور قدرتمند ایران در نهادها و مجامع بین‌المللی بوده است، اظهار داشت: اگر مبنا بر کناره‌گیری باشد، این مسئله در بلندمدت منافع چندانی را برای کشور به همراه نخواهد داشت و موجب می‌شود ضمن کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، زمینه برای همکاری‌های مالی بین‌المللی هم مسدود شود.

کد خبر : ۴۰۹۴۶۹