خبرگزاری کار ایران

کیانوش راد در نشست «بحران آب و امنیت ملی»؛

پوپولیسم و ژورنالیسم دو عامل تهدید کننده برنامه‌های کلان است

نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب در نشست «بحران آب و امنیت ملی» در خصوص علل شکست برنامه های کلان برای مبارزه با بحران آب اظهار داشت: با اینکه در دموکراسی مردم جهت های کلی را مشخص می کنند و کارشناسان و متخصصین برنامه های کلی را تنظیم می کنند، پوپولیسم و ژورنالیسم دو عامل تهدید کننده ی این امر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در نشست "بحران آب و امنیت ملی" که در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ به همت حزب اتحاد ملت با حضور کیانوش راد نماینده ی مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد، معین عضو شورای شهر اصفهان و استاندار اسبق خوزستان، و آقامحمدی کارشناس حوزه آب و انرژی و سید محمود حسینی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد و آقایی مدیر عامل شرکت زایندآب، در دفتر انجمن اسلامی جامعه پزشکی برگزار شد، فیلم و مستند "مادرکشی" به نمایش در آمد.

در این برنامه بعد از طرح مقدمه ای کوتاه پیرامون وضعیت آب از جمله اینکه تغییرات اقلیمی باعث کاهش منابع آبی، آقایان کیانوش راد، حسینی، آقامحمدی و معین سخنرانی کردند.

آقامحمدی کارشناس حوزه آب و انرژی با تشریح وضعیت آب و جمعیت جهان به طرح نظرات خود پرداخت وی با بیان اینکه بحران آب بحرانی جهانی است و افزایش جمعیت جهان در ۶۰ سال گذشته  به سه برابر را از عوامل کاهش منابع آب شیرین در جهان دانستکه این منابع آب قابل شرب را ۲.۵ درصد از کل آب های جهان دانست که هفتاد درصد از این منابع آب شیرین در قالب برف یخبندان است و نزدیک به سی درصد آن در اعماق زمین و چیزی حدود سه دهم درصد از این آبها در رودخانه ها و مجاری سطحی روان است وی همچنین با ذکر این نکته که ۱۰۴۰ سد در ایران ساخته شده است که ساخت صدتای آنها را اشتباه خواند به نقد سد سازی بی رویه پرداخت.

معین عضو شورای شهر اصفهان و استاندار اسبق خوزستان با بیان اینکه در همه جای دنیا سدسازی داشته ایم ولی مثل ایران دچار این مشکلات نشده اند صحبت های خود را آغاز کرد وی در ادامه افزود: گردش آزاد اطلاعات در ایران وجود ندارد و پژوهشگران آب در پژوهش هایشان دچار بن بست خواهند شد و این امر را از عوامل بحران های بوجود امده دانست وی همچنین مدیریت منابع آب را در بعد از انقلاب دچار یک سیر قهقهرایی دانست که این مدیریت را از حالت منطقه ای(که حوزه های آبریز را در بر میگرفت) خارج و به صورت محلی درآورده است.

او با بیان اینکه خوزستان اقلیم و اکولوژی خاصی دارد و هرگونه اقدام و دخالت در این اقلیم ممکن است باعث فاجعه شود گفت: اصفهان نیز با بحران های متعدد ناشی از کم آبی و بی آبی مواجه است.

معین با ذکر این که اصفهان از سه طرف با کویر محدود شده است،پیشرفت ملموس کویرزایی در اصفهان را به عنوان یک خطر عنوان کرد، وی باتلاق گاوخونی را از جمله موانع کویر زایی در اصفهان می دانست که به دلیل خشک شدن زاینده رود از بین رفته است و اینها باعث شده است که در شرق اصفهان تقریبا هیچ حیاتی را مشاهده نمی کنید وی سپس با بیان پنج برابر شدن میزان جرایم و دوبرابر شدن میزان طلاق در شرق اصفهان ، آنها را از پیامدهای اجتماعی بحران آب در این منطقه معرفی کرد.

کیانوش راد با ذکر اینکه آب مهمترین بحران کشور است عنوان کرد: هنگامی که یک تنش در یک سیستم بوجود می آید علامت بحران خواهد بود و امروز تنش های اجتماعی و سیاسی بین استانی نشان دهنده ی این امر است. وی در ادامه طرح بحثش همه ی جهان را دچار بحران آب ندانست (مثل اروپا) و آن را طبق اساندارهای سازمان ملل که کشورهایی که بیست درصد منابع آبی شان را مصرف کرده باشند در رده خوب توصیف میکند و کشورهایی که بین بیست تا چهل درصد را مصرف کرده اند در رده متعادل و بالای چهل درصد را در حیطه بحرانی،ایران را با مصرف ۸۵ درصد منابع آبی اش در جایگاه نخست کشورهای دچار بحران دانست.

این استاد جامعه شناسی گفت:  به نسبت جمعیت ایران کم آب نیست ولی به لحاظ وسعت کم آب است و اگر همه  جمعیت در کرانه ی غربی از شمال تا جنوب آن ساکن شوند مشکل آب نخواهند داشت.

وی افزود: با اینکه در دموکراسی مردم جهت های کلی را مشخص می کنند و کارشناسان و متخصصین برنامه های کلی را تنظیم می کنند، پوپولیسم و ژورنالیسم دو عامل تهدید کننده ی این امر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین عنوان کرد: آمایش سرزمین را از منظر امنیت ملی باید به طور کاملا تخصصی بررسی کنیم که مثلا کارخانه ها و صنایع آب بر از لحاظ جغرافیایی کجا بهینه تر است تاسیس شوند در حکومت پهلوی این آمایش سرزمینی شکل گرفت ولی امروز خیر.

این استاد جامعه شناسی اضافه کرد: ما همواره دچار مد زمانه می شویم، یک زمانی مد سد سازی بود وشروع به سد سای کردیم،اکنون مد انتقال آب شد همه میخواهند آب را انتقال دهند، اگر به مسئله آب توجه جدی نشود خوزستان به یک فاجعه ی زیست محیطی و در نهایت به یک موزه تبدیل خواهد شد.

او خاطر کرد: یکی از مشکلات هم نمایندگان مجلس هستند که برای مردم مناطق شان با پافشاری می خواهند کار انجام دهند،انتقال آب بین استانی صرفه اقتصادی ندارد بلکه پیامدهای اجتماعی سیاسی هم خواهد داشت،

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود:بحث منطقه ای راجع به آب درست نیست و حزب اتحاد ملت باید بانی امر حل شدن معضل آب شود و از منظر ملی موضوع را حل کند با دعوت از کسانی که ملی فکر می کنند و برآیند بحث باید منافع ملی را در نظر بگیرد.

مدیر عامل شرکت زایندآب نخست به این امر اشاره می کند که آمایش سرزمین در حد ناچیز انجام شده است و اضافه می کند که بحران آب نتیجه ی عملکرد یک وزارتخانه نیست بلکه نتیجه ی سیاست گذاری کلانی است که از ابتدای انقلاب شکل گرفته است از جمله شرکت های گسترشی که به جان آب های زیر زمینی جهت توسعه کشاورزی و خودکفایی در آن افتادند.وی ادامه داد که توزیع آب خیلی بدی را شاهدیم که اگر فریب شرایط ترسالی را نمی خوردیمشاید هیچ وقت به این نقطه نمی رسیدیم و شرایط بحرانی این سه استان(خوزستان،اصفهان و چهارمحال و بختیاری) فقط در سایه تعامل و دوری از نگاه های خاص منطقه ای قابل حل است.

حسینی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ضمن ابراز خرسندی خود را از اینکه یک حزب سیاسی اقدام به برگزاری این نشست کرده گفت:  شاید تا چند سال پیش این موضوع در بین احزاب مطرح نمی شد و بر این باور بود که حزب یعنی جریانی که خود را برای حکمرانی خوب اماده می کند و حل بحران آب نیز از جمله مواردی است که ذیل این امر می گنجد و احزاب باید در این موضوع وارد شوند وی ادامه داد که این موضوع باید تبدیل شود به گفتگویی بین استانهایی که منافع مشترک دارند و روی یک اصولی توافق کنیم چرا بحث آب یک سرمایه اجتماعی پشتش خوابیده است.

وی افزود که در پنجاه سال گذشته مدیریت منابع آب روز به روز ضعیف تر شده است و به نقل از بی طرف اضافه می کند که وقتی قوانین آب را از ابتدا تا انتها بررسی کردیم متوجه شدیم که قوانین بعدی از قوانین قبلی همیشه بدتر بوده است

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان با اشاره به اینکه حق آبه ها  و منشورها در گذشته تعریف شده بود و مردم خود قرارهای خودشان را تنظیم می کردند و حاکمان صرفا بر آنها مهر می زده اند گفت: اگر نگاه های منطقه ای داشته باشیم جنگ های آب دور نخواهد بود. کما اینکه در روزهای گذشته چند نفر در روستاهای کشور در درگیری هایی بر سر آب کشته شده اند و اینکه سدسازی های ترکیه بر روی دجله و فرات نیز باعث کم آبی اروند رود شده است و اگر بتوانیم باید برای ان هم اقدامی بکنیم.

 

کد خبر : ۴۰۷۵۲۷