خبرگزاری کار ایران

زارعی در نشست بررسی مناسبات ایران و روسیه:

در مورد انتشار خبر استفاده از پایگاه همدان ملاحظاتی وجود داشت/ فعلا با روسیه رابطه استراتژیک نداریم

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در حالت فعلی رابطه استراتژیک با روسیه نداریم و در حال شکل دادن این رابطه هستیم که بحث پایگاه نوژه و ارتباط‌گیری با روس‌ها یکی از موارد شکل‌گیری این ارتباط خواهد بود که باید آن را مولفه‌ای برای ایجاد رابطه استراتژیک دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سعدالله زارعی در نشست بررسی تاثیر مناسبات ایران و روسیه بر آینده نظام بین‌الملل بیان داشت: اتفاقاتی که در هفته گذشته رخ داد نشان‌دهنده این است که منطقه دارای ابعاد ویژه‌ای است و پیامدهای زیادی از وضعیت فعلی منطقه به سطح دنیا مخابره می‌شود. در گذشته زمانی که غربی‌ها قرار بود سناریویی را عملی سازند، به صورت یک‌جانبه تصمیم می‌گرفتند و پس از آن شاهد طرح‌ریزی و اجرای آن از سوی واشنگتن بودیم و با هیچ کشوری در این خصوص وارد برقراری روابط و مناسبات نمی‌شدیم.

رییس موسسه راهبردی اندیشه‌سازان نور اضافه کرد: در حالت فعلی شاهد تغییر راهبرد در کاخ سفید هستیم یعنی نیاز به هماهنگی با کشورهای دیگر از سوی ایالت متحده مدنظر قرار گرفته شده و این مسئله نشان می‌دهد که منطقه در یک شرایط خاص و ویژه قرار دارد که می‌بایست ابعاد آن مورد بررسی و مدنظر قرار گیرد. این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران هم مهم خواهد بود و اینکه آیا این موضوع برای ما تهدید است یا فرصت باید دید که کشورمان چگونه عمل خواهد کرد.

او ادامه داد: در سطح منطقه‌ای یکسری از دولت‌ها وجود دارند که همگرایی آنها با آمریکا درحالت فعلی صورت گرفته است که سیاست‌های آنها با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. طبیعتاً‌از این جهت راهبرد ما نگاه به کشورهایی است که در بنیان و اساس پیوستگی خاصی به دشمنان جمهوری اسلامی ایران ندارند و این جهت ما می توانیم با آنها ارتباط‌گیری کنیم. در این بین می‌توان به کشورهایی مانند چین، روسیه و هند اشاره کرد که جمهوری اسلامی می تواند با آنها رابطه خوبی برقرار کند. در بین این کشورها روسیه کشوری است که مسائل و منافع ما با آن همسوست چرا که در حوزه نظامی و امنیتی در وضعیت فعلی ملاحظاتی میان ما و روسیه با محور مقاومت وجود دارد که این ارتباط را حائز اهمیت می‌دانیم و البته دشمنان مشترکی هم در این بین وجود دارد و از این حیث می‌توانیم بگوییم که ایران و روسیه منافع و تهدیدهای مشترک در این زمینه دارند.

این کارشناس مسائل منقطه‌ای با اشاره به مخالفت‌هایی که از سوی مقام‌های روسیه و ایران در خصوص ارتباط تنگاتنگ دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: در روسیه و جمهوری اسلامی ایران کسانی هستند که دائماً بر روی نکات منفی این ارتباط تاکید می‌کنند. زمانی که حرف از ارتباط ایران و روسیه زده می‌شود، پارامترهای تاریخی به میان می‌آید. یعنی بحث ارتباط ایران با غرب در زمان محمدرضا شاه در روسیه پیگیری می‌شود و این محور را برعلیه سیاست‌های کرملین و توسط مخالفان پوتین در مسکو شاهد هستیم و در ایران هم به دوران تزارها و نفوذ روس‌ها در ایران اشاره می‌شود و در اینجاست که مباحث تاریخی بر روی واقعیات فعلی سایه می‌اندازد. مسلماً روابط استراتژیک میان تهران و مسکو مقدمه‌ای برای راهبردی شدن این موضوع خواهد بود.

او افزود: اینکه ایران و روسیه باید دارای روابط راهبردی باشند، موضوع امروز یا دیروز نیست به عنوان مثال در اردیبهشت ماه سال ۸۸ آقای روحانی در مقام نماینده رهبری در شورای امنیت مصاحبه‌ای را صورت دادند که در خصوص مصوبه شورای امنیت در جهت راهبردی کردن ارتباط ایران وروسیه را نمایان می‌کند، کما اینکه ایشان در دیدار اخیرشان با ولادیمیر پوتین در باکو به این مسئله اشاره کرده بودند، لذا اینجاست که می‌گوییم ارتباط ما با روسیه در حالت فعلی آغاز می‌شود تا بتوانیم با روس‌ها به موضع مشخص برسیم. بعضی‌ها اعتقاد دارند که روابط راهبردی ایران و روسیه زمانی کامل می‌شود که تمامی پرونده‌های میان دو کشور حل‌وفصل شود که باید بگوییم این موضوع درست نیست، چراکه در تمامی کشورها و مناسبات میان آنها پرونده‌های حل نشده بسیاری وجود دارد اما روابط آنها با یکدیگر همچنان باقی است. به هرحال روابط روسیه و ایران در ابتدای راه است و راه زیادی تا راهبردی شدن این روابط وجود دارد.

زارعی با تاکید بر مناسبات ایران و روسیه در حوزه اقتصادی و انرژی اظهار کرد: اقتصاد روسیه و ایران به یکدیگر پیوند خورده است به خصوص در حوزه انرژی ما شاهد همکاری دو کشور هستیم. ازسمتی دیگر در خصوص اوپک گازی مسکو  و تهران یکی از عناصر تعیین‌کننده این محور هستند. لذا همکاری‌های ایران و روسیه و توافقات فی‌مابین می‌تواند موقعیت ما را در حوزه انرژی تغییر دهد. حدود یک‌ماه پیش هم هیاتی روسی به ایران آمد و سوال‌هایی درباره همکاری دو کشور از مقام‌های ایرانی داشتند که در آنجا به بسیاری از مسائل مهم در این خصوص اشاره شد.

او در تشریح ورود روس‌ها به پایگاه هوایی نوژه همدان با ذکر این نکته که مسئله مذکور می‌بایست توسط رسانه‌های ما به صورت قوی منعکس می‌شد، گفت: در خصوص نوژه و ورود نظامی روس‌ها به این پایگاه هوایی آنها برای انجام عملیات ایمن و امن و بمباران مواضع تروریست‌ها در سوریه این مسئله را کلید زدند که البته توافق‌هایی هم از گذشته تا چند ماه پیش وجود داشته است، به‌گونه‌ای که خبر اولیه آن پس از آنکه روس‌ها بر علیه مواضع تروریست‌ها عملیات هوایی انجام دادند و در آن حدود ۲۰۰ نفر از تروریست‌های داعش به هلاکت رسیدند بعد از حدود ۱۲ ساعت منتشر شد که منجر به واکنش آمریکایی‌ها شد. دلیل اینکه گفته می‌شود چرا خبر عملیات روس‌ها و حضور آنها در خاک ایران با تاخیر منتشر شد باید بگوییم که ملاحظاتی در این بین مدنظر بوده است که البته پس از انتشار این اخبار از سمت روس‌ها گلایه‌هایی به مسکو ازسمت تهران ارائه شد. باید قبول کنیم که کشور ما در انتشار و پوشش این مدل از اخبار تا حدود زیادی مثبت عمل نکرد. علاوه بر آن باید بدانیم که اکثر رسانه‌های کشور ما توجهی به اخبار خارجی و حوزه بین‌الملل ندارند به عبارتی دیگر اگر یک واقعه‌ای در حوزه داخلی و با هر جنس و محوری اتفاق بیفتد، رسانه‌ها تا انتهای آن خبر را پیگیری می‌کنند اما در حوزه خارجی و بین‌الملل هیچ گونه رغبت و  فعالیتی که بتواند در سطح جهان تاثیرگذار باشد ازسمت رسانه‌های ما دیده نمی‌شود و اساساً رسانه‌ها در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پوشش اخبار خارجی ضعف دارند که این برای کشور ما مشکل‌ساز خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه یادآور شد: آنچه که بین تهران و مسکو صورت گرفت یک توافق نظامی بود و طبیعتاً‌ سطح حساس این توافق به قدری بالا بود که باید در خصوص انتشار اخبار خویشتن‌داری صورت می‌گرفت و باید بدانیم که این پرونده خارج از عرف جمهوری اسلامی ایران نبود علاوه بر آن باید بگوییم که عده‌ای در داخل کشور دچار سوءتفاهم شدند و نگاه آنها بیشتر به متمایل به غرب است. لذا به این دلیل علیه این رابطه سخن گفتند.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: در حالت فعلی رابطه استراتژیک با روسیه نداریم و در حال شکل دادن این رابطه هستیم که بحث پایگاه نوژه و ارتباط‌گیری با روس‌ها یکی از موارد شکل‌گیری این ارتباط خواهد بود که باید آن را مولفه‌ای برای ایجاد رابطه استراتژیک دانست.

کد خبر : ۴۰۴۹۰۵