خبرگزاری کار ایران

واشنگتن‌پست مطرح کرد؛

استقرار جنگنده روس در همدان برای افزایش فشار بر آمریکا

یک تحلیل گر مسائل نظامی روسیه به واشنگتن پست گفت: حضور سوخو-۳۴ در پایگاه هوایی ایران توجیهاتی نظیر ذخیره سوخت و زمان ندارد و با هدف اعمال فشار بر آمریکا برای همکاری های بیشتر با روسیه صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، سه روز بعد از حمله بمب‌افکن‌های دوربرد روس به اهدافی در سوریه از طریق پایگاه هوایی ایران، ماهواره‌ها عکس‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد روس‌ها می‌توانند حضور کمی در آینده نزدیک در این محل داشته باشند.

بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای منتشر شده توسط استراتفور روز چهارشنبه چهار جنگنده در کنار تجهیزات پشتیبانی از این هواپیماها، در پایگاه هوای همدان مستقر بوده‌اند. استقرار این جنگنده‌ها در پی بازگشت Tu-۲۲M۳ به روسیه پس از حمله به اهداف مشخصی در سوریه از همین پایگاه بوده است.

این اولین بار نیست که روسیه در درگیری‌های سوریه از  Tu-۲۲s استفاده می‌کند؛ قبل از حمله‌های روز سه‌شنبه بمب‌افکن‌های دوربرد از جنوب روسیه حرکت می‌کردند، نه ایران. این بمب‌افکن بیشترین شباهت را به B-۱ آمریکایی دارد و قادر است حجم بالایی از مهمات را حمل کرده و یک بمب‌افکن متوسط به شمار می‌رود.

استفاده از همدان به عنوان نقطه آغاز حرکت می‌تواند امکان حمل مهمات بیشتری به این جنگنده‌ها بدهد، زمانی که این هواپیماها از روسیه حرکت می‌کردند به جای مهمات بیشتر، باید سوخت بیشتری را در خودشان ذخیره می‌کردند.

توقف برای سوخت‌گیری در ایران، علاوه بر کوتاه شدن مسافت بین اهداف و همدان که به بمب‌افکن‌ها اجازه حمل مهمات و سلاح‌های بیشتر به علاوه زمان بیشتری برای هدف‌گیری خواهد  داد، ضمن اینکه توانایی آنها را برای انجام عملیات هوایی بالا خواهد برد.

با توجه به اینکه پایگاه هوایی روسیه در سوریه بسیار کوچک است، استفاده آنها از پایگاه هوایی همدان توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد. از سال ۲۰۱۲ سوخو -۳۴ دو سرنشین و دوموتوره چند کاره‌ از پایگاه هوایی حمیمیم روسیه، به تروریست‌های سوریه حمله  می‌کردند.

مایکل کافمن تحلیلگر مرکز بررسی‌های نیروی دریایی که بر عملیات‌های ارتش روسیه تمرکز دارد، گفته است که دو دلیل عمده برای استقرار سوخو-۳۴ های روسیه در ایران وجود داد: اول اینکه این امر می‌تواند فشار را بر آمریکا برای انجام همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر با روسیه افزایش دهد. دوم اینکه این امر انجام عملیات‌های هوایی بر فراز عراق را مدیریت می‌کند.

به گفته او هنوز تعداد Su-۳۴ در ایران کم است و عکس‌های ماهوراه‌ای نیز نشان می‌دهد که فوندانسیون ساختار اقامت تقریبا ثابت هواپیماهای روسی و نیروهای نگهداری از آنها هنوز وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد بسیار زود است که در مورد برنامه‌های روسیه در مورد این پایگاه اظهار نظر کنیم.

کد خبر : ۴۰۲۴۵۹