خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور جنگنده‌های روس‌ در همدان، نقض حاکمیت ملی نیست/ حملات روسیه تاثیرگذار است نه تعیین‌کننده

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: حملات جنگنده‌های روسیه از ایران می‌تواند در روند مبارزه با تروریسم و بمباران مواضع تروریست‌ها تاثیرگذار باشد ولی نمی‌شود آن را تعیین‌کننده دانست.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به استقرار بمب‌افکن‌های روسیه در همدان اظهار کرد: استفاده از پایگاه‌های نظامی توسط کشورهای دیگر انواع مختلفی دارد. یکی از این استفاده‌ها، در اختیار گرفتن کامل پایگاه است. به‌طور مثال، روسیه در نزدیکی دوشنبه در تاجیکستان یا بیشکک در قرقیزستان پایگاه‌هایی را دارد که مدیریت آنها با خودشان است.

حضور روس‌ها، نقض حاکمیت ملی کشور نیست

او ادامه داد: براساس اخبار و اظهارات مسئولان، استقرار بمب‌افکن‌های روسیه در پایگاه نوژه به معنای آن نیست که ایران این پایگاه را به مسکو اجاره داده باشد یا مدیریت آن برعهده روس‌ها باشد، بلکه در این پایگاه خدمات لجستیکی، پشتیبانی، راداری و سوخت‌گیری به جنگنده‌های روس ارائه داده می‌شود، به همین خاطر نمی‌توان آن را نقض حاکمیت ملی یا اصل ۱۴۶ قانون اساسی دانست.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه مدیریت و فرماندهی پایگاه شکاری نوژه همدان در اختیار فرماندهان ایرانی است، اظهار داشت: هدف استقرار این بمب‌افکن‌ها، حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه است. خط پروازی این جنگنده‌ها هم مشخص است و توسط ایران مدیریت می‌شود تا تداخلی با دیگر خطوط پروازی نداشته باشد.

استقرار بمب‌افکن‌های روس با هدف تسریع در روند مبارزه با تروریسم است

بهشتی‌پور با بیان اینکه استقرار بمب‌افکن‌های روسیه در ایران براساس توافق دوجانبه تهران و مسکو و با هدف تسریع در روند مبارزه با تروریسم صورت گرفته، تصریح کرد: از ابتدای حضور نظامی روسیه در سوریه، یک نوع تقسیم کار میان تهران و مسکو صورت گرفته بود که روس‌ها پوشش هوایی را برعهده داشتند و مواضع تروریست‌ها در سوریه را بمباران می‌کردند و ایران و حزب‌الله در کنار ارتش سوریه بر روی زمین حضور دارند.

سطح همکاری ایران و روسیه همکاری راهبردی نیست

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تهران و مسکو در حال حرکت به توسعه همکاری‌ها با یکدیگر مبتنی بر شراکت راهبردی هستند، خاطرنشان کرد: در همکاری راهبردی باید طرفین دارای اهداف، منافع و تهدیدات مشترک باشند و هماهنگی‌های نظامی – امنیتی در سطح عالی صورت بگیرد.

بهشتی‌پور اضافه کرد: تهران و مسکو در سوریه دارای اهداف تاکتیکی مشترک هستند ولی نمی‌توان سطح روابط و همکاری‌ها را راهبردی دانست. محور مقاومت در سوریه برای ایران از اهمیت بسیاری برخودار است ولی این مسئله برای روس‌ها اهمیت ندارد. با این حال، هم تهران و هم مسکو دارای تهدید مشترکی مانند داعش هستند و به همین خاطر برای مبارزه با داعش اشتراک نظر دارند.

حمله‌های روسیه در سوریه تاثیرگذار است، نه تعیین‌کننده

او درباره تاثیر حملات جنگنده‌های روسیه از طریق پایگاه نوژه همدان ابراز داشت: روسیه حدود یک سالی است که در سوریه حضور دارد و عملیات‌های هوایی را انجام می‌دهد و پروازهای مختلفی داشته‌اند. قطعا حملات جنگنده‌های آنها از ایران می‌تواند در روند مبارزه با تروریسم و بمباران مواضع تروریست‌ها تاثیرگذار باشد ولی نمی‌شود آن را تعیین‌کننده دانست زیرا گروه‌هایی چون داعش و جبهه النصره دارای بستر فرهنگی و اجتماعی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص پیام استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران بیان کرد: پیام این حضور آن است که علی‌رغم تلاش‌های امریکایی‌ها، اسرائیل و عربستان، آنها نتوانستند تهران و مسکو را درباره سوریه از یکدیگر جدا کنند بلکه ایران و روسیه نسبت به قبل نزدیک‌تر هم شده‌اند.

چرا باگدانف به تهران سفر کرد؟

بهشتی‌پور با یادآوری سفر میخاییل باگدانف به تهران طی هفته‌ گذشته نیز عنوان کرد: سفر باگدانف به تهران هم درباره آینده مذاکرات سوریه و هم درباره بررسی تحولات میدانی در این کشور صورت گرفت به خصوص با توجه به گفت‌وگوهایی که اخیرا میان آمریکا و روسیه صورت گرفته و درباره طرح مشترکی توافق کرده‌اند، این دیدار برای همراه کردن ایران با این طرح انجام شد.

او با اشاره به مسئولیت‌های باگدانف یادآور شد: باگدانف در واقع معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه است اما اینکه وی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرده به این دلیل است که موضوع را بتواند در سطح بالاتری پیگیری کرده و اطمینان دهد موضوع سوریه در بالاترین سطح هماهنگ می‌شود.

تهران و مسکو درباره سوریه ۸۰ درصد اشتراک دیدگاه دارند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که تا چه اقدامات روسیه در سوریه و مذاکراتش با آمریکا می‌تواند منجر به کاهش برتری ایران در سوریه شود؟ گفت: این مسئله را بعید می‌دانم. باید دید مذاکرات آمریکا و روسیه به چه سمتی پیش می‌رود، ولی آنچه مشخص است، این است که ایران و روسیه در قبال سوریه تا حدود۸۰ درصد اشتراک دیدگاه دارند و اقدامات روس‌ها تا به امروز نه تنها موجب کاهش نقش ایران نشده بلکه به تقویت آن نیز منجر شده است.

کد خبر : ۴۰۲۳۷۳