خبرگزاری کار ایران

یک رسانه آمریکایی مطرح کرد؛

چرا روسیه از پایگاه هوایی همدان استفاده می‌کند +تصویر ماهواره‌ای

یک رسانه آمریکایی معتقد است یکی از عوامل انتقال جنگنده‌های روس به همدان، نگرانی‌های امنیتی مسکو است.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری استراتفور در گزارشی نوشته است که از ۱۵ آگوست هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی ایران به عنوان نقطه آغاز حملات هوایی به سوریه استفاده می‌کند و دلایل آن مشخص است: این جنگنده‌ها از روسیه برای حمله مواضع تروریست‌ها در سوریه پرواز می‌کردند.

بمب‌افکن‌های دوربرد  Tu-۲۲M۳ که پیشتر در این محل مستقر شده بودند، ماموریت‌هایشان را از این نقطه آغاز کرده و قبل از اینکه این تصاویر برداشته شود، به روسیه بازگشته‌اند.

این خبرگزاری با تاکید بر اینکه این جنگنده‌ها همزمان در این محل حضور دارند، نوشته است: عکس‌های ماهواره‌ای ۱۷ آگوست نشانگر ادامه حضور هوابردهای روس در پایگاه هوایی همدان است. تعدادی جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ در کنار چهار هواپیما که در کنار هم در انتهای شرقی این فرودگاه مستقر شده‌اند، قرار دارد البته این اولین بار نیست که این نوع از جنگنده‌ها در پایگاه هوایی ایران در همدان به زمین می‌نشینند، بلکه اولین بار است که در این پایگاه استقرار نیمه‌دائم دارند و سوخت گیری می‌کنند.

این عکس‌ها در ۱۵ آگوست دست‌کم سه بمب‌افکن متعلق به روسیه را در پایگاه هوایی نشان می‌دهد (این بمب‌افکن‌ها در گزارش‌های ناتو با نام بک‌فایر شناخته می‌شوند)

برای مسکو سود چنین برنامه‌ریزی‌هایی روشن است. قبلا این جنگنده‌ها از روسیه به سمت اهداف در سوریه حرکت می‌کردند. مبدا حرکت از ایران زمان پرواز را برای روس‌ها کاهش می‌دهد و جنگنده‌های روس را قادر به حمل بمب‌ها و ادوات بیشتر و سنگین‌تری می‌کنند و همزمان هزینه‌های حفاظت و پرواز را کاهش می‌دهد.

در سوریه هم فرودگاه وجود دارد، اما روس‌ها می‌گویند این فرودگاه‌ها برای استقرار  Tu-۲۲M۳ مناسب نیست؛ همان‌طور که پایگاه هوایی حمیمیم که متعلق به روس‌هاست در سوریه مناسب استقرار این بمب‌افکن‌های غول‌پیکر نیست. آنها به‌خاطر کوچکی این فرودگاه‌ها و فقدان ظرفیت برای مدیریت این هواپیماهای بزرگ از پایگاه هوایی ایران استفاده می‌کنند.

با اینکه عکس‌های ماهواره‌ای استراتفور تایید می‌کند که بمب‌افکن‌ها این محل را ترک کرده‌اند، باید به دلایل تغییر محل استقرار جنگنده‌ها پرداخت؛ یکی از دلایل تعویض محل استقرار این بمب‌افکن‌ها می‌تواند نگرانی‌های امنیتی باشد. روس‌ها از امنیت تاکتیکی و عملیاتی حملات هوایی‌شان که ممکن بود به‌واسطه شناسایی محل آنها توسط شورشیان و ایجاد مانع برای حملات هوایی در خطر بیفتند، شکایت داشتند.

از زمانی که شورشیان در نزدیکی حمیمیم ردیاب‌هایی را برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های هوایی این پایگاه هوایی گذاشته‌اند، این محل غیر قابل استفاده شده بود اما استفاده از پایگاه هوایی در ایران با این خطرات تاکتیکی مقابله می‌کند.

از آن گذشته استقرار جنگنده‌ها در پایگاه هوایی همدان می‌تواند حضور دائمی آنها را تا زمانی که بمب‌افکن‌هایTu-۲۲M۳ به‌طور منظم از این پایگاه قبل از بازگشت به فرودگاه مخصوصشان در روسیه بهره می‌برند را تضمین کند.

همدان 2

کد خبر : ۴۰۲۳۳۷