خبرگزاری کار ایران

با نظر نمایندگان؛

تصویب یک جز از استفساریه قانون انتخابات درصحن و ارجاع جز دیگر به کمیسیون شوراها

نمایندگان مجلس بند یک طرح استفساریه قانون انتخابات را تصویب و بند ۲ آن را که مربوط به ماده ۷۳ بود را برای اصلاح به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از تصویب تبصره ۳ مواد ۵۲ و ۷۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بند یک این استفساریه را تصویب و بند ۲  آن را که مربوط به ماده ۷۳ بود را به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برای اصلاح ارجاع دادند.

در جزئیات این استفساریه مذکور آمده است: باتوجه به مفاد تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷ /۹/ ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهار نظر هیئت مرکزی نظارت نظر قطعی خود را در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد، آیا بعد از رای سالم مردم به یک منتخب شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت او را بعد از تایید صلاحیت رد کند و بدینوسیله آرای او را باطل کند؟
 
در پاسخ به این سوال آمده است: خیر، پس از اعلام نظر قطعی، شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب او با رای سالم مردم، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانجه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بر این اساس، ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۲ نماینده با این استفساریه موافقت کردند.

در ادامه با ایراد رییس مجلس به بند ۲ استفساریه و رای‌گیری انجام شده از ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه ۱۴۴ نفر نسبت به بازگرداندن این بند به کمیسیون شوراها به‌منظور اصلاح مجدد، موافقت کردند.

کد خبر : ۴۰۱۵۴۴