خبرگزاری کار ایران

اعضای جدید در کنار موحدی کرمانی؛

میانه‌روی در غیبت طیف غایبان همیشگی

با حضور اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز، به نظر می‌رسد وزن نیروهای میانه‌رو بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اضافه شدن شش نفر به شورای مرکزی جامعه روحانیت همزمان بود با آغاز بحث‌های انتخاباتی این تشکل اصولگرا؛ بحث‌هایی که همچنان هاشمی و روحانی، ناطق نوری و حتی پورمحمدی در آن حضور ندارند و حتی لیست خبرگان نیز در لحظات آخر با نام آیت‌الله هاشمی بسته شد.

هرچند مصباحی‌مقدم به ایلنا می‌گوید که هر جلسه دعوت‌نامه‌هایی برای رییس جمهور و رییس مجمع تشخیص ارسال می‌شود، اما کیست که نداند جامعه روحانیت در این سال‌ها از این دو عضو قدیمی خود فاصله گرفته است؛ چه اینکه باهنر نیز به ایلنا می‌گفت اخیر موحدی کرمانی گفته در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت نمی‌کنیم.

در سال‌های گذشته آیات و حجج اسلام مهدوی‌کنی، عمید زنجانی، انواری، همدانی هزاوه‌ای،دعاگو و غیوری وفات کرده بودند و اعضای جدید برای ترمیم جای خالی نمایندگان درگذشته انتخاب شده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین دین‌پرور

غیر مشهورترین چهره‌ای که به جامعه روحانیت مبارز پیوسته است مدیر بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین دین‌پرور است.

او نیز با هشتاد سال سن، یکی از پیرمردان جامعه روحانیت مبارز به شمار می‌رود که در انتخابات اخیر خبرگان رهبری نامزد شد اما نام او در میان افراد تایید صلاحیت شده نبود.

حجت‌الاسلام محمدی‌عراقی‌

محمدی عراقی نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری است که هم از سوی لیست خبرگان ملت و هم از سوی اصولگرایان حمایت شده بود. دیگر نماینده کرمانشاه در خبرگان رهبری «امان نریمانی» تنها در لیست خبرگان مردم بود.

محمدی عراقی فردی میانه‌رو محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد به طیف غایبان همیشگی (هاشمی- روحانی- ناطق نوری) نزدیک‌تر باشد.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر

رهبر امام‌ جمعه موقت اصفهان است که اصالتی زرین‌شهری دارد و بر خلاف سایر روحانیون اصفهان از تندروی اجتناب کرده است. هفته گذشته بود که در گفت و گو با یک سایت خبری گفته بود ائمه جمعه نباید در نمازهای جمعه بغض و کینه را گسترش دهند و نسبت به برخی توهین‌ها علیه دولت انتقاد کرده بود. وی دو دوره نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی بود ولی در انتخابات مجلس نهم به بعد به خاطر کهولت سن نامزد نشده است. وی در انتخابات اخیر خبرگان رهبری نامزد شد اما نام او در میان افراد تایید صلاحیت شده نبود.

آیت‌الله آل‌هاشم

محمد تقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز از جمله اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز به شمار می‌رود که در حال حاضر امام جمعه شهر تبریز است. با این حال آل هاشم نیز هیچوقت مثل علم‌الهدی به مقابله صریح با دولت روی نیاورده است و بیشتر به طیف سنتی این تشکل سیاسی نزدیک است.

حجت‌الاسلام محسن قمی

حجت‌الاسلام محسن قمی نماینده مردم تهران در مجلس خبرنگان رهبری است و از جمله هشت نماینده‌ای است که همزمان مورد حمایت اصولگرایان و لیست خبرگان مردم (مورد حمایت اصلاح‌طلبان) قرار داشت.

وی عضو جدید هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی است و معاون ارتباطات بین‌الملل مقام معظم رهبری نیز هست.

محمدجعفر منتظری

دادستان کل کشور یکی دیگر از چهره‌های جدید عضو در جامعه روحانیت مبارز است. در روزهای گذشته اظهار نظر او درباره انتصاب رئیس صندوق توسعه ملی خبرساز شده بود.

کد خبر : ۴۰۰۶۴۶