خبرگزاری کار ایران

ترامپ اعتراف کرد؛

ویدئویی در ارتباط با دریافت محموله پول نقد توسط ایران ندیدم

نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ادعای خود مبنی بر تماشای یه ویدئو مربوط به تحویل محموله پول نقد در ایران را پس گرفت. او روز پنجشنبه با بیان جزییاتی از یک ویدئو مدعی شده بود که ایران برای شرمسار کردن آمریکا دست به ارسال این ویدئو زده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا پذیرفت که هیچ ویدئویی دال بر تخلیه پول‌های نقد توسط ایران از هواپیمای آمریکایی ندیده است.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه با طرح یک ادعا، از ویدئویی سخن گفته بود که به قول او مقام‌های ایران پول نقدی را که آمریکا برای آزادی زندانیان توسط یک هواپیمای بی نام و نشان برای ایران فرستاده است، از هواپیما خالی می‌کنند اما روز جمعه دونالد ترامپ در توییتی پذیرفت که حرفی که زده بود صحیح نبوده است، اما در واقع بر اشتباهش نیز اعتراف نکرد.

او در این توئیت نوشت: «هواپیمایی که من در تلویزیون دیدم مربوط به پیاده شدن زندانی‌ها در ژنو بوده است و به هواپیمایی که پول نقد ایران را حمل می‌کرد ربطی نداشته است.»

Untitled

به گزاش سی ان ان این یک اعتراف نادر از سوی ترامپ بوده است؛  چراکه او اصولا بر گزاره‌های ناصحیح و بی‌اساس خود اصرار می‌ورزد.

برای مثال او بر ادعای غلط خود مبنی بر تماشای ویدئویی مرتبط با جشن مسلمانان آمریکایی به مناسبت ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیوجرسی اصرار داشت. پیشرفت او در کمپین سال ۲۰۱۲ زمانی آغاز شد که او بر انتشار مدرک تولد اوباما اصرار ورزید و داشتن شهروندی آمریکا توسط اوباما را زیر سوال برد.

تام کین (Tom Kaine) معاون اول احتمالی ترامپ روز گذشته در خصوص این ویدئو اظهار داشت: به نظر می‌رسد ترامپ صبح آن روز در مصاحبه‌اش با سی‌بی‌اس که قبل از حضور او در سخنرانی در همایش ضبط می‌شد «گیج شده» است. نمی‌دانم او از چه چیزی حرف می‌زند. ویدئویی که او از آن صحبت کرده وجود ندارد. ممکن است او به ایران کنترا فکر می‌کرده که ۳۵ سال پیش اتفاق افتاده یا چیزی شبیه آن!

تیم کین برای اثبات ادعای خود مبنی بر گیج شدگی ترامپ به انتقاد اخیر او اشاره کرد و گفت: او اخیرا در کنفرانس خبری ماه جولای گفته بود من شغل افتضاحی در نیوجرسی داشتم در حالی که من فرماندار و سناتور ویرجینیا بودم. احتمالا در آن زمان هم من را با تین کین (Team Kean) فرماندار سال ۱۹۹۰ نیوجرسی اشتباه گرفته بود.

معاون اول احتمالی ترامپ تاکید کرد: احتمالا ترامپ، شرایطی متعلق به دو یا سه دهه پیش را اشتباه گرفته است، به همین دلیل او چنین ادعایی را بر این ویدئوی جعلی داشته است.

با این وجود، پل منافورت رییس ستاد انتخاباتی ترامپ روز گذشته در پاسخ به خبرنگار فاکس‌نیوز گفته بود از اینکه ترامپ دچار گیجی شده باشد، مطمئن نیست. موضوعی که او از آن صحبت می‌کرد به ارسال پول به ایران مربوط بود که با انتقال زندانی‌ها همخوانی داشت.

رییس ستاد انتخاباتی این کاندیدای جمهوری‌خواه مدعی شد: دولت اوباما می‌خواهد از این موضوع فرار کند، در حالی که موضوع این است که ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که باید طبیعتا در راه پایان دادن به تروریست صرف می‌شد، در یک مبادله در ازای آزادسازی زندانی‌ها به آنها داده شده است و رییس جمهور آمریکا به مردم دروغ گفته است. 

ساعاتی پس از طرح این ادعای عجیب دونالد ترامپ در همایشی تبلیغاتی در ایالت فلوریدا رسانه‌های آمریکایی به سرعت نسبت به دروغ بودن این ادعا اظهار نظر کردند و برخی از رسانه‌ها تاکید کردند که ترامپ با این ادعا نشان داد قابل اعتماد نیست.

رییس‌جمهور آمریکا در همین رابطه روز پنج‌شنبه گفت: به توافق هسته‌ای دقیقا همان طور که انتظار می‌رفت عمل کرده است.

باراک اوباما تاکید کرد: مبلغ ۴۰۰ میلیون دلاری که آمریکا اوایل سال از طریق پرواز هوایی به ایران فرستاد باجی برای آزادی زندانیان آمریکایی نبود.

او در یک کنفرانس خبری در پنتاگون گفت: «برخی از شما ممکن است یادتان باشد که ما این پرداخت را در ماه ژانویه اعلام کردیم. یعنی چند ماه قبل‌تر. اینها مخفی نیست.» 

کد خبر : ۳۹۷۶۶۹