خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان به خواست خود علیه ایران در نشست اتحادیه عرب نرسید/ اختلاف شدید اعراب درباره تهران

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در میان کشورهای عربی درباره ایران اختلاف شدیدی وجود دارد، تاکید کرد: در نشست اخیر اتحادیه عرب مشاهده کردیم که عربستان نتوانست فشاری علیه ایران ایجاد کند و مخالفت برخی از کشورها با عربستان مانع از رسیدن سعودی‌ها به خواست خود شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نشست اخیر سران اتحادیه عرب در موریتانی گفت: با توجه به اینکه در این نشست تنها هفت تن از سران کشورهای عربی مانند سودان، موریتانی، جیبوتی و کومور و... حضور داشتند، بیست و هفتمین نشست سران کشورهای عربی از ضعیف‌ترین نشست‌های این اتحادیه در ۷۰ سال گذشته بود.

او با بیان اینکه اتحادیه عرب در طول ۷۰ سال گذشته روز به روز ضعیف‌تر از قبل شده است، اظهار داشت: پیروی از سیاست‌های یک‌جانبه عربستان و تطمیع کشورهای عربی توسط ریاض و همچنین بی‌توجهی به آرمان‌های مهمی چون فلسطین و حرکت به سمت سازش با اسرائیل موجب شده است اتحادیه عرب دیگر جایگاهی میان اعراب نداشته باشد.

این کارشناس مسائل خارومیانه با بیان اینکه عربستان هزینه برگزاری نشست اتحادیه عرب در موریتانی را پرداخت کرده بود، تصریح کرد: ریاض در این نشست تلاش داشت تا در ادامه سیاست‌‌های خصمانه خود علیه ایران، کشورهای عربی را به سمت تنش بیشتر با ایران هدایت کند اما در نهایت نتوانست به خواست خود دست یابد.

هانی‌زاده افزود: ما در این نشست مشاهده کردیم که عربستان نتوانست فشاری علیه ایران ایجاد کند و مخالفت برخی از کشورها با عربستان مانع از رسیدن سعودی به خواست خود شد.

او با بیان اینکه ایران در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی را برای برقراری روابط با کشورهای عربی انجام داده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشورهای عربی به خوبی دریافته‌اند که ایران دوست آنها است و می‌تواند به آنها کمک کند و به همین خاطر در میان کشورهای عربی درباره ایران اختلاف شدیدی وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تلاش‌های ریاض علیه تهران ابراز داشت: عربستان تلاش دارد مسئله امروز جهان اسلام یعنی مناقشه اسلام با رژیم صیهونیستی را به مناقشه عربی و عبری تغییر دهد و زمینه‌ سازش با اسرائیل را مهیا سازد و از طرفی تلاش می‌کند مناقشه اعراب و ایران را عمومی سازد.

کد خبر : ۳۹۵۰۱۱