خبرگزاری کار ایران

عملیات مخفیانه گسترده علیه ایران؛

همدستی نامشروع سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل و دلارهای نفتی عربستان برای توقف برجام

از سال ۱۹۹۰ اسراییل کمپین‌های متعددی را برای بازداشتن ایران راه‌اندازی کرد؛ از استفاده از مجموعه ابزارهای نامشروع گرفته تا سرویس‌های اطلاعاتی به‌تنهائی و به کمک آمریکا با هدف تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همگی برای ممانعت ایران از دستیابی به برنامه هسته‌ای بوده است.

به گزارش ایلنا مجله آمریکایی نشنالیست در گزارشی نوشت با انجام توافق هسته‌ای، ایران به احتمال زیاد ایران به قدرت هسته‌ای برتر در خاورمیانه خواهد شد.

این گزارش با بیان این ادعا که از نظر عربستان و اسراییل آینده توافق هسته‌ای به رفتار ایران بستگی دارد، نوشت عربستان و اسراییل پیشنهاد پذیرش تحت‌الحفظ برجام را دادند اما حق بازبینی در تصمیمشان را محفوظ داشته و معتقدند در صورت بازبینی در این تصمیم، ایران باید از رسیدن به مفاد توافق منع شود.

این گزارش ادامه داده است: اسرائیل به عنوان تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در منطقه رهبری گروه مخالفان توافق هسته‌ای ایران را دارد.

به گفته بن گوریون زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیلی برای بازدارندگی مقابل تهدید کشورهای عربی خود را مجهز کرده‌اند. برای حفظ این قدرت بازدارندگی، اسراییل نیاز به حفاظت از انحصار هسته‌ای خود در منطقه دارد.

از سال ۱۹۹۰  اسراییل کمپین‌های متعددی را برای بازداشتن ایران راه‌اندازی کرد؛ از استفاده از مجموعه ابزارهای نامشروع گرفته تا سرویس‌های اطلاعاتی به‌تنهائی و به کمک آمریکا با هدف تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همگی برای ممانعت ایران از دستیابی به برنامه هسته‌ای بوده است.

اورشلیم به دنبال تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. در سال ۲۰۰۹ دولت حزب لیکود به این نتیجه رسید که برغم برخی موفقیت‌ها، این روش برای توقف ایران محکوم به شکست است؛ در عوض «بنیامین نتانیاهو» و «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل، برنامه حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای تهران را در دستور کارشان قرار دادند.

در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ، نتانیاهو و باراک بارها برای توجیه کابینه امنیتی برای حمله پیشگیرانه به ایران تلاش کردند. تلاش آنها به دلیل اعتراض جدی IDF و برخی اعضای کابینه و روسای اطلاعاتی کشور شکست خورد.

یکی از مخالفان اصلی، میر داگان رئیس موساد بود که معتقد بود این پیشنهاد به دلیل دور بودن ایران از تسلیحات هسته‌ای دست‌کم برای چند سال بی‌اساس است.

به طور کلی مخالفان معتقد بودند حمله به ایران آنها را وارد فاز چالش‌های نظامی پیچیده‌ای خواهد کرد که بدون کمک آمریکا عبور از این چالش‌ها امکان‌پذیر نبود. در ازای آن دولت حزب لیکود اصرار داشت آمریکا به یک توافق غنی‌سازی صفر با ایران دست پیدا کند.

به ادعای یک مجله آمریکایی آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطع‌نامه ۲۲۳۲ است، ضمن اینکه روی موشک‌های قدر و عماد سپاه عبارت «اسرائیل باید از بین برود» نقش بسته است. لازم به گفتن نیست که آزمایش‌های موشکی ایران عکس‌العمل‌های زیادی داشته است. در همین راستا برای افزایش آمادگی‌های رزمی، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل مانور نظامی پنج روزه‌ای را علیه تهدیدهای منطقه‌ای شامل حمله‌های موشکی برگزار کردند.

گزارش افزوده است: نوعی سمپاتی به اسرائیل در کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد اما با این وجود شکایت سفیر اسرائیل در  سازمان ملل با شورای امنیت برای برخورد ایران به دلیل مخالفت چین و روسیه به جایی نرسید.

سازمان‌های لابی اسراییل مانند «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و «پروژه ایران، بنیان دفاع از دموکراسی»، به کمپانی‌ها و بانک‌هایی آمریکایی و خارجی در مورد معامله با ایران هشدار داده‌اند.

نویسنده گزارش پس از بررسی وضعیت اسراییل در قبال ایران به عربستان سعودی اشاره و تصریح کرده است که درست مانند اسراییل، عربستان سعودی نیز تاریخ بلندبالایی از تخاصم با ایران دارد. شروع این تخاصم از انقلاب ایران و تلاش آن برای صدور نوع خاصی از اسلام‌گرایی شیعه به کشورهای سنی مذهب و پادشاهی منطقه بوده است. آغاز تلاش‌های دولت اوباما برای دیدارهای مستقیم با ایران، با هشدارهای ریاض همراه بود، اما کم صداتر از اسرائیلی‌ها.

اسناد ویکی لیکس و دیگر منابع نشان می‌دهد از نظر سعودی‌ها، برجام یه معنی علاقه واشنگتن به تحمل توسعه‌گرایی ایران به قیمت از بین رفتن اتحاد تاریخی این کشور با کشورهای عربی خاورمیانه است. این در حالی است که ترکی الفیصل رئیس سابق سرویس اطلاعاتی سعودی در این رابطه گفته بود عربستان حاضر نیست زیر سایه ایران هسته ای زندگی کند.

او در سال ۲۰۱۱ گفته بود در صورتی که ایران از مرزهای هسته ‌ی عبور کند، این کشور -عربستان- با ایجاد ظرفیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای به آن پاسخ خواهد داد.  در حقیقت عربستان همین الان هم ساخت  پایه‌های زیرساخت هسته‌ای خود را آغاز کرده است.

در ادامه گزارش آمده است: مسلما برنامه انرژی هسته‌ای می‌تواند به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برنامه مخفی ساخت سلاح به ویژه برای ریاض که تصمیم به غنی‌سازی اورانیوم خود دارد، بینجامد. اما ناطران استدلال می‌کنند که خرید فناوری غنی‌سازی یا سلاح‌های هسته‌ای از پاکستان سناریوی محتمل‌تری برای ریاض است.

در سال ۲۰۱۳ بی بی سی ادعا کرده بود که در یک قرارداد مالی، پاکستان ساخت تعدادی کلاهک هسته‌ای برای ارسال به ریاض در شرایط اضطراری تضمین کرده است. دیگر خبرنگاران نیز تئوری  زرادخانه «خارج از قفس» پاکستانی را تایید کرده‌اند؛ با این حال تایید صحت این گزارش‌ها کار سختی است.

سعودی‌ها پس از اعلام اعتراض به برجام، افشای اطلاعات در راستای تقویت سناریوی گسترش سلاح در منطقه را مفید قلمداد کرده‌اند.

در تفسیر رئالیستی در روابط بین‌‌الملل، باید گفت سعودی‌ها دریافته‌اند که آمریکا قرار است نقش خود را در خاورمیانه کاهش دهد، به همین منظور حرکت به سمت ایران را انتخاب کرده است. این در حقیقت جوهره «دکترین سلمان» -ملک سلمان- است که می‌گوید ایزوله کردن ایران از لحاظ سیاسی و استفاده از ابزارهای نظامی متعارف هزینه تهران را در دامن زدن به تنش‌ها افزایش می‌دهد و برای منصرف کردن ریاض از رفتن به سمت مسیر هسته‌ای، دولت اوباما ناچارا ارتقا سیستم دفاع موشکی پاتریوت را پذیرفت، اما اوباما هنوز سیگنالی برای این تصمیم به عربستان نفرستاده است، از این رو نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ ممکن است بیش از پیش روابط سنتی آمریکا و سعودی را مخدوش کند، با این حال به نظر می‌رسد ریاض رویکرد صبر را در پیش گرفته و تحت فشار آمریکا همراهی با برجام را پذیرفته است؛ اینها در حالی است که ایران تهدید کرده در صورت عدم توازن در اجرای برجام، به طور یک‌جانبه برجام را ترک خواهد کرد.

در چنین شرایطی عربستان سعودی ممکن است تلاش کند پروژه نوپای انرژی هسته‌ای خود را به سمت ابعاد نظامی ببرد؛ اسراییل نیز ممکن است مجددا حمله پیشگیرانه یا عملیات مخفیانه گسترده را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر : ۳۹۴۱۳۳