خبرگزاری کار ایران

سناتور جمهوری‌خواه:

ایران می‌داند که آمریکا نیاز بیشتری به توافق هسته‌ای دارد

یک سناتور جمهوریخواه در جریان انتشار اسناد ادعایی آسوشیتدپرس مبنی بر توافق محرمانه ایران و آژانس در ارتباط با توسعه مجدد اجزای کلیدی برنامه هسته‌ای ایران پس از یک دهه گفت: مدعی شده است مقام‌های ایرانی می‌دانند که آمریکایی‌ها به این توافق بیشتر از ایران نیاز دارند به همین دلیل می‌توانند زیر توافق بزنند و ایالات متحده آمریکا هم هیچ کاری برای توقف آن‌ها نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، در واکنش به ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر توافق محرمانه ایران و آژانس در ارتباط با توسعه مجدد اجزای کلیدی برنامه هسته‌ای ایران پس از یک دهه، تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته سرویس نظامی و اطلاعاتی کنگره که در جریان توافق هسته‌ای به واسطه تدوین نامه ۴۷ جمهوری‌خواه خطاب به رهبران ایران نامش بر سر زبان‌ها افتاد، روز گذشته گفت: دولت اوباما به کنگره و مردم آمریکا در خصوص پارامترهای توافق سال گذشته با ایران دروغ گفته است.

او در پاسخ به خبرنگار واشنگتن فری بیکن گفت: به شدت از خبر منتشر شده شوکه شده است. 

به گفته او این خبر نشان می‌دهد که دولت اوباما در توافق سری با ایران، محدودیت‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در طول کمتر از یک‌دهه لغو کرده و از این طریق به این کشور اجازه می‌دهد در عرض شش‌ماه سلاح هسته‌ای کاربردی بسازد. 

این سناتور آمریکایی همچنین مدعی شده است مدارکی که توسط آسوشیتدپرس منتشر شده است، عجیب نبود و کاملا با توافق‌های هسته‌ای که قرار بود کره شمالی را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کند، همخوانی دارد.

کاتن همچنین مدعی شد: به هیچ وجه شگفت‌زده نمی‌شود اگر همه محدودیت‌های هسته‌ای ایران برداشته شود یا ایران در طول زمان از این توافق عدول کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز اظهارنظر کرد و مدعی شد که این برنامه با هدف بی‌ثباتی منطقه است و به کشورهایی نظیر آمریکا و اسرائیل پیغام‌هایی را می‌فرستد. 

او ضمن تکرار ادعای خود در زمینه برنامه موشکی ایران گفت: ایران تعداد زیادی موشک دارد که می‌تواند به راحتی به سمت دشمنانش در اسرائیل یا کشورهای سنی مذهب بفرستد. تنها دلیل آزمایش‌های موشکی ایران، در خطر نگه داشتن اروپا و ایالات متحده آمریکاست. 

تام کاتن مدعی شد این توافق در راستای منافع ملی بلند مدت آمریکا نیست و پیشنهاد می‌کنیم از آن خارج شویم. 

او همچنین گفت این توافق به جای اینکه میانه‌رو‌ها در ایران که حامیان توافق هستند را سر قولشان با دولت آمریکا نگه دارد، ایران را برای اعمال تهاجمی قدرتمند‌تر می‌کند. 

کاتن مدعی شده است مقام‌های ایرانی می‌دانند که آمریکایی‌ها به این توافق بیشتر از ایران نیاز دارند به همین دلیل می‌توانند زیر توافق بزنند و ایالات متحده آمریکا هم هیچ کاری برای توقف آن‌ها نمی‌کند. 

او گفت: دولت اوباما به مردم گفته بود که این توافق ایران را یک سال از دستیابی به هرگونه سلاحی دور کرده است اما اسناد منتشر شده این را نشان نمی‌دهد.

کد خبر : ۳۹۲۰۲۳