خبرگزاری کار ایران

جلالی در نشست بررسی لایحه مناطق آزاد:

قاچاق کالا دامن گیر تمامی مناطق کشور است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه قاچاق دامن گیر تمامی مناطق کشور است و صرف مناطق آزاد نیست، گفت: قاچاق کالا معضلی است که از همه نقاط کشورصورت می‌گیرد و باید فکری ریشه‌ای و اساسی برای از بین بردن آن اندیشید.

به گزارش ایلنا، نشست بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیرو جلسات قبلی از جمله نشست با نمایندگان برخی شهرستان‌های مشمول این لایحه با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، مجید خدابخش استاندار استان اردبیل، محمدرضا مروارید استاندار استان ایلام، مصطفی سالاری استاندار استان بوشهر، علی اوسط هاشمی استاندار استان سیستان‌وبلوچستان امروز (دوشنبه ۲۸ تیرماه) در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به زمان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دهه ۷۰ در کشور، گفت: ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در بسیاری از کشورهای با نتایج خوب و مثبتی همراه بوده است که باید تلاش کنیم تا در ایران نیز ایجاد و گسترش این مناطق با حصول اهداف تعیین شده همراه شود.

وی افزود: در ایران نیز در برخی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی برخلاف انتظارات با مشکلاتی روبرو بوده است که البته این مشکلات بیشتر ناشی از سوءمدیریت‌ها بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به قانون مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، تصریح کرد: این قوانین با توجه به نیاز‌ها و آسیب‌شناسی این مناطق، نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

وی با اشاره به مرزهای آبی و خاکی گسترده اطراف ایران، خاطرنشان کرد: مرز مزیتی ذاتی و سرمایه‌ای برای کشور است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده و بهره‌برداری کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد: استان‌های مرزی هرکدام باتوجه به شرایطی که دارند از مزیت‌های رقابتی خاصی برخوردار هستند که باید مورد حمایت، توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

وی در ادامه به موضوع قاچاق و تبعات آن اشاره کرد و گفت: موضوع قاچاق کالا و مبارزه با آن موضوع مهم و قابل توجهی در حمایت از تولید داخل است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

جلالی خاطرنشان کرد: باید توجه شود که قاچاق کالا تنها از مناطق آزاد صورت نمی‌گیرد بلکه این معضل دامن گیر تمامی مناطق کشور است و نمی‌توان گفت قاچاق کالا تابعی از مناطق آزاد است.

وی افزود: قاچاق کالا معضلی است که از همه نقاط کشورصورت می‌گیرد و باید فکری ریشه‌ای و اساسی برای از بین بردن آن اندیشید.

 مصطفی سالاری در این نشست با بیان اینکه نباید قاچاق کالا را به مناطق آزاد نسبت بدهیم گفت: چسباندن برچسب قاچاق کالا به مناطق آزاد امری نادرست است چرا که هم اکنون بیشترین قاچاق کالا ازاستان بوشهر صورت می‌گیرد در حالیکه این استان منطقه آزادی ندارد.

وی افزود: بوشهر استانی است که بیشترین مناطق کمتر برخوردار را در دل خود جای داده است و وضعیت اشتغال نامناسبی دارد، از همین رو می‌توان از ظرفیت مناطق آزاد در توسعه آن استفاده کرد.

سالاری در ادامه یادآور شد: همانگونه که قشم و کیش و چابهار موجب توسعه و اشتغال قابل توجهی در مناطق خودشان شدند می‌توان ازظرفیت‌های منطقه آزاد برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان بوشهر استفاده کرد.

وی توضیح داد: استان بوشهر در پرورش میگو مقام اول کشور را دارد و یکی از با کیفیت‌ترین خرماهای جهان را تولید می‌کند ولی به خاطر عدم وجود منطقه آزاد و فقدان جذابیت سرمایه گذاری با مشکل صنایع تبدیلی روبرو هستیم.

استاندار استان بوشهر در پایان تاکید کرد: قطعا در مناطق آزاد جدید در استان بوشهر رویکرد ما صادرات محور در جهت رسیدن به توسعه متوازن خواهد بود.

 مجید خدابخش استاندار استان اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه در این استان مزیت‌های اقتصادی کمی داریم، گفت: برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان اردبیل نیازمند ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و به دنبال آن جذب سرمایه گذار هستیم.

وی افزود: عدم وجود اشتغال و زیرساخت‌های متناسب با جمعیت استان، موجب مهاجرت بخش قابل توجهی از جمعیت استان اردبیل به تهران و دیگر شهر‌ها شده است.

استاندار استان اردبیل خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های بالقوه استان اردبیل برای صادرات به روسیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به طور قابل توجهی در حوزه صنایع تبدیلی وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری قابل حصول خواهد بود.

محمدرضا مروارید استاندار استان ایلام نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در این استان، گفت: منطقه آزاد اقتصادی مهران می‌تواند بستر مناسبی برای صادرات به عراق و در اختیار گرفتن بازار این کشور باشد.

وی با بیان اینکه استان ایلام جزء محروم‌ترین استان‌های کشور است و نیاز مبرمی به توسعه و اشتغال دارد، تصریح کرد: با مشکلات امنیتی موجود در کشور عراق، شرکت‌های بین‌المللی زیادی متقاضی هستند تا در صورت ایجاد منطقه آزاد در استان ایلام، تجهیزات و تاسیسات سرمایه‌ای خود را در ایران مستقر نموده و از ایران برای صادرات به عراق استفاده کنند.

علی اوسط هاشمی استاندار استان سیستان و بلوچستان در این نشست با معرفی چابهار با عنوان یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد اقتصادی کشور، گفت: با توسعه ارتباطات اقتصادی با هند، پاکستان و افغانستان نیاز مبرمی به گسترش منطقه آزاد چابهار و ایجاد منطقه آزاد جدید در استان سیستان و بلوچستان داریم.

وی افزود: فرصت‌های ایجاد شده در ارتباط با افغانستان و با دیگر کشورهای حاشیه اقیانوس هند، پتانسیل‌های بی‌بدیلی برای همکاری، سرمایه‌گذاری و توسعه ایجاد کرده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی در ایران، ساحل نشینی و ایجاد شهرهای جدید در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، استقرار صنایع سنگین در شعاع این سواحل را توجیه می‌کند.

وی ادامه داد: تراز تجاری مثبت و قابل توجهی با افغانستان و پاکستان داریم که گسترش مناطق آزاد استان سیستان و بلوچستان کمک شایانی به رشد این تراز خواهد کرد.

استاندار استان سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: تجربه سال‌های اخیر نشان داده است هر چه از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان بیشتر استفاده کنیم و این استان را بیشتر توسعه دهیم از قاچاق مواد مخدر کاسته خواهد شد.

کد خبر : ۳۹۱۸۶۷