خبرگزاری کار ایران

وابسته فرهنگی ایران در استانبول در گفت‌و‌گو با ایلنا:

واکنش ظریف به کودتای ترکیه، روابط تهران - آنکارا را بهبود می‌دهد/ دستگاه دیپلماسی پخته عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۳۹۱۴۰۶

وابسته فرهنگی ایران در استانبول با بیان اینکه پیام ظریف در تقبیح کودتا در روابط ایران و ترکیه تاثیر خواهد گذاشت اظهار داشت: زمامداران ترک باید این اظهار نظر ظریف را به خوبی ارج بنهند.

عبدالرضا راشد که در دقایق اولیه وقوع کودتا در ترکیه در خیابان‌های استانبول حضور داشت و از نزدیک شاهد وقایع شب کودتای ترکیه بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به دلایل شکست کودتا در ترکیه و ذکر چند محور در این ارتباط عنوان کرد: به نظر من یکی از اصلیترین محور‌ها حضور مردم در صحنه بود که به دعوت اولیه اردوغان در ۵۰ دقیقه بامداد از طریق فیس تایم صورت گرفت که این خصوص باید بر نقش شبکه‌های اجتماعی و نقش شبکه‌های تلویزیونی خصوصی تاکید کرد.

او افزود: متعاقب این درخواست، عبدالله گل و داوود اغلو نیز از طریق فیس تایم از مردم درخواست مشابه داشتند لذا حضور مردم در صحنه به نظر من خنثی کننده اصلی کودتا بود.

وابسته فرهنگی ایران در استانبول ضمن اشاره به ۵ کودتای اخیر ترکیه از سال ۱۹۶۰ تاکنون گفت: سه کودتا با فعالیت کل ارتش بود و بقیه با فعالیت بخشی از ارتش اتفاق افتاد. در مورد کودتای اخیر نیز بخشی از ارتش دخیل بودند که به تحلیل من حتی اگر کل ارتش هم چنین رویکردی داشت، به نتیجه نمی‌رسید چرا که حضور مردم می‌توانست خنثی کننده باشد.

او افزود: در دوره‌های گذشته مردم از ترسشان هیچ کنشی در کودتا نداشتند لذا کودتاگران به راحتی سیاسیون را دستگیر و مراکز مهم دولتی را تصرف می‌کردند. ولی مردم در این کودتا با حضورشان در خیابان همه راه‌ها را بر روی کودتاگران بستند.

راشد همچنین با اشاره به ذهنیت منفی مردم ترکیه از کودتاهای سالهای گذشته گقت مردم از افتادن حکومت به دست نظامیان و خفقان حاکم بر کشور بعد ازکودتا مطلع بودند و از این جهت نمی‌خواستند این دوران را مجددا تجربه کنند

 وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول همچنین افزود: مردم ترکیه شاهد تحولات کشور مصر هم بودند و دیدند که بعد از کودتا هیچ چیز نه تنها بهتر نشد بلکه بد‌تر هم شده لذا به دلیل تجربه خودشان و رصد تحولات منطقه از این کودتا حمایت نکردند و با حضورشان در صحنه آن را ناکام گذاشتند

راشد با بیان اینکه ایران از اولین کشورهایی بود که نسبت به این کودتا عکس العمل نشان داد، گفت: وزیر امورخارجه کشورمان با درک درست از اهمیت موضوع اظهار نظر کرد. او در پیامی کودتا را محکوم و حضور مردم را تحسین کرد و بر اقدامات قانونی برای حکومت تاکید داشت.

وابسته فرهنگی ایران در استانبول با بیان اینکه پیام ظریف در تقبیح کودتا در روابط ایران و ترکیه تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: زمامداران ترک باید این اظهار نظر ظریف را به خوبی ارج بنهند.

او افزود: به نظر می‌رسید روابط دو کشور قبل از کودتا نیز به سمت بهبود در حرکت بود و این اقدام وزیر امور خارجه و شمخانی نیز به این روند کمک خواهد کرد.

راشد همچنین به انعکاس خبراظهار نظر مقام‌های ایران در مورد کودتا در رسانه‌های ترکیه اشاره و تصریح کرد: در رسانه‌های ترکیه نیز به اظهار نظر آقای ظریف اشاره و گفته شد که ایران از اولین کشورهایی بود که در این خصوص اظهارنظر کرد

وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول افزود: آمریکایی‌ها و روس‌ها و سایر همپیمانان ترکیه تا ۳ بامداد هیچ عکس العملی نشان ندادند اما با این حال جمهوری اسلامی از اول موضعی منطقی‌ را در پیش گرفت.

او در توضیح چرایی این اظهار نظر از سوی مقام‌های ایران گفت: ترکیه کشور همسایه ایران است و منافع امنیت ملی ملی ما در گرو همکاری‌های مشترک ما با ترکیه است از این رو بسیاری از مسائل منطقه را باید با همکاری با قدرت‌های منطقه‌ای حل کنیم.

راشد ضمن بیان اینکه قدرت‌های منطقه‌ای مثل ترکیه می‌توانند در کنار ایران باشند، گفت: بقیه قدرت‌های منطقه نظیر عربستان چنین ظرفیتی ندارند. ترکیه هم درگیر مسائل داخلی خودش هست و می‌تواند با ایران همکاری‌هایی داشته باشد از این رو ترکیه هم به دلیل همسایگی هم به دلیل اینکه مسلمان هستند و هم به این دلیل که قدرت همکاری با ایران در زمینه معضلات منطقه را دارد از‌‌‌‌ همان ساعات اولیه کودتا از طرف مقام‌های ایران این کودتا محکوم شد.

وابسته فرهنگی ایران در استانبول اضافه کرد: روابط تجاری ایران و ترکیه نیز برای هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و از همین منظر است که هرگونه ناامنی برای طرفین مطلوب نیست و به نظر می رسد تحولات بی‌ثبات‌کننده منطقه در شرایط کنونی به نفع رژیم صهیونیستی است.

او خاطرنشان کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تمامی کشور همچون سوریه، بحرین، یمن و عراق حمایت از مردمسالاری و حل‌وفصل مسائل از طریق ظرفیت‌های قانونی و مشارکت عمومی مردم در انتخابات‌هاست.

راشد در پایان ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر منطقه از دست تروریسم خلاصی یافته و شرایط بهبود بیش از پیش روابط کشورهای اسلامی منطقه فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز