خبرگزاری کار ایران

جلالی در دیداربا نماینده پارلمان اروپایی:

تجربه برجام مرحله موفقی از گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای اروپایی بود

در دیدار رئیس گروه روابط پارلمانی مجلس شورای اسلامی با نماینده پارلمان اروپایی تحولات مربوط به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا به ویژه پس از برجام بررسی شد.

به گزارش ایلنا، ریچارد هوویت نماینده پارلمان اروپایی از گروه سوسیالیست‌ها ظهر امروز یکشنبه -۲۰ خرداد- با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار ابتدا ریچاد هویت نماینده سوسیالیست پارلمان اروپایی با ابراز خرسندی از سفر به تهران هدف از دیدار خود را بررسی تحولات مربوط به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا به ویژه پس از برجام عنوان کرد و گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از شرکای تجاری سابق ایران اجرای برجام را در جهت صلح و رفاه منطقه‌ای و بین المللی تلقی و از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: با کمال تاسف باید اذعان کرد که بین جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های اروپایی و غربی سوء تفاهماتی وجود داشته که ضرورت دارد در فضای جدید ناشی از انعقاد برجام این سوء تفاهمات مرتفع شده و دوطرف در جهت گسترش مناسبات فیما بین حرکت شتابانی داشته باشند.

این نماینده پارلمان اروپایی در ادامه همچنین گفت: افزایش تلاش‌ها در جهت اعتمادسازی متقابل و اهتمام به اجرای متقابل مفاد برجام اثرات مثبتی بر دورنمای مناسبات طولانی مدت بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی موانع موجود احتمالی در نظام‌های بانکی کشورهای اروپایی برای تسهیل ارتباطات تجاری از پیشنهاد خود به پارلمان اروپا برای ایجاد گروه‌های تخصصی کار‌شناسی در سطوح وزارتی و بانکی ایران و اتحادیه اروپا به منظور تسهیل شرایط تجاری خبر دارد و ابزار امیدواری کرد این روند بتواند نیل به اهداف مدنظر را تسهیل و تسریع نماید.

وی در پایان این دیدار، خواستار افزایش تبادل رفت و آمدهای پارلمانی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپایی شد.

در ادامه این دیدار همچنین کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارتباطات سیاسی و پارلمانی بین پارلمان اسلامی ایران و پارلمان اروپا را در گسترش و ارتقاء فضای تفاهم متقابل مفید و مثبت ارزیابی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از استمرار گفتگو‌ها، افزایش تعاملات مثبت و گسترش مناسبات فیمابین ایران و کشورهای اروپایی حمایت می‌کند و تجربه برجام مرحله موفقی از گفتگوهای سازنده در این راستا بود.

جلالی افزود: وجود یک اروپای مستقل، قدرتمند و تاثیرگذار را به نفع صلح و امنیت جهان می‌دانیم و از ایفای نقش مثبت و سازنده اروپا استقبال می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی موانع بانکی بر سر راه تحقق کامل مفاد برجام خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود بر طبق موازین بین المللی عمل کرده و اکنون طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها باید دست از بهانه تراشی‌های مختلف بردارند و به تحقق کامل برجام کمک کنند.

رئیس گروه روابط پارلمانی مجلس شورای اسلامی با پارلمان اروپا در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط داعش، النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تکفیری در منطقه گفت: برای مبارزه موثر با این گروه‌ها می‌بایست ریشه‌های آن‌ها شناسایی و با آن‌ها مبارزه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه گروه‌های تروریستی اشاره شده در تفکر وهابیت و منابع مالی سعودی هاست و اگر از این ریشه غفلت شود در بلندمدت این گروه‌ها مجددا تجدید قوا خواهند کرد.

جلالی تاکید کرد: این تفکر وهابیست که کشتن انسان‌ها را حلال می‌کند و رسما اعلام می‌کند که شیعیان و غیرمسلمان‌ها باید کشته شوند.

وی افزود: از دیگر سو، ظلم ادامه دار رژیم صهیونیستی در حق فلسطین خشم منطقه و مردم را افزایش داده و بستر را برای افزایش حرکات تروریستی آماده نموده است.

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس ادامه داد: فساد حاکمان رژیم‌های دیکتاتوری منطقه، عدم وجود حکومت‌های دمکراتیک و سیاستهای دوگانه غرب در خصوص حقوق بشر در منطقه از دیگر عوامل رشد و گسترش گروه‌های تروریستی در خاورمیانه است.

 جلالی خاطرنشان کرد: عربستان با نقض کلیه قوانین بین المللی در حال کشتار مردم بی‌گناه یمن است و کشورهای غربی و سازمانهای بین المللی به دلیل پول سعودی چشم‌هایشان را هم به روی نقض حقوق بشر و هم به روی حمایت سعودی‌ها از داعش بسته‌اند.

وی در پایان گفت: امروز در سوریه و عراق و کلیه اعمال تروریستی داعش در اروپا و جهان رد پای وهابیت سعودی دیده می‌شود و مردم بحرین هر روز توسط حکومت اقلیتی که با کمک سعودی‌ها بر سر کار است مشغول کشتار مردم بی‌گناه بحرین هستند.

 

کد خبر : ۳۸۸۹۲۷