خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد تاجرنیا برای بازسازی فراکسیون امید/ فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل شود

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: وقتی از فراکسیون امید صحبت می‌کنیم، یعنی همه کسانی که با حمایت لیست امید به مجلس راه پیدا کرده‌اند، از این رو خیلی از میانه‌روها و مستقلان را نیز شامل می‌شود، اما اگر فراکسیون خاص اصلاح‌طلبی داشته باشیم مسئله شفاف‌تر می‌شود.

علی تاجرنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با تاکید بر اینکه ساختار انتخاباتی ما در کشور و ساختار قدرت هیچ‌گاه به تقویت احزاب توجهی نداشته است، عنوان داشت: بنابر این مسئله نیروهای سیاسی که در جامعه وجود دارند، الزما چهره‌های حزبی و تشکیلاتی نیستند و به‌‌ همان نسبت هرچه از چهره‌های مطرح و شاخص سیاسی کشور فاصله می‌گیریم، طبیعتا هم کارآمدی نیروهای سیاسی و هم میزان تعهد تشکیلاتی‌ آنها کمرنگ می‌شود.

لزوم بازسازی فراکسیون امید

او یادآور شد: آنچه در انتخابات شاهد بودیم این بود که بسیاری از نیروهای کیفی و ظرفیت‌های بالای اصلاح‌طلبی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و کسانی که در لیست قرار گرفتند و انتخاب شدند، شاید در یک انتخابات آزاد و انتخاباتی که اصلاح‌طلبان می‌توانستند حداکثر ظرفیت‌شان را به میدان بیاورند در رده‌های بعدی حضور قرار می‌گرفتند.

تاجرنیا ضمن ابراز اینکه با ورود این نیرو‌ها به مجلس الزاما موجب تقویت و بالابردن روحیه تشکیلاتی نمی‌شود، گفت: بخش عمده مشکلات فراکسیون امید متوجه سازوکارهایی است که اصلاح‌طلبان و در ‌‌نهایت مردم را از حضور حدااکثر ظرفیت‌هایشان محروم کردند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بخش دیگر مشکلات فراکسیون امید را به سازوکار تحزب در کشور مرتبط دانست و افزود: اگر احزاب قدرتمند و باسابقه حضور داشتند و میدان‌دار انتخابات بودند، خودشان مسائل را مدیریت می‌کردند. متاسفانه در عدم وجود این احزاب باسابقه و تشکیلاتی و همچنین وجود فرآیند‌هایی که در آن‌ها احزاب نقش عمده‌ای ندارند باعث شده این مسئله بعد از انتخابات هم به درستی پیگیری نشود و فراکسیون از این لحاظ مشکلاتی داشته باشد.

تاجرنیا در ادامه ضمن برشمردن دلایل عدم انسجام فراکسیون امید در فرآیند‌های اخیر مجلس یادآور شد: به نظر می‌رسد بخش بعدی به ساختار مدیریتی شورایعالی سیاستگذاری بازمی‌گردد.

انتظار مردم از فراکسیون امید باید معقول باشد

او اضافه کرد: باید برای این کار وقت گذاشت و از تمام ظرفیت‌ها کمک گرفت، اما وجود برخی ساختار‌ها باعث شده آن انسجام لازم وجود نداشته باشد. ضمن اینکه انتظار مردم از فراکسیون امید باید معقول باشد چرا که افرادی که به فراکسیون امید متعهد هستند، چیزی در حدود ۱۰۰ تا حداکثر ۱۲۰ نفر هستند که یک‌سوم مجلس را تشکیل می‌دهند لذا میزان اثرگذاری این افراد یا آن کیفیتی که گفته شد متفاوت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: معتقدم با توجه به آنچه اتفاق افتاده، فراکسیون امید اگرچه در نقطه ایده‌آل برای یک حرکت سیاسی منسجم قرار ندارد، ولی با توجه به شرایطی که به آن تحمیل شده است قضاوت برای حرکت‌های آن زود است، لذا باید دید در آینده این مجموعه پالایش چطور می‌شود و نهایتا بتواند با انسجام بیشتری کار را جلو برود.

چارچوب‌های اصلاح‌طلبی فراکسیون امید تعریف شود

تاجرنیا تاکید کرد: این فراکسیون باید یک سری چارچوب‌های اصلاح‌طلبی را تعریف کرده و افراد را به آن متعهد کند و حتی ممکن است این عدد از ۱۰۰ نفر هم کمتر باشد، اما با معرفی این تعداد به مردم در آینده مشخص می‌شود که حرکت‌های فراکسیون قرار است در این جهت و با این تعداد افراد انجام بگیرد.

فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل شود

او با بیان اینکه این روالی که ما هر کسی که در لیست بوده یا مشی اعتدالی داشته یا اصولگرای معتدلی که ما از او حمایت کردیم را بخواهیم در قالب فراکسیون به شمار بیاوریم موجب عدم انسجام می‌شود، اظهار داشت: ما باید فراکسیونی تحت عنوان اصلاح‌طلبان داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد وقتی از فراکسیون امید صحبت می‌کنیم، یعنی همه کسانی که با حمایت لیست امید به مجلس راه پیدا کرده‌اند، از این رو خیلی از چهره‌های میانه‌رو و مستقل را نیز شامل می‌شود، اما اگر فراکسیون خاص اصلاح‌طلبی داشته باشیم مسئله شفاف‌تر می‌شود.

مرزهای هویت اصلاح‌طلبی باید برای آینده و مردم مشخص شود

تاجرنیا توضیح داد: ما در کشور هویتی به نام هویت اصلاح‌طلبی داریم که باید مرزهای هویتی آن برای آینده و مردم مشخص شود تا بعد از این نیز بتوانند در چارچوب آن قدم بردارند. ضمن اینکه در چنین شرایطی انتظارها از فراکسیون نیز منطقی خواهد شد

او افزود: در هر فرآیندی که در اداره فراکسیون‌ها باعث شود این بحث‌ها در مجلس شکل بگیرد، باید نقش احزاب و گروه‌های سیاسی  برجسته‌تر باشد.

انتظار از لاریجانی برای رفتارهای اصلاح‌طلبانه ناشی از کم‌تجربگی است

تاجرنیا با تاکید بر اینکه انتظار از لاریجانی برای رفتارهای اصلاح‌طلبانه با این توجیه که او مورد حمایت لیست امید بوده است، ناشی از کم‌تجربگی اعضای فراکسیون است، گفت: چنین انتظاری از لاریجانی توقع بیجایی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: لاریجانی یک چهره سیاسی با سوابق اصولگرایی روشن است که در حوزه برجام به دولت کمک‌هایی کرده و یک مقدار خط خود را با نیروهای تندرو اصولگرا از جمله جبهه پایداری مشخص کرده که این امر قابل تقدیر است. از سویی حضور این چهره‌ها در فضای سیاسی کشور باعث تلطیف فضا بین جناح‌های سیاسی خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم لاریجانی به کمک لیست امید و اصلاح‌طلبان بیاید، اتفاق نمی‌افتد. آنچه باید در انتخاب کمیسیون‌ها انجام می‌شد، نوعی رایزنی و تبادل‌نظر در مورد این مباحث بود که اگر به طور جدی‌تر دنبال می‌شد، می‌توانست نتایج بهتری داشته باشد وگرنه نباید انتظار اینکه لاریجانی در این مباحث کمکی کند، داشت.

کد خبر : ۳۸۷۹۷۳