خبرگزاری کار ایران

نجفی مطرح کرد:

فیش‌های حقوقی حاصل سال‌ها غفلت است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری به چالش فیش‌های حقوقی منتشره اشاره کرد و گفت: این موضوع مربوط به این روزها نمی‌شود بلکه سال‌ها در خصوص این فیش‌ها غفلت شده چون تشکیلات دولتی در ایران بسیار بزرگ بوده و انضباط در آن بسیار سخت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمدعلی نجفی شامگاه دوشنبه در جمع اعضای انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، اظهار داشت: در دنیا اثبات شده که آموزش و پرورش پایه پیشرفت و توسعه است، اما متاسفانه در ایران سیکل معیوبی بین آموزش و پرورش و توسعه وجود دارد که باید از بین برود.

او با اشاره به اینکه افزایش درآمد ملی و آرمش و آسایش به سیستم آموزشی پیشرفته بستگی دارد، افزود: ایجاد یک نظام آموزشی با کیفیت و کارآمد در امر توسعه نیازمند هزینه منابع مالی زیاد است و کشورهایی که هنوز توسعه پیدا نکرده‌اند برای تامین منابع با مشکل مواجه بوده و مسلما آن کیفیت مدنظر آموزشی و به واسطه آن توسعه و رشد محقق نمی‌شود و ثروت ملی نیز افزایش نمی‌یابد.

مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر در دولت قبل به جای سیاست‌های پوپولیستی، درصدی از نفت بشکه‌ای ۱۱۰ دلار به ترمیم سیکل معیوب آموزش و توسعه در کشور اختصاص پیدا می‌کرد این موضوع رفع شده بود. در این دولت نیز با کاهش قیمت نفت هنوز نتوانسته‌ایم این سیکل معیوب را ترمیم کنیم.

نجفی با بیان اینکه اگر هزینه و منابع ناگهانی وارد آموزش و پرورش بشود اتلاف ثروت ایجاد می‌شود، ادامه داد: ما برای رشد توسعه و ارتقا کیفیت آموزش نیازمند نگاهی ژرف به این سیکل معیوب هستیم. چرا که تجربه بین‌المللی هم نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی در هر کشوری بیشترین توجه به نظام آموزشی شده است و ژاپن نمونه بارز آن است و بعد از آن نیز فرانسه قرار دارد که پس از جنگ جهانی دوم جز اولین برنامه‌هایش تشکیل کمیسیون تعلیم و تربیت بوده که مسئولیت آن طراحی نظام جدید آموزشی فرانسه بود. در کشور ما هم باید یک عزم جدی برای ارتقا نظام آموزشی وجود داشته باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: اصفهانی در هر حرکتی در این کشور سرآمد بوده‌اند و از نظر تعداد شهید و تعداد فرماندهان جنگی بی‌نظیر عمل کرده‌اند و می‌گویم که در موضوع محیط زیست و آب واقعا به اصفهان جفا شده است.

نجفی تصریح کرد: جامعه زبده و با امکاناتی هستیم که برای ادامه حیات آن خون‌ها ریخته شده و فداکاری‌ها رخ داده است، اما سوال مهم این است که چرا در ۳۷ سال گذشته نتوانسته‌ایم به اهداف انقلاب دست پیدا کنیم؟ در این سال‌های پس از انقلاب باید دو اتفاق مهم روی می‌داد؛ یکی آسایش و دیگری آرامش مردم مهیا می‌شد به دلیل اینکه ایران کشوری پر پتانسیل از بسیاری جهات است. اقلیم بی‌نظیر، انسان‌های با استعداد، منابع زیر زمینی فوق العاده که طبق برآورد‌ها ایران ۱۶۵ میلیارد بشکه نفت در ذخایر شناخته شده خود دارد که ۹.۵ درصد ذخایر نفتی جهان است و هنوز میدان‌های عظیمی شناخته نشده باقی مانده‌اند. در کنار آن ۱۸.۵ درصد ذخایر گاز جهان نیز متعلق به کشور ایران است.

وی گفت: طبق گزارش‌های مجله گلمن مکسس ایران تا سال ۲۰۲۵ می‌تواند بیشترین رشد اقتصادی را در جهان داشته باشد و درآمد سرانه ایران به ۹ هزار دلار برسد و تا سال ۲۰۵۰ با برنامه توسعه‌ای مناسب درآمد سرانه ایران به ۳۵ هزار دلار خواهد رسید ما در چنین کشوری زندگی می‌کنیم.

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که متاسفانه ما امروز به جای فکر کردن به ساخت مدرسه باید به فکر ساخت زندان جدید باشیم، ادامه داد: هم اکنون دو برابر ظرفیت زندان‌ها زندانی در کشور وجود دارد سئوال اینجاست که چرا باید در یک کشور اسلامی چنین باشد؟ در کنار آن آمار دو میلیون ۷۰۰ هزار زن سرپرست خانوار را داریم که فقط ۱۹ درصد از آن‌ها شاغل‌اند و ۴۵ درصدشان تحت حمایت قرار دارند.

نجفی تصریح کرد: از امسال در هر سال ۸۵۰ هزار فارغ التحصیل وارد کشور می‌شوند که ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها وارد بازار کار می‌شوند و به دو میلیون ۷۰۰ هزار بیکار کشور می‌پیوندند ما باید بتوانیم برنامه‌ای برای اشتغال در این کشور تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: عده‌ای همه تلاش خود را برای تلخ کردن برجام انجام دادند و به گونه‌ای وانمود کردند که با تصویب برجام قند در دل آمریکا آب شده است و آن‌ها از ایران امتیاز گرفته‌اند در حالی که در‌‌ همان دوران مذاکره برای توافق نتانیاهو، لابی اسرائیلی در آمریکا و فاشیست‌های آمریکایی سنگ‌اندازی می‌کردند و از توافق ناراضی بودند چه طور عده‌ای در داخل برجام را خلاف انقلاب تعبیر می‌کنند؟

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با انتقاد از حمله به سفارت عربستان ادامه داد: دستگاه دیپلماسی دولت تلاش کرده و دیپلماسی برقراری ارتباط با دنیا را در پیش گرفته است، بعد یک عده از سفارت عربستان سر در می‌آورند که نه معلوم می‌شوند چه کسانی هستند؟ چه کردند؟ برای چه اینگونه کردند؟ بعد بر اساس اطلاعات متوجه می‌شویم که عربستان به خاطر همین حرکت با نفتکش‌ها و بانک‌های اروپایی تماس گرفته و گفته اگر با ایران ارتباط برقرار کنید، حساب‌هایم را در بانک‌ها می‌بندم و قراردادهای نفتکش‌ها را لغو می‌کنم.

نجفی تاکیدکرد: اگر می‌خواهیم اشتغال ما در کشور نرخ ثابتی داشته باشد باید رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشیم و برای چنین رشدی نیازمند ۷۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم و ما هر چه حساب و کتاب کرده‌ایم متوجه شدیم در سال‌های آینده بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم پس یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کم داریم و باید تعامل با دنیا را ادامه دهیم و مشکل اقتصای و اشتغال را حل کنیم.

او تاکید کرد: توطئه‌های خارجی و مخالفان داخلی دولت یک چیز است آن هم گرفتن امید و آرامش از جامعه است. وقتی مردم در سال ۹۲ به ۸ سال نبود منطق، سیاست، اقتصاد و برنامه اجتماعی نه می‌گویند مخالفان نباید به هر شکلی امید این مردم را از بین ببرند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری به فیش‌های حقوقی منتشره اشاره کرد و افزود: این موضوع مربوط به این روز‌ها نمی‌شود بلکه سال‌ها در خصوص این فیش‌ها غفلت بوده است چون تشکیلات دولتی در ایران بسیار بزرگ بوده و انضباط در آن بسیار سخت است. این مشکل حل شدنی است، اما تدریجی حل می‌شود.

کد خبر : ۳۸۲۹۸۶