خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تماس تلفنی لاریجانی با فتحی و وعده‌هایی که عملی نشد/ ایرادهای سه‌گانه آیین‌نامه در تشکیل کمیسیون‌ها

نماینده مردم تهران با اشاره به حواشی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس‌، از تماس تلفنی لاریجانی با خود خبر داد و گفت: با شرایطی این درخواست رئیس‌مجلس مبنی بر حضور در کمیسیون قضایی را پذیرفتم که متاسفانه ایشان به این شرایط عمل نکردند و اعزازی جایگزین من شد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حواشی برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون «آموزش و تحقیقات» و خروج مشروط او از این کمیسیون به درخواست رئیس مجلس، اعلام کرد: باوجود این‌که در ابتدا دو اولویتم برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی به‌ترتیب «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «آموزش و تحقیقات» بود، ۴۸ ساعت پیش از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها، بنابر ماده ۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، اولویت‌هایم را جابجا کرده و اولویت نخست را «آموزش و تحقیقات» و اولویت دوم را «امنیت ملی و سیاست خارجی» قرار دادم.

پنج عضو اضافه در کمیسیون «آموزش و تحقیقات»

او گفت: در جلسه‌هایی هم که روز سه‌شنبه هفته گذشته، با حضور نواب رئیس مجلس و متقاضیان کمیسیون‌ها برگزار شد، عملاً در جلسه‌ای به ریاست آقای مطهری که به داوطلبان کمیسیون «آموزش و تحقیقات» اختصاص داشت، شرکت کردم که در آن جلسه باید از ۲۸ متقاضی، ۵ نفر حذف می‌شدند که در‌‌ نهایت هیچکس حاضر به ترک کمیسیون نشد.

تمایل فتحی به حضور در کمیسیون‌های آموزش و امنیت

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره به این‌که سال‌های گذشته مشغول تدریس مباحث مربوط به حقوق بشر و دادرسی منصفانه در اسناد بین‌المللی در مقاطع ارشد و دکتری حقوق دانشگاه تهران بوده است، یادآور شد: باتوجه به وجود کمیته به‌نام «حقوق بشر» در کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس و همچنین اقامه دعوی و محکومیت‌های پی‌درپی «گالین دوپل» و «احمد شهید» علیه کشورمان که عمده محکومیت‌های بین‌المللی ایران را شامل می‌شود، بهتر است که با حضور در این کمیته، از تخصصم استفاده کنم و به همین دلیل، روزی که دکتر پزشکیان و روسای شعب برای بررسی وضعیت داوطلبان کمیسیون امنیت تشکیل جلسه دادند، مراجعه کردم و متوجه شدم که نامم در لیست چاپی وجود ندارد، به همین دلیل گمان کردم، از آن‌جا که پس از سپری شدن زمان قانونی اقدام کرده‌ام، امکان تغییر مجدد اولویت می‌سر نخواهد بود، بنابراین اولویت نخست من‌‌ همان کمیسیون «آموزش و تحقیقات» باقی ماند.

جایگزینی پزشک پادگان با استاد حقوق دانشگاه تهران

او ادامه داد: با این حال، در آن جلسه در صحبتی دوستانه، دلائلم برای حضور در کمیسیون امنیت و کمیته حقوق بشر این کمیسیون را تبیین کردم که به نظر می‌رسد، دوستان یا برای بررسی این درخواست اقدامی نکرده‌اند؛ چرا که درصورت بررسی دلائلی که مطرح کرده بودم، قطعاً با این درخواست موافقت می‌شد. این درحالی است که پزشکی که تخصص جراحی عمومی دارد و در یکی از پادگان‌های کشور مشغول خدمت بوده، برای حضور در کمیسیون امنیت پذیرفته‌اند، اما با درخواست من مخالفت شده و به همین دلیل، تصور کردم که این درخواست به طور کلی، مورد بررسی قرار نگرفته است.

برای حضور در کمیسیون آموزش تایید شده بودم

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه با اشاره با برگزاری جلسه روسای شعب با متقاضیان کمیسیون «آموزش و تحقیقات»، خاطرنشان کرد: باتوجه به عدم موافقیت با تغییر کمیسیون بنده به کمیسیون امنیت و نیز با تصور این‌که حضور در کمیسیون آموزش، اولویت نخستم بود، در این جلسه شرکت نکردم؛ درحالی که بنابر لیست قانونی‌ای موجود، بنده برای حضور در کمیسیون «آموزش و تحقیقات» تایید شده و در رای‌گیری‌ای که انجام شد، رای آوردم.

تذکر دو عضو اصولگرای کمیسیون آموزش به فتحی

او اضافه کرد: با این حال، دو نفر از نمایندگانی که اتفاقاً به‌عضویت کمیسیون آموزش درآمده‌ بودند و حقی از آنها ضایع نشده‌بود، ‌ در صحن علیه بنده صحبت کردند و در این خصوص که چرا باوجود این‌که اولویت دوم من کمیسیون آموزش بوده، به عضویت این کمیسیون درآمده‌ام، تذکر دادند و قرار شد که این مسئله مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد.

تماس تلفنی لاریجانی با فتحی و وعده‌هایی که عملی نشد

او اضافه کرد: پس از این حواشی، دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفتند و به مشکل کمیسیون «حقوقی و قضایی» و نیاز به حضور ۱۵ عضو جدید برای به حدنصاب رسیدن این کمیسیون اشاره کردند و گفتند انتظار ما این است که شما حضور در کمیسیون قضایی را بپذیرید و من هم با شرایطی این درخواست رئیس‌مجلس را پذیرفتم که متاسفانه ایشان به این شرایط عمل نکردند، اما نام بنده را در لیست کمیسیون «حقوقی و قضایی» قرار داده و به‌جای من، آقای ضیاءالله اعزازی را به عضویت کمیسیون «آموزش و تحقیقات» درآوردند.

اتهام دو اصولگرای «آموزش» درباره مهندسی انتخابات ازسوی اصلاح‌طلبان

فتحی ضمن تایید اینکه یکی از شرایط مربوط به جایگزین شدن یک نماینده اصلاح‌طلب با او در کمیسیون آموزش بوده، اعلام کرد: روز بعد آقای اعزازی در کمال تعجب در مصاحبه‌ای با بیان مسائلی غیراخلاقی، ما را به مهندسی فضای کمیسیون آموزش برای دستیابی به ریاست عارف محکوم کردند و این درحالی بود که شرایط، کاملاً به ضرر ما و به نفع اصولگرایانی همچون اعزازی بود.

او با ابراز تاسف نسبت به رفتار غیراخلاقی برخی نمایندگان در مجلسی که باید عصاره فضائل ملت باشد، گفت: یکی دیگر از اعضای اصولگرای کمیسیون آموزش در مصاحبه دیگری با یکی از خبرگزاری‌ها، مدعی مهندسی انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون ازسوی اصلاح‌طلبان شده است و این درحالی است که باتوجه به این‌که اکثریت در اختیار اصولگرایان است، طبیعتاً طرفی که می‌تواند انتخابات را مهندسی کند، آنها هستند.

مهمترین متخصص انرژی مجلس دهم، خارج از کمیسیون انرژی

فتحی همچنین با اشاره به حضور چهار اصلاح‌طلب در میان پانزده رئیس شعبه، یادآور شد: آقای علی ساری، نماینده اصلاح‌طلب اهواز با مدرک دکتری انرژی از حضور در کمیسیون انرژی مجلس بازمانده است و فارغ از بحث منطقه‌ای که معمولاً بحث انتخاب اعضای کمیسیون انرژی تاثیر مثبتی دارد، آقای ساری شاید تنها فرد متخصص درحوزه انرژی در مجلس دهم باشد.

نماینده روحانی جایگزین مهندس صنایع در کمیسیون «صنایع و معادن»

او همچنین با اشاره به دستکاری اعضای کمیسیون «صنایع و معادن» گفت: آقای دکتر نجفی با بیش از ۲۰ سال سابقه و تجربه در حوزه صنعت از این کمیسیون خارج شده و یک نماینده روحانی جایگزین ایشان شده است و جالب اینجا است که در ‌‌نهایت، ما را به مهندسی انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها متهم می‌کنند.

فقر حقوقی مجلس شورای اسلامی

بیش از ۸۰ درصد مجالس در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، متشکل از حقوق‌دانان برجسته آن کشور است و در یکی از ادوار کنگره آمریکا، تنها سه سناتور غیرحقوقدان حضور داشت اما متاسفانه ما در کمیسیون «حقوقی و قضایی» مجلسمان، به میزان حدنصاب نیز حقوقدان نداریم که این مسئله جای نگرانی دارد.

او با اشاره به اعاده طرح‌های فراوان از سوی شورای نگهبان، عدم حضور حقوقدانان را یکی از مهم‌ترین دلائل بروز این مشکل دانست و گفت: ما از حق خودمان گذشتیم و حرفی نداریم اما این‌که ما را مورد هجمه قرار می‌دهند و به مهندسی انتخابات محکوم می‌کنند، اخلاقی نیست.

بی‌اطلاعی نعمتی از تماس تلفنی لاریجانی و فتحی

فتحی در واکنش به ادعای نعمتی درخصوص این‌که تغییر کمیسیون از سوی او با خواست شخصی صورت گرفته، گفت: احتمالاً آقای نعمتی در جریان صحبت‌های من و آقای لاریجانی قرار نداشته‌اند؛ چرا که من و آقای لاریجانی شروطی را مطرح کرده بودیم که هیچ‌کدام عملی نشد.

ایرادهای سه‌گانه آیین‌نامه در تشکیل کمیسیون‌ها

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به این‌که علاقه‌ای به رقابت برای کمیسیون ریاست «حقوقی و قضایی» ندارد، گفت: معتقدم ماده ۴۱ آیین‌نامه در دو بخش توسط ماده ۴۲ نسخ شده است. ماده ۴۲ در سال ۹۲ اصلاح شده است و در واقع قانون اخیرالتصویب، همین ماده ۴۲ است، در حالی که ماده ۴۱ مصوبه سال ۷۸ است و این ۳ مورد نسخ ضمنی عبارت است از بحث «امتیازبندی» به‌عنوان موردنخست که برخاین اساس باید سه فاکتور تخصص، تجربه و سابقه حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجالس پیشین مورد توجه قرار گیرد اما ماده ۴۱ در این مورد، موضوع «رای‌گیری» را مطرح می‌کند.

فتحی در پایان گفت: مورد دوم بحث «اولویت‌بندی‌ها» در ماده ۴۱ است که باز توسط ماده ۴۲ منسوخ شده و سومین مسئله به «هیات تصمیم‌گیر» مربوط می‌شود که تاکید شده هیات‌رئیسه مجلس و روسای شعب ۱۵ گانه بالاتفاق تصمیم‌گیری کنند اما در عمل، این مهم صرفاً به روسای شعب واگذار شده است.

کد خبر : ۳۸۲۷۹۵