خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از بعیدی‌نژاد:

تحریم‌های ثانویه علیه کره‌شمالی و مسیر طولانی و سخت پیونگ‌یانگ

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه ایران در یادداشتی موضوع اجرای برنامه مدون اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کره‌شمالی را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت حمید بعیدی‌نژاد به شرح زیر است:

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که دولت آمریکا بر مبنای تجربیات خود در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، برنامه مدونی را برای اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کره‌شمالی تدوین و به مرحله اجرا گذارده است.

بر اساس این مقررات هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به تداوم و توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی کمک کند، حساب‌ها و اموالش در آمریکا توقیف و از داشتن هر گونه مراوده با آمریکا و شرکت‌های آمریکایی منع خواهد شد.

این فشارها به دنبال تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در دو ماه گذشته اتخاذ می‌شود. پنجمین قطعنامه تحت فصل هفتم شورای امنیت که حدود سه ماه پیش به تصویب رسید، علاوه بر ممنوعیت‌های قبلی مربوط به ممنوعیت صادرات و واردات سلاح از کره شمالی، تمامی کشورهای جهان را موظف کرده است که کشتی های تجاری از مبدا این کشور و به مقصد این کشوررا بازرسی کرده و در صورت مشاهده مواد و تجهیزاتی که می‌توانند به توان هسته‌ای، فضایی و موشکی این کشور کمک کنند آنها را مصادره و منهدم کنند.

این قطعنامه برای اولین بار حتی فروش نفت به این کشور و خرید ذغال سنگ و سنگ آهن از این کشور را که مهمترین منبع در آمد کره شمالی است را فقط در شرایطی مجاز دانسته است که مصرف و درآمد آن در در برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور مورد استفاده قرار نگیرد.

این شرط مبهم که البته می‌تواند موجب سوءاستفاده بسیار هم قرارگیرد نیز با تلاش‌های چین در قطعنامه درج شد.

مهمترین هدف این قطعنامه، چین خواهد بود که تا به‌حال هیچ کنترل و بازرسی بر کشتی‌های کره شمالی اعمال نمی‌کرد. چین با مرز طولانی بیش از هشتصد کیلومتر تنها وارد کننده ذغال‌سنگ و سنگ آهن از کره شمالی است که ارزش سال قبل صادرات ذغال سنگ کره شمالی به چین بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

اگر چین بخواهد به بازرسی کشتی‌ها و تضمین اینکه این مصارف برای حمایت از برنامه هسته‌ای است، بطور موثری عمل کند، در شرایطی که قیمت ذغال‌سنگ هم در بازار جهانی افت زیادی داشته است، این امر می‌تواند برای اقتصاد کره شمالی مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

در همین شرایط بوده است که ارگان رسمی دولت کره شمالی ماه پیش با صدور اطلاعیه‌ای با پیش‌بینی یک دوره سخت ریاضتی، به مردم هشدارداده است که آمادگی ایجاد قحطی در کشور و مقابله با آن باشند.

این بیانیه اعلام کرده است که ملت کره شمالی آماده خوردن ریشه گیاهان هم هستند تا کشور از موج دوم قحطی عبور کند، چرا که مسیر انقلاب، مسیری طولانی و سخت است. 

کره شمالی مدت‌هاست که برای مقابله با بحران غذا در این کشور درخواست نیم میلیون تن مواد غذایی کرده است که متاسفانه با عدم استقبال جهانی فقط حدود ۱۷.۵۰۰ تن مواد غذایی دریافت کرده است.

موج اول قحطی در کره شمالی از سال ۱۹۹۴ شروع و تا چند سال ادامه داشت که در آن سال‌ها بر اساس برخی آمارها بیش از سه میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

کد خبر : ۳۸۱۷۴۴