خبرگزاری کار ایران

نماینده زاهدان در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس دهم حقابه ایران از هیرمند را پیگیری می‌کند

یارمحمدی با بیان اینکه تا کنون افغانستان حقابه هیرمند را رعایت نکرده است، گفت: با توجه به سطح خوب روابط دو کشور دولت و مجلس پیگیر این قضیه خواهند بود.

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حقابه ایران از رود هیرمند گفت: طبق اعلام کنوانسیون جهانی حقابه هر کشور از رودهای مرزی مشخص شده که تاکنون افغانستان این مسئله را رعایت نکرده و حتی سرریز بارندگی‌های افغانستان وارد ایران می‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم افزود: با توجه به سدهایی که در کشور افغانستان روی هریرود احداث شده آبی باقی نمی‌ماند که وارد ایران شود و به همین دلیل همواره مشاجره بوده است.

یارمحمدی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان سالهاست که از کم آبی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: آب این رود که البته فقط حدود ۱۵ کیلومتر از آن داخل خاک ایران است باید برای آبیاری ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان صرف شود که متاسفانه تاکنون آب مورد نیاز تامین نشده است و آبی به هامون ریخته نمی‌شود که بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به روابط کنونی ما با افغانستان می‌توان ادعای حقلابه را کرد، اظهار داشت: در حال حاضر دولت از طریق وزارت خارجه دنبال این قضیه هستند و مجلس جدید نیز قطعا پیگیر آن خواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ما تاکنون به مقام‌های افغان این مسئله را گوشزد کرده‌ایم  اما آنها اعلام کردند بارندگی کم بوده و این مشکلی است که تمام دنیا با آن مواجهند اما انتظار این بود که با توجه به بارندگی‌های اخیر ما هم بتوانیم از آن نصیب ببریم.

وی یادآور شد: البته با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت آب استان بهتر شده و تا حدی نیز کشاورزی انجام شده و دریاچه هم تا حدی آب دارد که روی روی ریز گردها نیز تاثیر گذاشته اما اگر دوباره بارندگی نداشته باشیم دوباره به وضعیت قبلی برمی‌گردیم و بادهای ۱۲۰ روزه دوباره مشکل بوجود می‌آورد.

کد خبر : ۳۷۹۳۳۰