خبرگزاری کار ایران

علوی در گفت‌وگو با ایلنا:

فراکسیون ولایت ادامه «رهروان ولایت» است/ جبهه پایداری در رهروان ادغام می‌شود

نماینده مردم سنندج در مجلس دهم گفت: فراکسیون ولایت متعلق به اصولگرایان معتدل است و مشی گفتمانی این فراکسیون اعتدال خواهد بود و درواقع چاره‌ای هم به جز این نیست؛ چراکه درصورت تشکیل فراکسیون ولایت، اکثریت در اختیار کسانی است که اعتدال را ترجیح می‌دهند.

سیداحسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به احتمال تشکیل فراکسیون سوم در مجلس اعلام کرد: فضای سیاسی حاکم بر دوره دهم تاحدودی با دوره‌های گذشته متفاوت است. در ادوار گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان بود یا در دستِ اصلاح‌طلبان اما در دوره دهم، گروه سومی به نام مستقلان هم حضور دارند.

مستقلان برای اعلام‌موجودیت، فراکسیون سوم را تشکیل می‌دهند

او ادامه داد: با این حساب، گروه سوم که مستقلان مجلس دهم را تشکیل می‌دهند، برای اعلام موجودیت به‌دنبال تشکیل فراکسیون سوم خواهند بود که اگر تعدادی از آنها به‌عنوان مثال بخواهند برای هیات‌رئیسه اجلاسیه‌های بعدی نامزد شوند، بتوانند روی رأی همفکران‌شان حساب کنند و حداقل ۸۰ رای ثابت داشته باشند.

نماینده مردم سنندج در مجلس دهم یادآور شد: به‌طورکلی، تشکیل فراکسیون سوم می‌تواند نتایج مثبتی برای نمایندگان مستقل داشته‌ باشد و اگر برای تصدی جایگاهی در مجلس نامزد شوند، می‌توانند ۸۰ رای فراکسیونی داشته‌باشند تا با رایزنی در صحن، آرای خود را به بالای ۱۰۰ رای ارتقا دهند.

هدف مستقلان تداوم مشی «رهروان ولایت» در مجلس دهم است

علوی با تاکید بر این‌که برای نمایندگانی همچون او تداوم مشی فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم در مجلس دهم در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: درصورتی که مستقلان به دنبال تدوام اهداف رهروان باشند، طبیعتاً بنده در این فراکسیون سوم حضور خواهم یافت اما اگر به‌دنبال تعابیر دیگری باشند، بعید است به این فراکسیون بپیوندم، ولی طبیعتاً هدف از تشکیل فراکسیوم سوم همین تدوام مشی رهروان است.

جبهه پایداری در مجلس دهم جایگاهی ندارد

او با تاکید بر این‌که اعضای جبهه پایداری در مجلس نهم اندک اما متحد بودند، تصریح کرد: در مجلس دهم، تعداد اعضای جبهه پایداری به مراتب کمتر از دوره گذشته است و تقریباً می‌توان گفت که این تشکل، جایگاه خاصی در مجلس نخواهد داشت.

در فراکسیون ولایت، تندروها خود را کنار اکثریت رهروانی‌ها تعریف کردند

علوی تصریح کرد: معدود نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم، خود را در کنار اکثریت رهروانی‌ها در فراکسیون ولایت تعریف کرده‌اند و با این حساب، فکر نمی‌کنم عدد فراکسیون ولایت کاهش یابد و تندروها ناچار هستند در همین فراکسیون ولایت ادغام شوند.

فراکسیون «ولایت» ادامه «رهروان ولایت» است

نماینده مردم سنندج در واکنش به این‌که برخی از اصولگرایان تندرو عضو فراکسیون ولایت، تاکید دارند که این فراکسیون به‌هیچ عنوان ادامه راه فراکسیون رهروان ولایتِ مجلس نهم نیست، یادآور شد: ما هنوز در فراکسیون ولایت به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و باید ابتدا چند جلسه در فراکسیون تشکیل دهیم تا مشخص شود که منظور از فراکسیون ولایت چیست و تفاوت «رهروان ولایت» و «ولایت» برای ما چه خواهد بود.

او گفت: با این حال، در ادامه مشخص خواهد شد که این فراکسیون ولایت ادامه راه رهروان ولایت را طی خواهد کرد و تفاوت ماهوی خاصی میان این دو فراکسیون وجود ندارد.

نماینده مردم سنندج یادآور شد: خط مشی فراکسیون ولایت مشخص است و در ادامه راه، اقلیت تندروهای حاضر در این فراکسیون، باید مشی معتدل این فراکسیون که نمونه آن را در فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس نهم دیدیم، بپذیرند. البته ممکن است ۱۰ الی ۱۵ نماینده تندرو هم در دل این تشکیلات حضور داشته‌ باشند اما قاعدتاً فراکسیون چارچوب و اساسنامه خواهد داشت و همه باید به آن تمکین کنند.

فراکسیون ولایت چاره‌ای جز اتخاذ مشی اعتدال ندارد

علوی در پایان تصریح کرد: وجه غالب این است که فراکسیون ولایت متعلق به اصولگرایان معتدل است و مشی گفتمانی این فراکسیون اعتدال خواهد بود و درواقع چاره‌ای هم به جز این نیست. چراکه درصورت تشکیل فراکسیون ولایت، اکثریت در اختیار کسانی است که اعتدال را ترجیح می‌دهند و از آن‌جا که ما ضرری از اعتدال ندیدیم و نیز با توجه به این‌که با تندروی نمی‌توان مملکت را اداره کرد، طبیعتاً اعتدال تنها راه پیش‌روی فراکسیون ولایت خواهد بود.

کد خبر : ۳۷۹۲۵۲