خبرگزاری کار ایران

در مناظره‌ای مطرح شد؛

زیباکلام: سرمایه‌گذاری انرژی هسته‌ای باید بررسی شود/ داوری: حمایت از دولت‌ یازدهم بی‌نظیر است

صادق زیباکلام و عبدالرضا داوری عملکرد دولت یازدهم را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی را در مناظره‌ای ۲ ساعته تحلیل کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، صادق زیباکلام و شامگاه امروز در مناظره با عبدالرضا داوری با تاکید بر اینکه ساختار قدرت در ایران نه حزبی است و نه استبدادی گفت: برای بررسی عملکرد دولت یازدهم باید باید سه مولفه مهم شرایط تحویل گرفتن کشور، همکاری دیگر مراکز قدرت و وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای را در نظر گرفت.

زیباکلام: نهادهای دیگر به جز دولت در قدرت شریک هستند

او با بیان اینکه در ایران دولت‌ها با انتخابات روی کار می‌آیند، افزود: دولت‌ها در ایران مانند دیگر کشورها تمام قدرت را در اختیار ندارند و نهادهای دیگری نیز در قدرت شریک‌اند.

زیباکلام ادامه داد: معمولا به قدرت رسیدن در بسیاری کشورها با انتخابات و حزبی انجام می‌شود و دولت‌ها برای ۴ سال قدرت را دست می‌گیرند و در بعضی دیگر از کشورها حکومت استبدادی است و همه قدرت دست یک نفر است ولی در ایران نه حزبی و انتخاباتی است و نه استبدادی، بلکه دولت با روی کار آمدن، دولت تمام قدرت را ندارد.

او موفقیت دولت را در گروی نوع همکاری مراکز قدرت با دولت و اینکه در پیشبرد کارها حمایت لازم را بتواند بدست آورد دانست و گفت: وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای نیز روی عملکرد دولت تاثیرگذار است.

داوری: بی‌نظیرترین حمایت حاکمیتی را دولت‌ یازدهم داشته است

داوری در پاسخ به زیباکلام با بیان اینکه، در حوزه  حمایت نهادهای حاکمیتی بی‌نظیرترین حمایت را در بحث پرونده هسته‌ای توسط رهبری از دولت به عمل آمد، افزود:  اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم قضایا به نفع دولت تمام نمی‌شود.

او ادامه داد: در بحث اقتصادی، دولت‌یازدهم برای رسیدن به شاخص‌های مد نظر خود، شاخص سال ۱۳۹۰ را دنبال می‌کند، یعنی می‌خواهد به سال ۹۰ برسد.

داوری همچنین در دفاع از عملکرد دولت‌ دهم درباره پرونده هسته‌ای گفت: روحانی در کتاب «خاطرات هسته‌ای»  به پیچیدگی بحث پرونده هسته‌ای در دوره دولت‌اصلاحات اشاره کرده که مشخص می‌شود در آن دوران کسانی به دشمن پاس گل داده‌اند.

این حامی دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: بی‌تدبیری‌ها در دولت اصلاحات موجب شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از مدتی بیاید و موارد تخلف را بگیرد یا استفاده از دستگاه‌های دست دوم موجب آلودگی منطقه شده بود و دشمن اگر پرونده برای ما تشکیل داد، ناشی از همین بی‌تدبیری‌ها بود.

داوری در بحث پرونده هسته‌ای افزود: دولت‌اصلاحات پرونده هسته‌ای را با ۴ بیانیه شورای حکام به دولت احمدی نژاد تحویل داد.

زیباکلام: چرا کشورهای دیگر در بحث هسته‌ای دچار مشکل نشده‌اند؟

زیباکلام درباره چگونگی بوجود آمدن پروند هسته‌ای با اشاره به اینکه، در دنیا هر کشوری که بتواند غنی‌سازی ۳ درصد اورانیوم را انجام دهد، بالقوه می‌تواند غنی‌سازی ۹۰ درصد هم انجام دهد، افزود: ایران در حالی به غنی‌سازی اورانیوم پرداخت که ۲ ماه پیش هم ۲ موشک که روی آن به خط عبری نوشته شده بود اسرائیل باید از بین برود را آزمایش کرد.

زیباکلام ادامه داد: بسیاری از کشورهای دیگر هم انرژی هسته ای را دنبال کرده‌اند؛ مانند پاکستان، هند، یا آفریقای جنوبی ولی دچار هیچ مشکلی نشده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از ابتدای ۲۲ بهمن که انقلاب به پیروزی رسید هر چه در مسایل ملی می‌شنیدیم از مجاری دولتی بوده است و هیچ صدای دیگری در خصوص مسایل پیش آمده در جامعه شنیده نمی‌شد، مانند بحث گروگان‌گیری یا جنگ تحمیلی. در مورد اینکه پس از فح خرمشهر باید جنگ تمام می‌شد یا نمی‌شد هیچ‌کس به جز دولت‌ها اظهارنظری نمی‌کردند و تنها اکنون و بعد از خرداد ۹۲ است که سوالاتی در مطبوعات یا از طرف افرادی مطرح می‌شود.

این استاد دانشگاه  تاکید کرد که در بحث هسته‌ای نیز در ۲ سال آخر دولت اصلاحات و تا سال ۹۲ وضع همینگونه بود و تنها نظرات حاکمیتی شنیده می‌شد.

داوری: مخالفت قدرت‌های جهانی برای این است که پیشرفت ایران را نمی‌خواهند

داوری که مخالفت غرب و قدرت‌های جهانی را با بحث هسته‌ای در ایران به دلیل طبقاتی بودن و انحصاری بودن فناوری در دنیا می‌دانست،گفت: مخالفت قدرت‌های جهانی با ما به دلیل این است که نمی‌خواهند ایران در این حوزه پیشرفت‌هایی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات دولت یازدهم، گفت: دولت روحانی معدل دولت خاتمی و دولت هاشمی است و مشکلات و شکاف‌هایی که درآن دو دولت پیش آمده را به دوش می‌کشد.

داوری: روحانی مشکل همسان‌سازی دولت هاشمی و وابستگی دولت خاتمی را به دوش می‌کشد

داوری افزود: دولت هاشمی با همسان‌سازی سیاست‌های اقتصادیش با بانک جهانی و مشکلاتی که از این منظر در جامعه پیش آمد موجب شکاف در جامعه شد و مردمی که دسترسی‌شان به منابع محدود شده بود، دست از حمایت دولت برداشتند و روبروی دولت ایستادند؛ مانند اعتراضات کوی طلاب در مشهد که با واکنش شدید دولت هاشمی روبرو  شد.

او شکاف دیگر را در دولت اصلاحات عنوان کرد که با عنوان شدن بحث گفتمان وابستگی مطرح شده از سوی این دولت بود و موجب شد که حزب‌الهی‌ها از دولت دور شوند و مقابل دولت خاتمی قرار گیرند.

داوری با عنوان کردن این موضوع که دولت روحانی این دو شکاف را به ارث برده و در واقع نقاط ضعف دولت هاشمی و خاتمی را به دوش می‌کشد، افزود: این وضعیت موجب می شود که دولت یازدهم دولتی یک‌دوره‌ای باشد.

زیباکلام: سرمایه‌گذاری بر انرژی هسته‌ای باید بررسی شود

زیباکلام در ادامه گفت: انرژی هسته‌ای مانند حوزه صنعت، نفت، و دیگر انرژی‌هاست و باید بررسی شود سرمایه‌گذاری در این حوزه اقتصادی بوده یا نه؟ باید دید برق تولیدی در بوشهر با چه هزینه‌ای تولید می‌شود.

او افزود: کشورهایی بوده‌اند که تا آخر راه هسته‌ای را رفته‌اند؛ مانند کره‌شمالی که اگر کمک‌های غذایی کره‌جنوبی و غرب نباشد، نیمی از مردمانش از گرسنگی می‌میرند یا پاکستان که وضعیتش معلوم است. حال باید پرسید در ایران با این همه مشکلات در آموزش و پرورش و بسیاری از حوزه‌های دیگر این همه سرمایه‌گذاری درست بوده است؟

زیباکلام با تاکید بر اینکه، تکنولوژی هسته‌ای ما قدیمی است، افزود: سانتریفیوژهایی که در ایران استفاده شده تکنولوژی قدیمی دارند و اکنون با عملیاتی‌شدن بحث برجام در انبارها باید دست‌کم برای ۱۰ تا ۱۵ سال بماند.

داوری: آمریکا غول اقتصاد مدرن است اما هزار مشکل دارد

 

داوری در واکنش به موضوع آمریکاستیزی بودن بحث هسته‌ای، با بیان اینکه ما هیچ‌گاه آمریکاستیز نبوده‌ایم، گفت:‌ چه زمانی ما آمریکاستیزی کرده‌ایم؟ چه زمانی ما رئیس دولت آمریکا را ترور کرده‌ایم؟ این آنها بوده‌اند که در ایران دست به ترور زده‌اند. در موضوع گروگان‌گیری نیز این اصلاح‌طلب‌ها بودند که گروگان‌ها را تحویل دادند و در بحث اقتصاد هم باید بگویم آمریکایی‌ها که غول اقتصاد آزاد هستند امروز خودشان دچار هزاران مشکل‌اند.

 

او با اشاره به موضوع شلاق‌خوردن تعدادی کارگر در معدن طلای آق‌دره گفت: چرا در این خصوص هیچ اصلاح‌طلبی اظهارنظر و انتقادی نکرد؟ دولت یازدهم دولت کارفرمایان است.

کد خبر : ۳۷۸۷۴۳