خبرگزاری کار ایران

مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در آنکارا برگزار شد

مراسم بیست وهفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و همچنین سالروز قیام ۱۵ خرداد با شرکت ده ها تن از کارکنان نهادهای ایرانی فعال ، معلمان ، دانشجویان و ایرانیان مقیم با حضور محمد ابراهیم طاهریان سفیر ایران در آنکارا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که همراه با  برگزاری دعای کمیل و عزاداری  برگزار شد،  دکتر 'ابراهیم فتح الهی' استاد دانشگاه  آنکارا طی  سخنانی در مورد تشریح اندیشه  سیاسی امام خمینی (ره)  گفت: یکی از شرایط ماندگاری یک تئوری یا اندیشه سیاسی، سازگاری آن با نیاز زمان‌های مختلف است. اگر یک اندیشه سیاسی نتواند جوابگوی نیاز عصر خود و زمان‌های آینده باشد، محکوم به شکست است و در نتیجه یا از بین می‌رود یا حداکثر در لابه‌لای آرشیوهای تاریخ اندیشه سیاسی جای می‌گیرد.

وی افزود: امام خمینی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در عرصه سیاسی جهان، در نیمه دوم قرن بیستم، با ارائه نظریه حکومت اسلامی و پافشاری بر قابلیت اجرایی آن، مدلی از حکومت دینی را که در تعامل با مردم سالاری است، عرضه کرد و با پشتیبانی ملت، توانست آن را در میدان عمل و در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآورد. این نظام سیاسی بعد از گذشت بیش از سه ده و سپری کردن مراحل مختلف و پشت سرنهادن مشکلات داخلی و خارجی، به عنوان مدلی از یک حکومت، به حیات سیاسی خود ادامه می‌دهد. لذا شایسته است میزان کارآیی آن در اداره امور کشور و تنظیم روابط بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته و به بوته نقد درآید.

فتح الهی درخصوص نظریه حکومت اسلامی گفت: در طول حیات اسلام ، همواره این سئوال در بین مسلمانان مطرح بوده است که آیا بدون تاسیس دولت و داشتن تشکیلات حکومتی ، قوانین اسلامی قابلیت اجرایی دارد؟ کسانی که دین را محدود به اعمال عبادی و فردی می‌دانستند چندان نیازی به شکل‌گیری حکومت دینی نمی‌دیدند، در نقطه مقابل، کسانی که به جامعیت قوانین اسلامی معتقد بودند و آن را برای اداره حکومت کافی می‌دیدند، همواره در فکر تاسیس حکومت دینی بودند . اما در این میان ارائه یک تئوری جامع که بتواند مدلی از حکومت را نیز ارائه دهد ، حلقه مفقوده بود. امام خمینی کسی بود که با درک صحیح از موقعیت جهان امروز بحث‌های تئوریک حکومت اسلامی را در سال‌های اقامت در نجف از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و آن را در قالب طرحی به داوری افکارعمومی نهاد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام راحل جمهوریت و تفکر جمهوری را برای ایران به ارمغان آورد، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، نقطه پایانی بود بر سلسله پادشاهانی که در بیش از دو هزار سال بر کشور ایران حکومت کرده بود.

کد خبر : ۳۷۷۴۹۶