خبرگزاری کار ایران

رئیسان و بازمانده‌ها

جای خالی جدیدالورودها در هیات رئیسه مجلس+ جدول

از سه نامزد قم دو نفر در هیئت رئیسه مجلس قرار گرفتند تا بار دیگر اهمیت سیاسی این شهر در مناسبات سیاسی ایران پررنگ شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جدول نمایندگان راه یافته به هیئت رئیسه مجلس دهم نکات جالبی را درباره هیئت رئیسه این مجلس نشان می‌دهد.

جای خالی تهرانی‌ها

در مجموع هشت نفر از تهران برای حضور در مسئولیت‌های مختلف هیئت رئیسه مجلس نامزد شدند که در نهایت فقط بهروز نعمتی به عنوان بازرس انتخاب شد و دیگر نمایندگان تهران رای کافی را برای حضور در هیئت رئیسه مجلس به دست نیاوردند.

در مجلس هشتم و نهم ابوترابی و باهنر از تهران نواب رئیس بودند. در مجلس هفتم ریاست مجلس بر عهده حداد عادل بود. در مجلس ششم نیز ترکیب کروبی- بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی کاملا از میان نمایندگان تهران انتخاب شده بودند. در مجالس قبلی نیز ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی از تهران به مجلس وارد شده بودند و در جایگاه ریاست مجلس نشسته بودند. به این ترتیب با ترکیب معرفی شده کمترین حضور نمایندگان در تاریخ مجلس ایران رقم خورده است

بیشترین حضور برای قم و آذربایجان غربی

از سه نامزد قم دو نفر در هیئت رئیسه مجلس قرار گرفتند تا بار دیگر اهمیت سیاسی این شهر در مناسبات سیاسی ایران پررنگ شود. اما برای اولین بار دو نماینده اهل سنت از استان آذربایجان غربی در هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته‌اند و ممکن است این حضور پررنگ نمایندگان کرد آذربایجان غربی در هیئت رئیسه برای نادر قاضی‌پور دردسر شود.

استان خوزستان و فارس نیز که تعداد قابل توجهی نماینده در مجلس دارند در هیئت رئیسه مجلس سهمی ندارند.

نماینده‌ها کامیاب‌تر از تازه‌واردها

در میان اعضای هیات رئیسه تنها رنجبرزاده نماینده اسد آباد در دوره نهم نماینده مجلس نبوده است. در میان افرادی که نتوانستند وارد هیئت رئیسه شوند تنها چهار نفر در دوره نهم مجلس نماینده بودند و هشت نفر نمایندگان جدید به شمار می‌روند.

به عبارت دیگر از نه نفری که نماینده مجلس نهم نبودند تنها یک نفر وارد هیات رئیسه شد و از میان پانزده نماینده مجلس نهم که برای حضور در هیئت رئیسه مجلس دهم نامزد شدند یازده نفر وارد هیات رئیسه شدند.

جای خالی زنان

برای حضور در هیئت رئیسه مجلس سهیلا جلودارزاده برای دبیری و پروانه مافی برای دبیری نامزد شده بودند اما در نهایت هیچ کدام رای کافی را به دست نیاوردند. این در حالی بود که سه نفر از جوانترین منتخبان مجلس دهم از میان زنان بودند که دو نفر در هیات رئیسه مجلس قرار گرفتند و سومی از راهیابی به مجلس بازماند.

آرامش بی حضور دیگران

اختلاف ۴ رای مطهری با دهقان این امید را به وجود آورده است که در انتخاب هیات رییسه دائمی وی به صندلی نایب رئیسی مجلس برسد. در حال حاضر تکلیف هفت کرسی مجلس مشخص نشده است که از این هفت نماینده پنج نفر اصلاح‌طلب، یک نفر اعتدالگرا و یک نفر اصولگرا هستند که ممکن است در انتخاب نایب رئیس دائمی مجلس تاثیرگذار باشند.

1تصویری-جدول

کد خبر : ۳۷۵۷۰۳