خبرگزاری کار ایران

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع ریاست مجلس برای اصلاح‌طلبان حیثیتی نیست/در مورد ترکیب هیات رییسه رایزنی‌ها در جریان است

مرتضی مبلغ گفت: بجز رییس که با رقابت دوستانه انتخاب می‌شود در مورد هیات رییسه رایزنی‌هایی در جریان است تا از طریق تفاهم و توافق عمل شود. درخصوص ریاست هم اصولا بحث ریاست مجلس برای اصلاح‌طلبان یک موضوع حیثیتی نیست.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به موضوع ریاست مجلس یادآور شد: همانطور که قبلا هم اعلام شده گزینه مدنظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آقای دکتر عارف است و این سیاست را با حفظ همه راهبردهایی که از پیش مشخص شده است، دنبال می‌کنند اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاست‌گذاری راهبرد مهم برایشان این بوده که روند امور در قالب رقابت سازنده انجام شود و تعامل و همدلی بین همه جریان‌ها و فراکسیون‌های مجلس اتفاق بیفتد و به گونه‌ای روند پیش برود که مجلس دهم بتواند مظهر یک نهاد عقلانی، اخلاقی، کارآمد و معتدل باشد که در راس برنامه‌ها و فعالیت‌های آن حل مشکلات مردم باشد و جامعه را به سمت پیشرفت و تعالی پیش ببرد و اصل برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت این است که همدلی و تعامل و تشریک مساعی بین همه نیروها و فراکسیون‌ها وجه برجسته مجلس دهم باشد.

وی افزود: البته در این میان تعامل باید دو طرفه باشد تعامل یک سویه بسیار مشکل است و امید است که همه نمایندگان از طیف‌های گوناگون وارد فرایند سازنده تعامل و تشریک مساعی شوند. مجلس محلی است که در آن فراکسیون‌های مختلفی شکل می‌گیرد و بر سر مسائل مختلف نظرات متفاوتی وجود دارد بنابراین به شکل طبیعی در آن رقابتی وجود خواهد داشت مهم این است که این رقابت‌ها به گونه‌ای پیش برود که سازنده و هم افزا باشد این بارها گفته شده است ما شاهد بودیم که در مجلس نهم نه تنها عمدتا رقابت‌ها چالشی و مشکل‌ساز بود بلکه در آن تندروها نیز غالبا میدان‌داری می‌کردند در این مجلس باید تمام تلاش نمایندگان بر این معطوف باشد که رقابت‌ها نه چالشی بلکه سازنده باشد و توجه به مصالح و منافع ملی در راس امور مورد تاکید قرار گیرد و از هرگونه درگیری و تنش‌آفرینی به دور باشد.

مبلغ تاکید کرد: طبیعی است که در مورد ریاست مجلس فراکسیون‌های مختلف کاندیداهای متفاوتی داشته باشند، رقابت انجام می‌گیرد و در نهایت یک نفر رئیس می‌شود و پس از آن باید رفتارهای سازنده و تعامل بخش ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوها بر سر ریاست مجلس با حامیان دولت به کجا رسیده است، گفت:  ائتلافی که قبل از برگزاری انتخابات و در قالب ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ایجاد شد پس از انتخابات به عنوان فراکسیون امید خود را نشان می‌دهد پس اعضای این فراکسیون که پایه‌گذاری شده است همان افراد لیست امید هستند که شامل ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود و همه تلاش‌ها به عمل می‌آید تا این فراکسیون هر چه فراگیرتر باشد و بتواند اهداف و راهبردهای مدنظر را در مجلس دهم دنبال کند. لذا اتخاذ تصمیم نسبت به همه چیز از جمله ریاست یا هیات رییسه مجلس به این فراکسیون سپرده شده است.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: روند به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بر سر ریاست مجلس رقابت دوستانه‌ای شکل خواهد گرفت و دونفر یعنی آقایان عارف و لاریجانی  در این خصوص به طور جدی مطرح هستند البته در این میان تلاش‌هایی برای ایجاد تعامل بر سر ریاست مجلس انجام شده است و سناریوهای مختلفی در قالب تعامل مدنظر بود اما نهایتا روند به این سمت پیش رفت که برای ریاست مجلس رقابت سازنده و مثبتی شکل بگیرد و در این روند طبیعتا یکی از این دو نفر ریاست مجلس را بدست خواهند گرفت اما در خصوص هیات رییسه و سایر امور در حال رایزنی هستند تا انشاءالله با تفاهم وتوافق عمل کنند. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از ابتدا بنای خود را بر تعامل گذاشته‌اند و همچنان این روند  را پیش خواهند برد.

وی گفت: در این میان تعامل دو وجه دارد یکی تعامل میان خود اصلاح‌طلبان است که دستیابی به آن کار دشواری نیست و دیگری تعامل میان اصلاح‌طلبان و رقبای آنهاست اگر رقیب چندان تمایلی به این کار نداشته باشد، مشخص است که کار سخت‌تر خواهد شد و زمان بیشتری هم به خود اختصاص می‌دهد اما این باعث نمی‌شود که اصلاح‌طلبان از فرآیند تعامل غفلت کنند در عین حال به نظر می‌رسد اصولگرایان بویژه معتدلان آنها به ضرورت تعامل معتقد بوده و همدلانه وارد این فرایند سازنده خواهند شد.

مبلغ در پاسخ به این سوال که تعداد اعضای حامیان دولت در فراکسیون امید چقدر است، یادآور شد: حامیان دولت در این مجموعه خیلی قابل تفکیک نیستند چراکه اصلاح‌طلبان خود حامیان دولت هستند و برخی از افراد مستقل و اصولگرایان معتدل هم به آنها اضافه می‌شوند. مرز بین این افراد خیلی دقیق و روشن نیست. اکثریت نسبی منتخبان از لیست امید هستند و هیچ جریانی اکثریت مطلق نیست بیش از 130 نفر از لیست امید رای آوردند البته به خصوص در مرحله دوم چون در برخی حوزه‌ها افردی که باقی مانده بودند همه مورد حمایت اصلاح‌طلبان بودند هیچ یک در لیست امید قرار نگرفتند و هر کدام که رای می آوردند جزو اصلاح طلبان بودند تعدادی هم خودشان بنا به مصلحت‌هایی ضمن قبول لیست امید گفتند بنا به ملاحظاتی در لیست امید قرار نگیرند. اگر این افراد را هم محاسبه کنیم تعداد بیش از این‌ها خواهد شد. 

وی در مورد تعداد احتمالی اعضای فراکسیون امید هم یادآور شد: فکر می‌کنم اعضای آن به بیش از 150 نفر خواهد رسید یعنی 150 نفر میزان حداقلی است که می‌توان پیش‌بینی کرد همه تلاش اصلاح‌طلبان این است که فراکسیون امید به نحوی شکل بگیرد که همه جریان‌های معتدل و حامی دولت که این راهبردها را قبول دارند در این فراکسیون قرار گیرند تا از مرزبندی‌های چالشی گذشته پرهیز شود و همه تلاش کنند تا همه توجه اصلی خود را به رویکرد علمی، عقلانی و اخلاقی برای حل مشکلات کشور و بازگرداندن مجلس به جایگاه اصلی خود معطوف کنند.

مبلغ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت عارف برای ریاست مجلس به چه شکل است و چقدر شانس پیروزی دارد، گفت:  در انتخابات ریاست مجلس آرا مخفی است نمی‌توان از قبل در این مورد پیش‌بینی کرد اما برآوردها حاکی از آن است که فراکسیون امید اکثریت منتخبان را به خود اختصاص می‌دهد اما این که در عمل چه اتفاقی می‌افتد را  نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیداری برای تعامل بیشتر با شخصیت‌های سیاسی و اعضای دولت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد:  دولت بنای دخالت در انتخابات را ندارد اگر منظور برخی اعضای دولت است که  عضو یک حزب هستند و به این دلیل در برخی مسائل ورود پیدا می‌کنند، این دیگر جنبه دولت ندارد. تمام کسانی که در مجموعه ائتلاف بودند در راستای هدف فراگیر شدن فراکسیون امید مرتب با هم در ارتباط هستند و رایزنی‌ها جریان دارد.

مبلغ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما هم در جلسات فراکسیون امید حضور دارید، گفت: این جلسات متعلق به خود منتخبان است البته منعی برای حضور ما وجود ندارد اما خود منتخبان به خوبی کار را پیش می‌برند دیگران هم در حدی که لازم باشد و بتوانند کمک می‌کنند تا فراکسیون هر چه فراگیرتر شود و مجلسی کارآمد وتعاملی داشته باشیم.

وی در مورد پیش‌بینی خود از هیات رئیسه مجلس گفت: همانطور که اشاره کردم بجز رییس که با رقابت دوستانه انتخاب می‌شود در مورد هیات رییسه رایزنی‌هایی در جریان است تا از طریق تفاهم و توافق عمل شود. درخصوص ریاست هم اصولا بحث ریاست مجلس برای اصلاح‌طلبان یک موضوع حیثیتی نیست مهم این است که یک نفر رئیس مجلس شود و بعد از آن روند تشریک مساعی با تعامل صورت گیرد آنچه حیثیتی است رسیدگی به مشکلات جامعه و پرهیز از رقابت‌ها و درگیری‌های مخرب است تا مجلس جایگاه حقیقی خود را پیدا کند.

مبلغ در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت مینو خالقی عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم تغییری در وضعیت او حاصل نشده البته شورای نگهبان و وزارت کشور باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 

 

 

کد خبر : ۳۷۵۴۱۷