خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

ریاست عارف در مجلس، پاسخ مثبت به مطالبات مردم است

یک عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح طلبان گفت: علیرغم تمام نامهربانی‌ها، مردم مسیری را انتخاب کردند که مطالبه آنان تغییر است، حال امیدواریم با ریاست عارف به خواست و مطالبات مردم پاسخ مثبت داده شود.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به عنوان اجماع تمامی صاحبنظران و دلسوزان نظام، نخستین اولویت مجلس دهم خواهد بود، برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی به عنوان برنامه میان مدت از دیگر اولویت های مجلس آتی است که چارچوب آن در مجلس نهم تدوین شده اما کلیات آن به مجلس دهم موکول شده است.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح طلبان ادامه داد: مجلس نهم برنامه‌هایی را به تصویب رساند که عجولانه بود، حال دو مجلس دهم باید با کمک دولت این طرح‌ها را که مانعی برای حرکت دولت محسوب می‌شود را اصلاح کند، یک همکاری باید بین دولت و مجلس اتفاق بیفتد.

او در خصوص ریاست مجلس دهم تصریح کرد: دکتر عارف و دکتر لاریجانی به عنوان دو چهره سیاسی و اجتماعی کشور، هر کدام به یک اردوگاه متصل هستند؛ به عبارتی دکتر عارف اشتهار به جریان اصلاحات و دکتر لاریجانی اشتهار به جریان اصولگرایی دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت ۲ ارودگاه با دو رویکرد متفاوت بتوانند بر سر ریاست مجلس به توافق برسند.

حیدری ادامه داد: عملا توافق بین عارف و لاریجانی امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید منتظر ماند تا چه کسی ریاست مجلس را عهده‌دار خواهد شد اما عیان است که بعد از تعیین ریاست مجلس، این رقابت تبدیل به رفاقت و از ظرفیت هر دو جریان در مجلس استفاده خواهد شد، علیرغم اینها ریاست مجلس امری قابل پیش‌بینی نیست.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: آمار و ارقام نشان از پیروزی لیست امید دارد و پیش‌بینی می‌شود ریاست مجلس از آن عارف باشد؛ با این حال باید منتظر ماند تا انتخاب ریاست مجلس مسیر طبیعی خود را طی کند.

حیدری خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس دهم نشان از رویکرد اعتدالی و اصلاح‌طلبی داشت، بنابراین وجود یک عنصر وابسته به این جریال در مسند ریاست مجلس مورد خواست و مطالبه مردم و گفتمان اصلاح‌طلبی است.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح طلبان با بیان اینکه گفتمان اصلاح‌طلبی گفتمان مسط جامعه است، یادآور  شد: گفتمان اصلاحات درون نظام است و طبیعی است که اگر یکی از قوه‌ها در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گیرد، این امر به رشد و توسعه کشور و اصلاحات کمک می‌کند.

او با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان عنوان کرد: علیرغم تمام نامهربانی‌ها، مردم مسیری را انتخاب کردند که مطالبه آنان تغییر است، حال امیدواریم با ریاست عارف به خواست و مطالبات مردم پاسخ مثبت داده شود.

حیدری در رابطه با رفتارهای دوگانه برخی از نمایندگان در انتخاب ریاست مجلس یادآور شد: این رفتارهای دوگانه به دلیل عدم حضوراحزاب قدرتمند در کشور است، اگر احزاب در کشور نهادینه شوند این چنین اتفاق‌هایی را شاهد نخواهیم بود.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: با این اوصاف این رفتارها طبیعی است اما مورد قبول جامعه نیست، چراکه انتظار می‌رود هر کاندیدی که از همان گرایش به مجلس راه یافته، از همان جناح حمایت به عمل آورد این رفتار برخی از نمایندگان از آسیب‌هاست.

او با تاکید بر اینکه حمایت لیست امید از مستقلان و اصلاح‌طلبان اشتباه نبوده است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال آن بودند که از ورود جریان تندرو به مجلس جلوگیری به عمل آورند، بنابراین در این زمینه به خواسته‌شان دست یافتند؛ از این رو اشتباهی صورت نگرفته است.

حیدری با اشاره به اینکه شرایط مجلس شورای اسلامی با مجلس خبرگان رهبری کاملا متفاوت است، افزود: از تمام کسانی که با حمایت لیست امید وارد مجلس شدند انتظار می رود به تعهداتشان پایبند و وفادار باشند.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان در خصوص رابطه مجلس دهم با دولت اظهار کرد: مجلس دهم باید رویکرد تعامل و نظارت داشته باشد همان‌گونه که مجلس ششم به عنوان مجلس وابسته به جریان اصلاحات نقش نظارتی خود را به نحو مطلوبی ایفا کرد. مجلس باید بحث نظارتی خود را به خوبی انجام دهد و یک تعامل و هم‌اندیشی بین دو قوه مقننه و مجریه با حفظ استقلال به وجود آید. شرایط دولت مطلوب است، اما یک جریان روانی علیه دولت شروع به فعالیت کرده، با این حال می‌توان این گونه اذعان کرد که علیرغم تمامی سختی‌ها دولت موفقیت‌های خوبی داشته است و امیدواریم که مجلس دهم طی روند تعاملی با دولت، شرایطی را مطلوب‌تری را رقم زند.

کد خبر : ۳۷۵۰۱۲