خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

اقتصادانش بنیان بهترین جایگزین اتکاء کشور به نفت است/مطالبه مردم از نخبگان برای توسعه اقتصادی کشور

مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف عصر امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم فرهادی، ستاری معاون علمی فرهنگی رییس جمهور، محمد علی نجفی، حداد عادل و رییس دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه این جشن یک جشن ملی و حیات مستمر این مجموعه همواره پیش برنده و پیشران بوده است اظهار کرد: دانشگاه شریف یکی از افتخارات بزرگ کشور ما است و بنده در این جشن علاه بر اینکه احساس غرور می کنم که در کشورمان این مجموعه در سطح جهانی عملکرد خوبی داشته و افتخار کسب کرده از دو جهت دیگر نیز خوشحال هستم؛ یکی آن که بخشی از دوران تحصیلی خودم در این دانشگاه بوده و خاطرات خوبی در زندگی از این دانشگاه دارم که همه آنها امروز برایم مرور شد.

وی ادامه داد: در طول دوران مسوولیت کاری خودم که عمدتا مسوولیت های اجرایی و صنعتی بوده از توفیقات دانشگاه شریف در پیشبرد کارهای کشور استفاده کردم و این دانشگاه در حل گره‌های مهمی در دوران مسئولیتم تاثیرگذار بوده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: به طور مثال تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور با کمک دانشگاه شریف صورت گرفت و این طرح به عنوان راهبرد توسعه کشور مد نظر قرار گرفت حال آن که سرنوشت این طرح چه شده به مسوولان اجرایی کشور باز می گردد.

وی با بیان اینکه این تصویر مثبت همیشه در ذهن من بوده که هرکجا که گره ای وجود داشته دانشگاه شریف برای باز کردن آن گره اقدام کرده است، خاطرنشان کرد: وقتی به تاریخ دانشگاه باز می گردیم، متوجه می شویم که این دانشگاه در مقطعی ایجاد شده که اراده کشور بر این بوده که نهادهای توسعه ای شکل بگیرد.

جهانگیری با بیان این مطلب که کارنامه شریف کارنامه بسیار درخشانی است گفت: امروز در جلسه هیات امنای دانشگاه شریف رییس این دانشگاه عنوان کرد که تاکنون این دانشگاه 47هزار فارغ التحصیل داشته که این افراد در کشور نقش آفرین بوده و هستند.همچنین مطرح شد که در بین 100 نفر اول کنکور، بالغ بر 90 درصد افراد جذب دانشگاه شریف می شوند.

وی ضمن اشاره به این که رتبه بندی دانشگاه شریف چه در داخل چه در خارج در جایگاه خوبی قرار گرفته و مخصوصا در داخل کشور این دانشگاه جزو سرآمدان است گفت: یکی از مهمترین توفیقات این دانشگاه احساس همدلی و همبستگی میان اعضاء خانواده دانشگاه بوده که منجر به تاسیس شبکه دانش آموختگان در داخل وخارج از کشور شده است و این یک سرمایه بسیار مهمی برای ما محسوب می شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دانشگاه شریف در پنجاه سال اخیر قله های مهم شهادت در قبل از پیروزی انقلاب و همچنین بعد از پیروزی انقلاب و همین طور قله های مهم علمی در داخل و خارج از کشور را فتح کرده و شاهد هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در سطوح مختلف مسوولیت های زیادی را برعهده گرفتند و در سازمان های مختلف مشغول به نقش آفرینی هستند .

وی با اشاره به اینکه امروز و آینده دانشگاه شریف بسیارامیدوار کننده است عنوان کرد: نقش دانشگاه شریف در آینده توسعه ایران بسیار مهم است. در حال حاضر مطالبه ای که مردم از نخبگان و مسوولان کشور دارند این است که برای توسعه اقتصادی کشور اقدام کنند چرا که سرعت پیشرفت اقتصادی کشور بسیار کند است و ما با چالش های جدی اقتصادی روبرو هستیم.

جهانگیری ضمن بیان این مطلب که  مردم از درآمد سرانه پایین رنج می برند گفت: ما رقبایی داریم که باید از نظر اقتصادی از آنها برتر باشیم. ما در حال حاضر برتری سیاسی ،نظامی و نیروی انسانی داریم و باید در حوزه اقتصادی نیز جزو برترین ها باشیم.

وی با اعلام این که هر ساله 200 فارغ التحصیل داریم که جویای کار هستند، تصریح کرد: در زمینه پیشرفت اقتصادی بیشترین مطالبات از دانشگاهیان و مسئولان کشور است و باید برنامه های توسعه جدید نوشته شود و ماباید به سمت موضوع اقتصاد دانش بنیان با سرعت بیشتری پیش رویم.

معاون اول رییس جهمور افزود: در کشوری که متکی به نفت است این سوال وجوددارد که چه چیزی باید جایگزین آن شود ؟ جواب این سوال روشن است و آن این که باید اقتصاد دانش بنیان را که متکی به مغز دانشمندان ایران است، فعال شود.در این اقتصاد محور استقرار دانشگاه‌ها هستند و یکی از مهمترین دانشگاهها، دانشگاه شریف است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: برخلاف برخی ها که می گویند این اقتصاد، اقتصاد بسته و انزواگر است اما این اقتصاد می خواهد در تعامل با دنیا باشد و اقتصادی است که مهمترین موضوع اش اقتصاد دانش بنیان است و امیدوارم که دانشگاه شریف در این مسیر پیشتاز باشد و دولت هم باید  در این مسیر کمک کند .

وی در پایان گفت: دولت باید محرومیت های دانشگاه ها را برطرف کند تا موتور حرکت اقتصاد کشور و اقتصاد دانش بنیان باشند.

 

کد خبر : ۳۷۲۶۶۳