خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور کروواسی:

از افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران کاملا حمایت می‌کنیم

رییس جمهور کروواسی گفت: کروواسی از افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران حمایت کامل می‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی در نشست خبری با رئیس جمهور ایران که در مجموعه سعدآباد برگزار شد، گفت: قبل از هر چیز از دکتر حسن روحانی و پذیرایی گرم شما در تهران تشکر می‌کنم. معتقد هستم با سفری که به تهران داشتم فعالیت بیشتر و نقطه عطف بزرگتری در ارتباط بین دو کشور خواهیم داشت.

او ادامه داد: از فرصت استفاده می‌کنم و به خاطر تفاهم جهانی در وین و توافق برجام را به ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم این توافق آغاز روابط فرهنگی سیاسی و اقتصادی و علمی ایران با سایر کشورهای جهان باشد. جمهوری کرواسی از گسترش روابط ایران با سایر کشور‌ها حمایت کامل می‌کند و از افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران حمایت کامل خواهد کرد.

کیتاروویچ با بیان اینکه روابط ایران و کرواسی در سطح خوبی است، تاکید کرد: این روابط هنوز رضایت‌بخش نیست و باید گسترش بیابد و سفر امروز ما به ایران نیز به گسترش روابط اقتصادی تاکید خاص دارد. در هیات همراه من چند وزیر و شصت نماینده از شرکت‌های مختلف کرواسی حضور دارند. معتقد هستم نشست امروز و نشستی که بعد از ظهر برگزار خواهد شد، به گسترش این روابط کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور کرواسی افزود: ما از اهداف جمهوری اسلامی ایران برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی آگاه هستیم و معتقد هستیم شرکت‌های کرواسی می‌توانند در این زمینه به ایران کمک کنند. به ویژه در صنعت برق ایران و برقی شدن صنعت لوکوموتیو ایران با این کشور همکاری داشته باشیم.

او با اشاره به اعتبار صنعت کشتی‌سازی کروواسی گفت: ویژگی این صنعت در کروواسی آن است که می‌تواند با خواسته‌های کشور‌ها خود را وقف دهد.

کیتاروویچ به ظرفیت‌های تجاری و انرژی کرواسی اشاره و تصریح کرد: صنعت ساختمان‌سازی هم در کروواسی و هم در جهان اعتبار ویژه‌ای دارد. درباره تجارت و بازرگانی و صنعت گردشگری نیز شرکت‌های کروواسی دارای برند حلال هستند و ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کنند. از اینکه ایران با آغوش باز از ما استقبال کرده است، از شما تشکر می‌کنم.

 در گفت‌و‌گو‌های امروز همچنین درباره مسائل بین‌الملل و درگیری‌های منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردیم. ما به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از نقش ایران برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کنیم. همچنین امروز به مشکلات آورگان جنگی اشاره کردیم و آگاه شدیم در ایران سه میلیون آواره افغان زندگی می‌کنند. ما به همکاری خود با ایران برای ریشه‌کن کردن تروریسم ادامه خواهیم داد.

او با اشاره به صدمین سال شناخته شدن اسلام در کرواسی به عنوان دین رسمی اشاره کرد و گفت: ما بسیار خرسندیم که رابطه‌ای بسیار عالی با مسلمانان داریم و در جامعه ما مسلمانان با هم همگرا هستند و الگویی برای همه قاره اروپا هستند. من هم شخصا از طرف همکارانم اعلام می‌کنم احترام به مسلمانان و دین اسلام را ادامه خواهیم داد.

کد خبر : ۳۷۲۴۸۸