خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست مشترک با کیتاروویچ:

حضور رییس جمهور کروواسی، به معنای اراده گسترش روابط دو کشور است

رییس جمهور کشورمان گفت: اینکه رئیس جمهور کرواسی و هیات اقتصادی به تهران سفر کردند، به معنای اراده سیاسی کروواسی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک خود با خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس جمهور کرواسی که ظهر امروز در مجموعه سعدآباد انجام شد، گفت: از زمان استقلال کرواسی همواره روابط خوب و دوستانه‌ای بین دو کشور وجود داشته است. کرواسی به دلیل مشترکات تاریخی و فرهنگی بین دو کشور و موقعیت جغرافیایی و اینکه می‌تواند دروازه روابط ما با کل اتحادیه اروپا باشد، برای ما حائز اهمیت است.

او ادامه داد: روابط دو کشور در چند سال قبل به دلیل تحریم‌ها، متناسب با ظرفیت دو کشور نبود لذا دو رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند روابط دو کشور را به‌ویژه در زمینه انرژی و حمل و نقل توسعه بدهند.

روحانی یادآور شد: اینکه رئیس جمهور کرواسی و هیات اقتصادی به تهران سفر کردند، به معنای اراده سیاسی کروواسی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: در جلسات خصوصی و عمومی دو طرف ظرفیت‌های دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و توانمندی جمهوری اسلامی در زمینه فنی و مهندسی در کروواسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

او ادامه داد: علاوه بر مسائل اقتصادی، دو طرف علاقه خود را برای توسعه روابط فرهنگی و هنری و علمی و داشگاهی ابراز داشتند.

روحانی تاکید کرد: موضوع توریسم و گردشگری از موارد دیگری بود که دو طرف بر آن تاکید کردند چراکه جاذبه‌های بالکان و ایران می‌تواند دو طرف را در این زمینه تشویق کند که راه را برای دیدار مردم دو کشور فراهم کند.

رییس جمهور کشورمان افزود: بررسی شرایط منطقه بالکان و لزوم ثبات و انسجام بیشتر در آن منطقه و معضل تروریسم در منطقه ما جزو مسائل مورد بحث دو طرف بود.

روحانی یادآور شد: مبارزه با تروریسم به عنوان معضل منطقه ای و جهانی مورد تاکید دو طرف بود.

وی گفت: رئیس جمهور کرواسی نسبت به احترام مردم این کشور به دین مبین اسلام تاکید کردند و  لزوم همفکری ادیان بزرگ آسمانی در شرایطی که نیاز به وحدت بیشتر داریم از مواردی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه رئیس جمهور کرواسی مفتی اعظم زاگراب را به تهران آوردند به معنی احترام دولت کرواسی به دین اسلام و رابطه دنیای اسلام با مسلمانان کرواسی قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: بار دیگر از قبول درخواست ایران برای سفر به تهران از رئیس جمهور کرواسی و هیات همراه تشکر می‌کنم.

کد خبر : ۳۷۲۴۷۰