خبرگزاری کار ایران

رئیس امور حقوق بین‌الملل ریاست جمهوری:

منتظر پاسخ رئیس جمهور برای طرح دعوا ضد آمریکا هستیم

رئیس امور حقوق بین الملل ریاست جمهوری طرح دعوا ضد دستبرد دو میلیارد دلاری اموال ایران به دست آمریکا را سخت اما به نفع ایران اعلام کرد و گفت: منتظر جواب رئیس جمهور هستیم تا مراحل شکایت آغاز شود.

به گزار‌ش ایلنا، محسن محبی با بیان اینکه تعداد زیادی از اساتید حقوق بین‌الملل در داخل و خارج از کشور نتایج مشورت و بررسی‌هایشان را به رئیس جمهور اعلام کردند، گفت: منتظر جواب رئیس‌جمهور هستیم که طبق دستاوردهای حاصله از بررسی ها آغاز به کار کنیم.

وی طرح دعوا علیه اقدام غیرمنطقی آمریکا در توقیف دو میلیارد دلاری اموال ایران در کشورش را سخت اما به نفع ایران اعلام کرد.

محبی رئیس امور حقوق بین‌الملل ریاست جمهوری هم بیان اینکه جهت رسیدگی به این پرونده از صلاحیت کامل برخورداریم، اظهار داشت: اقدام آمریکا از نظر حقوق عامه و خاصه محکوم است. 

او ادامه داد: از آمریکا که جزو دولت‌های پیشرفته دنیاست بعید است که چنین قانون‌شکنی کند و عهد خود را زیر پا بگذارد. 

محبی با اشاره به دو بار حضور ایران در دیوان حقوق بین‌الملل و رسیدگی به سه هزار و ۹۰۰ پرونده تصریح کرد: برای رسیدگی و طرح دعوای ایران علیه اقدام آمریکا از تجربه و توانایی کاملی برخوردار هستیم البته کار ما در این پرونده کمی مشکل است زیرا حقوق بین الملل که وظیفه‌اش دفاع از حقوق همه کشورهاست این بار در حال دفاع از حقوق آمریکاست.

رئیس امور حقوق بین‌الملل ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش‌های بی‌وقفه وزارت امور خارجه و تیم حقوقدان ایرانی بود که سبب شد ما در پرونده سکوهای نفتی به نتیجه قانع کننده ای برسیم هر چند برنده آن پرونده هم دیوان حقوق بین‌الملل بود،‌ در پرونده ایرباس هم همینطور، وقتی طرح دعوا صورت گرفت آمریکایی‌ها فهمیدند که ایرانی‌ها دعوی منطقی دارند، پای میز رسیدگی آمدند و پرداخت خسارت را پذیرفتند. 

وی میزان اموال ایران در آمریکا را به سه دسته دیپلماتیک، نظامی و غیرنظامی عنوان کرد و گفت: میزان اموال غیرنظامی را دقیق نمی‌دانم اما در مورد اموال نظامی ایران که بخشی هم مربوط به پرونده FMS می‌شود حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از آن بازپس‌گیری شده و مقداری هم مانده است که اطلاع دقیقی ندارم. 

او از جزئیات دارایی‌های دیپلماتیک ایران در آمریکا هم گفت: بحث‌های حقوقی پیچیده‌ای در این مورد وجود دارد زیرا آمریکایی‌ها مدعی‌اند ایران باید اموال آنان را پس بدهد تا آنان هم به ما پس بدهند اما ایران این ادعا را قبول ندارد زیرا اول آمریکایی‌ها در عهدنامه الجزایر پذیرفتند که اموال ما را پس بدهند پس اول نوبت آنهاست.

محبی در انتها افزود: اقدام آمریکا در این پرونده نافرجام خواهد ماند و ما در این دعوا و محکمه پیروز میدان خواهیم بود.

کد خبر : ۳۷۰۰۱۴