خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش قانون گذاری، الزامات و راهکار‌ها:

مجلس دهم باید درمورد مسائل مهم کشور تصمیم گیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی آشنایی منتخبان ملت در دوره دهم با یکدیگر و با فضای کاری مجلس به خصوص روند کاری نخستین روز کاری مجلس دهم را از اهداف همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار‌ها توصیف و اعلام کرد: ایجاد فهم مشترک از مسائل کشور هدف اصلی برگزاری این همایش است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار‌ها که با حضور منتخبان مجلس دهم برگزار شد، ضمن خیرمقدم به آیت الله استادی، اسحاق جهانگیری و نمایندگان برگزیده مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: ایجاد فهم مشترک از مسائل کشور وجه غالب این همایش است.

او با تبریک به مناسبت راهیابی منتخبان جدید مردم به مجلس دهم، خاطرنشان کرد: آینده خوبی را برای مجلس در دوره دهم پیش بینی می‌کنم همچنین در اینجا باید از بخش‌های مختلف پارلمان از جمله معاونت‌های اجرایی، قوانین، نظارت، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و سایر بخش‌ها که برای بهبود کیفیت اجلاس امروز تلاش کردند تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح ابعاد و محورهای همایش فرایند قانونگذاری گفت: یکی از دلایل برگزاری این اجلاس آشنایی بیشتر همکاران با یکدیگر است زیرا همانطور که می‌دانید حدود ۷۵ درصد از نمایندگان برای مجلس دهم تغییر کرده‌اند و هر چه سریع‌تر منتخبان باید با یکدیگر آشنایی نزدیکی پیدا کنند همچنین آشنا شدن با ساز و کار اجرایی مجلس، برنامه‌های روز نخست و افتتاحیه و برخی نکات آیین نامه‌ای، سیاست‌های ابلاغی کلان نظام از سوی رهبر معظم انقلاب و اصول قانون اساسی بخشی دیگر از اهداف این اجلاس است که این موضوعات از طریق معاونت‌های ذیربط از جمله دیوان محاسبات و شورای نگهبان توضیح داده می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: ایجاد فهم مشترک از شرایط کشور به ویژه مسائل اقتصادی، امنیتی و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی بخشی دیگر از اهداف اجلاس دو روزه فرایند قانونگذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از حدود یک ماه دیگر مجلس جدید در مورد مسائل مهم کشور تصمیم گیری می‌کند. اینکه دریافت یکسانی از اولویت‌های کشور داشته باشیم در انتخاب استراتژی برای آینده مجلس موثر است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد:  اکثر مسئولان اقتصادی و امنیتی کشور امروز و فردا توضیحاتی را به نمایندگان منتخب ارائه می‌دهند.

او اضافه کرد: آقای جهانگیری ستاد اقتصادی کشور، وزارت اقتصاد، بهداشت، کشاورزی و نفت به جهت تبیین شرایط آینده کشور به این جلسه دعوت شده‌اند. همچنین وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده قدس نیز دعوت شده‌اند تا در مورد شرایط بین‌الملل و منطقه نمایندگان منتخب را در جریان مسائل قرار دهند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: با توجه به شرایطی که پیش آمد امروز تا ظهر به شرایط اقتصادی و بین‌المللی توجه می‌کنیم و بقیه مسائل پیرامون مجلس را فردا صبح و عصر با حضور وزرای مربوطه و فرمانده نیروی قدس پیگیری می‌کنیم.

لاریجانی ادامه داد: امروز دنیا به سمت اقدامی پایدار‌تر پیش می‌رود و در این مسیر ‌آسیا به دنبال شکوفایی اقتصاد و ظهور مجدد خود است و اگر سهم آن نسبت به آمریکای شمالی و اروپا دو برابر جی. دی. پی جهانی شود و سهم این دو قاره از ۴۰ به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

او تصریح کرد: در طول ۴ دهه آینده جمعیت جهان به مرز ۹ میلیارد نفر می‌رسد که در این میان تعداد افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۲ میلیارد نفر خواهد بود بنابراین چالش آینده جهان عدم توانایی در اجرای تعهد‌ها درباره شهروندان سالمند، بازنشستگی و خدمات درمانی آن‌ها است و ایران نیز بخشی از این محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد: ارزش استراتژیک نفت در دنیای آینده کاسته خواهد شد و ظهور فناوری‌های نو بیشتر می‌شود و در آینده علوم زیستی جلودار حرکت علمی است و علم زیست در تعامل با نانو میدان گسترش علم را در دست می‌گیرد.

او ادامه داد: جنگ منطقه‌ای بخشی از آشفتگی آینده جهان است که شرایط زیستی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در این فضا که نوبت به توسعه اقتصادی آسیا رسیده ایران موقعیت خوبی خواهد داشت تا با رهبری پارسا و ملت جوان و تحصیلکرده و جایگاه خوبی که به لحاظ ژئوپلتیک در اختیار دارد مسیر پیشرفت را فراهم کند که شرط آن استراتژی روشن در توسعه اقتصادی و دوری از حواشی است.

لاریجانی با تاکید بر نقش اقتصاد مقاومتی در پیشرفت و توسعه کشور، بهره‌وری اقتصادی را از اولویت‌های مهم دانست و یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه از طریق افزایش بهره‌وری ۳۰ درصد رشد اقتصادی داشتیم و از سال ۸۲ تا ۸۹ رشد اقتصادی ۵ درصد داشتیم و در حالی که قرار بود از ۷۵ درصد خروجی نهادهای تولیدی سود بالایی نصیبمان شود تنها ۲۵ درصد آن حاصل شد.

او گفت: بنابراین در زمینه رقابتی کردن اقتصاد و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توفیقی حاصل نشد و رتبه ۱۴/۴ درصد در سال ۸۹ به ۸/۳ درصد در سال ۹۳ تنزل پیدا کرد و رتبه ایران در میان ۱۳۹ کشور از ۶۹ در سال ۸۹ به رتبه ۹۶ در سال ۹۳ رسید که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش در جهت توسعه ملی کارساز باشد و اعلام کرد: امیدواریم پیشرفت در تحقق توسعه اقتصادی و آبادانی کشور انجام شود چرا که رونق تولید مسئله اصلی کشور است و باید دقت کنیم که جز با حضور بخش خصوصی میسر نمی‌شود.

کد خبر : ۳۶۸۳۶۹