خبرگزاری کار ایران

در میزگرد جبهه تدبیر و توسعه عنوان شد؛

مفاسد امروز کشور بیانگر ضعف مجلس در امر نظارت است

رییس شورای عالی سیاست گذاری جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی گفت: نمایندگان تدبیر و توسعه با دست پر وارد مجلس می‌شوند.

رحمان مخاطب حسنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فعالیت‌های جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مرحله اول به طور گسترده در سراسر کشور و تمام حوزه‌های انتخابیه لیست دادند و از این میان حدود ۸۵ نفر بدون احتساب استان تهران دردور اول به مجلس راه پیدا کردند که ۶۵ نفر از آنان کاندیداهای اختصاصی این جبهه بودند.

وی افزود: حدود ۶۳ نفر هم به مرحله دوم راه پیدا کردند ما در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی سال ۹۲ به عنوان حامی آقای روحانی فعالیت داشتیم و از‌‌‌ همان زمان دفا‌تر ما در سراسر کشور ایجاد شد. بعد از انتخابات نیز ما فعالیت خود را ادامه دادیم و دفا‌تر خود را در استانهای مختلف تعطیل نکردیم.

رییس شورای عالی سیاست گذاری جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از استقرار دولت یازدهم، با چند حزب ائتلاف کردیم و جبهه تدبیر و توسعه ایرانی اسلامی را تشکیل دادیم و در این مدت نیز فعالیت‌های منسجمی داشتیم و کار خود را به صورت می‌دانی انجام دادیم. البته در فضای مجازی نیز فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و این جریان در آینده نیز کماکان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی از احزاب و گروه‌ها در زمان انتخابات فعال می‌شوند و بعد از پایان شور و نشاط انتخاباتی، فعالیت‌های خود را تعطیل می‌کنند. اما ما می‌خواهیم در فعالیت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ضمن حمایت از دولت فعال باشیم. به همین منظور نیز طرحهایی را از قبل تهیه کرده‌ایم و پس از کادر سازی برای انتخابات مجلس به داوطلبان مورد حمایت خود برنامه‌های لازم را اعلام کرده‌ایم.

مخاطب با بیان اینکه ما مجلس را مجلسی برنامه‌محور می‌خواهیم نه لایحه‌محور، گفت: نمایندگانی که از سوی جبهه مورد حمایت قرار گرفته‌اند با دست پر وارد مجلس خواهند شد و در این خصوص کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده است و در تمامی زمینه‌ها نیز برنامه‌ها و طرح‌های مورد نظر تهیه و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: ما در جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در قالب «گفتمان تدبیر» به دنبال این هستیم که جریان سومی را در کنار جریان‌های اصلاح طلب و اصول گرا نهادینه کنیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این گفتمان شده است. همچنین از نظر ما فراکسیون‌های درون مجلس محدودیت ندارد و ما حامی جریان میانه رو و اعتدالی هستیم. چه به صورت فراکسیون و چه به صورت فردی، از دیدگاه‌ها و نظرات اعتدالی حمایت خواهیم کرد.

 

3

احمد شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز از عمر جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی سه سال نمی‌گذرد در مقایسه با جبهه‌هایی که سالیان سال است با قدرت و پشتیبانی‌های زیاد فعالیت می‌کنند فعالیت‌های ما بسیار خوب بوده است موفقیت جبهه تدبیر و توسعه در انتخابات اخیر واقعا کم نظیر است آمارهای مقایسه‌ای هم دستاوردهای جبهه ما را تایید می‌کند.

وی افزود: در مرحله اول با احتساب شهر تهران حدود ۹۶ نفر از فهرست ۲۵۰ نفر جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی حائز اکثریت آرا شده‌اند برخی نیز به دور دوم راه یافته‌اند.

شریف یادآور شد: در ابتدا ۴۴ نفر از لیست مورد حمایت ما به دور دوم راه پیدا کردند و یک سری از دوستان که در فهرست ما نبودند ابراز تمایل کردند که در دور دوم در فهرست ما قرار بگیرند این حکایت از آن دارد که لیست ما در دور اول موفق بوده و تاثیرگذاری خود را داشته است در ‌‌نهایت داوطلبان مورد حمایت ما در دور دوم به ۶۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: شکل حمایت ما از نمایندگان در دور دوم با دور اول متفاوت است بر همین اساس علاوه بر پوشش رسانه‌ای و چاپ پوستر با ارائه اقلام تبلیغاتی با لگوی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی کاندیداهای اختصاصی خود را معرفی خواهیم کرد طبیعتا تعدادی از کاندیداهایی که ما معرفی کردیم با سایر گروه‌ها و لیست‌ها همپوشانی دارد به ویژه ما با لیست امید همپوشانی بیشتری داریم.

رییس شورای مرکزی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی با بیان اینکه هدف اصلی جبهه تشکیل مجلسی اعتدالی با راهبرد توسعه اقتصادی است، گفت: طبق بررسی‌های کار‌شناسی مشکل اصلی ما در جامعه معضلات اقتصادی است دولت با توجه به محدودیت‌های منابع باید این مشکل بزرگ را حل کند و این جز با همراهی نمایندگان حل نخواهد شد خیلی از لایحه‌های دولت در مجلس نهم با مشکل مواجه می‌شد و اغلب وقت وزرا صرف پاسخگویی به نمایندگان مجلس در کمیسیون مختلف بود.

وی گفت: ان‌شاالله مجلس دهم مجلسی همراه با دولت خواهد بود معنی حمایت از دولت همراهی بی‌چون و چرا نیست چنین چیزی به مصلحت هم نیست ما روی بعد نظارتی مجلس تاکید داریم و معتقدیم از مجلس هشتم به بعد، بعد نظارت مجلس قدری تضعیف شد مفاسد اقتصادی امروز حکایت از این دارد که مجلس گذشته به وظیفه اصلی خود که نظارت بوده به درستی عمل نکرده است.

شریف تاکید کرد: امیدواریم قوانینی که با حمایت کار‌شناسی دولت به تصویب می‌رسد با نظارت مجلس بر اجرای آن همراه باشد تا با چنین مفاسدی مواجه نشویم.

وی گفت: با کمک نمایندگان منتخب امیدواریم فراکسیونی با عنوان جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مجلس آینده تشکیل شود البته ما روی نام فراکسیون حساسیت نداریم اما قطعا این فراکسیون حمایت جبهه ما را خواهد داشت. فارغ از فضای شعار زدگی امیدواریم فراکسیون تدبیر و توسعه ایران اسلامی بیشتر بر محور تخصص‌گرایی و طرح‌های کار‌شناسی استوار باشد و بتواند مشکلات را حل کند و صرفا به یک عنوان خالی بسنده نکند.

شریف یادآور شد: ممکن است در مجلس طیف‌هایی فعالیت داشته باشند یک طیف حامی دولت و دیگری منتقد دولت. فراکسیون مورد حمایت ما از گروه‌های مختلف یارگیری خواهد کرد ما نمی‌خواهیم خط مشی سیاسی در فراکسیون مورد حمایت جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی پررنگ باشد. در گذشته نیز فراکسیون‌های مختلفی در مجلس شکل گرفتند اما بزرگی فراکسیون یکی از عوامل موفقیت آن خواهد بود چرا که در میزان آرا در صحن علنی مجلس تاثیر گذار خواهد بود.

ما معضل اصلی را مشکلات اقتصادی شناسایی کرده‌ایم اطمینان داریم اغلب نمایندگان دلسوز مجلس در این فراکسیون حضور خواهند داشت. نکته مورد تاکید این است که بدون شک فراکسیون ما حامی دولت خواهد بود و شاید از این نظر با فراکسیون‌های حمایت کننده از دولت همپوشانی داشته باشد.

رییس ستاد انتخابات جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مورد ریاست مجلس یادآور شد: در حال حاضر دو نفری که بیشترین صحبت برای ریاست آن‌ها در مجلس است آقای عارف و لاریجانی هستند که آقای عارف سرلیست جبهه ما در تهران و آقای لاریجانی سر لیست جبهه ما در قم بودند که خوشبختانه هر دو نفر انتخاب شدند ما امیدواریم این رقابت به صحن علنی کشیده نشود تا شائبه ایجاد تفرقه به وجود نیاید ما امیدواریم قبل از شروع به کار مجلس تفاهمی در ریاست آن اتفاق بیفتد.

وی افزود: در این میان برخی هم دوره‌ای شدن ریاست مجلس را پیشنهاد می‌کنند که فکر نمی‌کنم این پیشنهاد خیلی جوابگو باشد. رییس مجلس باید فردی باشد که از عهده این کار در شرایط خاص بر بیاید و بتواند بدنه اجتماعی و بدنه مجلس را همراه کند.

شریف تاکید کرد: از مطالب مورد توجه ما این بود که نمایندگان بیشتر به شکل تخصصی در مجلس فعالیت کنند بنابراین بحث کمیسیون‌ها را در برنامه خود خواهیم داشت گاهی دیدیم افرادی در کمیسیون‌ها حضور دارند که تخصص کافی را در رابطه با آن ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد در بدنه کار‌شناسی دولت بسیار قوی است، گفت: باید نمایندگان قبل از اینکه قبل از خیلی لوایح به صحن بیاید همراهی و هم فکری کنند و در بحث‌های کار‌شناسی حضور داشته باشند امیدواریم افرادی که در رشته‌های مختلف تخصص دارند از جمله مباحث اقتصادی پشتیبانی کننده نمایندگان باشند. ما حاضر هستیم حتی به نمایندگانی که در لیست ما نبودند کمک‌های مشاوره‌ای بدهیم تا بتوانند آرای خود را با کار‌شناسی ارائه دهند.

شریف در پایان در مورد فعالیت جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در انتخابات آینده یادآور شد: ما اهداف مختلفی را برای خود تعریف کرده‌ایم ما برای شرکت در انتخابات مجلس زمان کافی در اختیار نداشتیم اما توانستیم در فرصت کوتاه موفقیت خوبی کسب کنیم برنامه اصلی ما برای انتخابات شورا‌ها است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما براین است که بیشتر کاندیداهای شورا‌ها از اعضای خود جبهه باشند که این امکان در انتخابات مجلس برای ما پیش نیامد اما برای انتخابات شورا‌ها این اتفاق خواهد افتاد چون معتقدیم مشکلات شهروندان باید از طریق شورای شهر پیگیری شود. نماینده مجلس مشکلات کلان را مورد توجه قرار می‌دهد در کنار این از انتخابات ریاست جمهوری غافل نخواهیم شد امیدوارم دولت هم عملکرد موفقی داشته باشد و بتواند این مسیر را در دور آینده نیز ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسامی داوطلبان مورد حمایت جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس به شرح ذیل است:

ردیف استان حوزه انتخابیه نامزد (‌ها)

۱ آذربایجان شرقی تبریز علی اصغر الموسوی

۲ آذربایجان شرقی تبریز شهاب الدین بی‌مقدار

۳ آذربایجان شرقی تبریز حجت الاسلام عباس عباسزاده

۴ آذربایجان شرقی تبریز زهرا ساعی

۵ آذربایجان شرقی سراب و مهربان مجید نصیر‌پور

۶ آذربایجان شرقی مرند و جلفا کریم شافعی

۷ آذربایجان شرقی مراغه و عجب شیر محمدعلی حسین‌زاده

۸ آذربایجان شرقی اهر و هریس بیت اله عبداللهی

۹ آذربایجان شرقی شبستر معصومه آقاپور

۱۰ آذربایجان غربی ارومیه سید هادی بهادری

۱۱ آذربایجان غربی ارومیه روح اله حضرت‌پور

۱۲ آذربایجان غربی می‌اندوآب، تکاب و شاهین دژ جهانبخش محبی نیا

۱۳ آذربایجان غربی می‌اندوآب، تکاب و شاهین دژ محمد میرزایی

۱۴ آذربایجان غربی سلماس شهروز برزگر

۱۵ اردبیل پارس آباد و بیله سوار شکور‌پور حسین

۱۶ ایلام ایلام، شیروان، چرداول، ایوان و مهران جلال میرزایی

۱۷ ایلام ایلام، شیروان، چرداول، ایوان و مهران سارا فلاحی

۱۸ ایلام دهلرآن، آبدانان و دره شهر علی محمد احمدی

۱۹ اصفهان سمیرم اصغر سلیمی

۲۰ تهران دماوند و فیروز کوه قاسم میرزایی نیکو

۲۱ تهران رباط کریم ابراهیم نکو

۲۲ چهارمحال و بختیاری اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار علی کاظمی

۲۳ چهارمحال و بختیاری بروجن خدیجه ربیعی فرادنبه

۲۴ خراسان رضوی تربت حیدریه سعید باستانی

۲۵ خوزستان اهواز همایون یوسفی

۲۶ خوزستان اهواز علی ساری

۲۷ خوزستان اهواز جواد کاظمی نسب

۲۸ خوزستان ماهشهر، امیدیه و هندیجان علی گلمرادی

۲۹ خوزستان مسجد سلیمان عسگر ظاهری

۳۰ خوزستان ایذه، باغملک هدایت اله خادمی

۳۱ خوزستان بهبهان محمود رضا ضرغامی

۳۲ زنجان زنجان سید افضل موسوی

۳۳ زنجان زنجان علی وقفچی

۳۴ زنجان ابهر و خرمدره محمد عزیزی

۳۵ زنجان خدا بنده احمد بیگدلی

۳۶ فارس شیراز علی اکبری

۳۷ فارس نیریز و استهبان اصغر مسعودی

۳۸ فارس داراب و زرین دشت رضا انصاری

۳۹ فارس رستم و ممسنی مسعود گودرزی

۴۰ کردستان سنندج، دیواندره و کامیاران سید احسن علوی

۴۱ کردستان مریوان منصور مرادی

۴۲ کرمانشاه کرمانشاه احمد صفری

۴۳ کرمانشاه سنقر محمد رستگار

۴۴ گلستان گرگان نور محمد تربتی‌نژاد

۴۵ گلستان گرگان نبی اله هزار جریبی

۴۶ گلستان کرد کوی، بندر ترکمن و بندرگز رامین نورقلی‌پور

۴۷ گلستان می‌نودشت و کلاله سید نجیب حسینی

۴۸ گیلان رشت محمدصادق حسنی جوریابی

۴۹ گیلان رودبار منوچهر جمالی

۵۰ لرستان خرم‌آباد محمد بیرانوندی

۵۱ لرستان اعظم محمدی نیا

۵۲ لرستان بروجرد هادی مقدسی

۵۳ لرستان بروجرد فاطمه مقصودی

۵۴ لرستان درود و ازنا اعظم محمدی نیا

۵۵ لرستان درود و ازنا حسین گودرزی

۵۶ مازندران بابل حسین نیاز آذری

۵۷ مازندران قائم شهر، سواد کوه و جویبار سید علی ادیانی راد

۵۸ مرکزی اراک سید مهدی مقدسی

۵۹ مرکزی شازند علی ابراهیمی

۶۰ مرکزی ساوه محمدرضا منصوری

۶۱ هرمزگان بندر لنگه و بستک خالد زمزم‌نژاد

۶۲ همدان رزن حسن لطفی

۶۳ همدان ملایر علیرضا امامی

۶۴ یزد مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم محمد رضا بابایی

کد خبر : ۳۶۳۴۲۲