خبرگزاری کار ایران

در مناظره دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد؛

کولایی: ابطال رأی منتخب اصفهان بدعت است/ شریعتی: شورای‌نگهبان دین‌شان را به من و نمایندگان نمی‌فروشند

asdasd
کد خبر : ۳۶۲۱۵۴

مناظره «زنان در مجلس چالش ها و دستاوردها» عصر امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، الهه کولایی در ابتدای این مناظره اظهار کرد: امام خمینی(ره) تاکید ویژه‌ای بر نقش اثرگذار بانوان در برپایی انقلاب داشتند و همچنان که در ۳۷ سال گذشته شاهد نقش زنان در حفظ نظام بوده و هستیم.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی با بیان اینکه نقش زنان در ساخت قدرت تاثیر عظیمی دارد، عنوان کرد: زنان همواره نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن در دوران دفاع مقدس و سایر عرصه‌ها داشته‌اند و نقش تعیین‌کننده‌ای چه در دوره سازندگی، چه اصلاحات و چه پسا اصلاحات و به اصطلاح در دوره مهرورزی، عدالت جویی که شاهد غارت منافع ملی بوده‌ایم، ایفا کرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخنان امام خمینی (ره)مبنی بر اینکه مجلس در راس امور کشور است، اظهار کرد: بنا به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد، از این رو مجلس باید اراده خاص مردم با اعمال نظارت بر دستگاه های اجرایی باشد.

سهم زنان در مجالس قانون گذاری هیچ گاه از ۵ درصد تجاوز نکرده است

وی ادامه داد: از تعداد زنان رای دهنده در انتخابات آماری در دسترس نیست اما متاسفانه آمار رای گیرندگان زن در طول ۹ دوره مجلس از ۵ درصد تجاوز نکرده است؛ با این حال امیدواریم سهم زنان در عرصه قدرت سیاسی در دور دوم انتخابات مجلس دهم افزایش یابد.

کولایی با بیان اینکه زنان هزینه‌های زیادی در به بار نشستن آرمان‌های انقلاب پرداخته‌اند اما سهمشان از قدرت سیاسی ناچیز است، اظهار کرد: زنان براساس باورها، اعتقادات به آموزه‌های دینی و گرایشاتشان هنوز نتوانستند جایگاهی در عرصه ورود به اجتماع و به ویژه عرصه سیاسی کسب کنند.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی تاکید کرد: سهم زنان در تصمیمات سیاسی چیست؟ برای احقاق حق زنان نباید آموزه های دینی و تاثیر آن را نادیده بگیریم، اما متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی از سنت های تاریخی به نام اسلام برای تضعییع حقوق زنان استفاده کرده اند، در تاریخی که زنان به مردان تعلق داشتند و مایملک آنان محسوب می شدند.

مجلس ششم هم به لحاظ کمی و کیفی متفاوت از سایر مجالس است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بسیاری از محدودیت ها و تبعیض ها به نام دین بر زنان اعمال شده است، یادآور شد: طبق فرمایشات امام خمینی (ره) زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کنند، کشوری که قرن ها تحت یک نظام پدرسالار بوده حال همین تفکر دوباره در جامعه باز تولید می شود.

وی تاکید کرد: مجلس ششم بالاترین حضور زنان را در میان دیگر ادوار مجلس از آن خود کرده است، افزود: در دوران سازندگی و اصلاحات توجه ویژه ای به فرصت برابر بین مرد و زن صورت گرفت که بازتاب آن را در مجالس پنجم و ششم شاهد هستیم، چرا که در مجلس ششم توجه ویژه ای به مطالبات زنان صورت گرفت، از این رو مجلس ششم هم به لحاظ کمی و کیفی متفاوت از سایر مجالس است.

زنان نقش ویژه‌ای در توسعه کشور دارند

کولایی با بیان اینکه زنان برای کسب حقوق مساوی با مردان باید ۲ مبحث حقوق انسانی و کارآمدی را لحاظ کنند، عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما شاخص های جنسیتی افزایش یافته است.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی با اشاره به اینکه حقوق زنان در مجامع جهانی از دهه ۷۰ مورد توجه قرار می گیرد، اظهار کرد: حقوق بشر از جمله حقوق انسانی است که حقوق زنان را هم شامل می‌شود. برنامه‌های توسعه نشان دادند که زنان نقش مهمی در توسعه کشور دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه به کار گرفتن توانمندی زنان و مشارکت اجتماعی زنان زمینه ساز توسعه هر کشوری است، عنوان کرد: در زمان دولت آقای هاشمی مرکز مشارکت زنان و در دوران اصلاحات نیز بودجه‌هایی به حوزه رقابت زنان اختصاص یافته است و رفع این محدودیت ها و ایجاد فرصت برابر در مجلس بازتاب می کند.

وی ادامه داد: ارث، دیه اجرت المثل از جمله حقوقی بود که نمایندگان مجلس ششم در دفاع از حقوق زنان آن را احقاق کردند، در واقع اوج تلاش برلی احقاق حقوق زنان را در  مجلس ششم شاهد هستیم، چرا که این حقوق مطالبه جامعه متقاضی بود.

از مجلس ششم به بعد شاهد برجسته شدن نقش سنتی زنان هستیم

کولایی خاطر نشان کرد: عملکرد مجلس ششم در اصلاح قوانین مربوط به زنان، اعمال نظارت بر دستگاه های اجرایی در راستای احقاق حقوق زنان قابل دفاع است، به عبارتی واضح‌تر فراکسیون زنان مجلس ششم شورای اسلامی توانستند تغییراتی در متن قانون خانواده، بودجه و در حوزه‌های مختلف به نفع زنان تغییر دهند.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس ششم را به لحاظ دفاع از حقوق زنان می توان از سایر مجالس متمایز کرد، افزود: متاسفانه از مجلس ششم به بعد شاهد یک گردش سیاسی هستیم که طی آن زنان به خانه بازگشت پیدا می کنند و نقش سنتی زنان برجسته تر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این سوال که چرا باید دختران را با سهمیه بندی جنسیتی از ادامه تحصیل و پیشرفت محروم کنیم، اظهار کرد: می‌توان این گونه اظهار کرد، همان میزان که زنان در اقتصاد نقش دارند در عرصه اجتماعی هم به همان میزان تاثیر گذار هستند.

وی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت و توانمندی زنان در توسعه کشور تصریح کرد: گسترش فضای اشتغال و بهبود فضای کسب و کار برای زنان از الزامات شکوفایی آنان خواهد بود.

در ادامه، عفت شریعتی؛ نماینده اصول گرای مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی قرآن را کتاب سعادت خواند و افزود: طبق آیات قرآن کریم حقوق زنان و مردان مساوی است و بسیاری از آیات قرآن به این امر دلالت می‌کنند.

وی با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های جهان خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی دارای دکترین معرفتی و معنوی‌های خودش بود و همین انقلاب موجب بیداری اسلامی شد، از این رو حقوق زنان هم در طول سال های پس از انقلاب رشد تکاملی داشته است.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به نقش والای حضرت فاطمه الزهرا در اجتماع و خانواده عنوان کرد: حضرت زهرا (س) به دلیل فضایل و کمالاتشان ام ابیها لقب گرفتند و به خوبی نقش یک بانو، دختر شایسته و مادر شایسته را ایفا کردند، علاوه بر آن در عرصه اجتماع هم نقش آفرین بودند.

شریعتی اظهار کرد: از آن جا که امام راحل عنوان کردند مجلس عصاره فضائل ملت است زنان هم باید در عرصه رای دهی و فضیلت شناسی به جامعه کمک کنند، هر چند که عدم حضور زنان در عرصه سیاسی تا حدودی به نگرش منفی زن به زن بر می‌گردد.

این فعال سیاسی اصول گرا ادامه داد: علی رغم آن که ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند چرا دسترسی زنان به مشاغل کم است؟ که این مساله در جای خود محل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه ما باید فرمایشات رهبری باید نصب العین زنان قرار گیرد، افزود: مجلس ششم هم به دنباله مجلس پنجم اقداماتی انجام داد اما این مساله نباید باعث شود که شکاف و خلاهای مجلس ششم همچون تحصن را نادیده بگیریم، هر چند که بنده به دنبال نقش قبر گذشته نیستم.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: در مجلس هشتم با کمک مراجع عظام تقلید توانستیم گام های موثری در ارتقاء جایگاه زنان برداریم، همچنان که توانستیم در خصوص ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی احقاق حق کنیم و در مباحث مربوط به ارث گام های ویژه ای در راستای دفاع از حقوق زنان برداریم.

با کمسیون زن و خانواده در مجلس هفتم مخالف بودم

شریعتی عنوان کرد: زمانی که در مجلس هفتم مبحث کمسیون زن و خانواده مطرح شد، بنده با این مساله مخالفت کردم چرا که حقوق زنان بسیاری از مسائل را شامل آموزش، اقتصاد، بودجه و ... را شامل می شود حال آن که امکان پذیر نبود تمامی مباحث مربوط به زنان را در خانواده خلاصه کرد.

این فعال سیاسی اصول گرا ادامه داد: یا آن که در مجلس هشتم بحث کاهش ساعت کاری زنان مطرح شد، بنده در این خصوص بر این باور بودم که پشت این مساله صحنه ای وجود دارد و در ابعاد مختلف دچار نقصان است، از این رو معتقد بودم قبل از  تصمیم گیری عجولانه باید جلوی ضرر و زیان را گرفت.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه در مجلس هشتم توانستیم با فتوای مراجع از جمله رهبری در خصوص سهم ارث زنان گام های بلندی بر داریم، افزود: مجلس نقش تعیین کنندهای در اهداف معنوی، سیاسی، اجتماعی، علمی و بین المللی دارد.

در بخش دیگری از مناظره،کولایی اظهار کرد: همان طور که قرآن کریم اشاره داشته کرامت هر انسانی به تقوای او است و جنسیت، ملاک پایین و بالا بودن نیست، متاسفانه آن که جامعه ما فاصله بسیاری با این ارزش ها دارد، حال آن که کشورهای توسعه یافته با نظام های قانونی این برابری را تقویت می کنند.

نماینده مجلس ششم اسلامی تاکید کرد: مجلس باید بر همه نهادهای قدرت نظارت کند تا سیاست های ضد زنان را دنبال نکنند، از این رو اگر مجلس به وظیفه خود یعنی اعمال نظارت پایبند باشد، صاحبان قدرت حق ندارند محدودیت ایجاد کنند ولی شاهد این اتفاق ناگوار بودیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه حجاب اجباری است، چرا که به قانون تبدیل شده است، عنوان کرد: می توان حجاب در ایران را با حجاب در کشورهایی همچون لبنان، اردن، عربستان سعودی و مالزی قیاس کرد که کدامیک به ارزش های اسلامی نزدیک تر است؟

علی رغم پیگیری‌های فراوان در خصوص بیمه زنان خانه دار این امر در مجلس محقق نشد

در ادامه، شریعتی عنوان کرد: بنده هم معتقد هستم اگر جمعیت را ۱۰۰ درصد بدانیم نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند حال اگر آنان را از ورود به عرصه اجتماع محروم کنیم، به گونه ای به چشم و هم چشمی دامن زده ایم.

این فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه متاسفانه علی رغم پیگیری های فراوان در خصوص بیمه زنان خانه دار، این امر محقق نشد، اظهار کرد: علاوه بر این بنده طرحی تحت عنوان «دبیرخانه دائمی زن مسلمان» را که تمامی مسائل زنان را در بر می گرفت به خانم مولاوردی تقدیم کردم تا بر مبنای ایجاد یک دبیرخانه دائمی تمامی مشکلات با برنامه ریزی حل شود.

وی با بیان اینکه مساله حجاب اجباری نیست، افزود:حجاب همچون نماز، حج و ...جزئی از فرائض دینی است که کرامت انسانی و شان آدمیت راحفظ می کند و برای ارتقاء آن باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

شورای نگهبان دین شان را به من و نمایندگان نمی‌فروشند

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر ابطال رای نماینده زن مردم اصفهان اظهار کرد: ملاک و معیار قانون است و در آیینه ملاک و معیار مشخص می شود که چه امری به حق نزدیک است، از این رو اعضای شورای نگهبان دین شان را به من و نمایندگان نمی فروشند اگر به هر طریقی ایشان رد شوند بر مبنای همان عدم احراز شورای نگهبان است.

مبحث لیبرالیسم در دفاع از حقوق زن را به هیچ وجه نمی پذیریم

در ادامه کولایی عنوان کرد: متاسفانه در بسیاری از کشورها به نام دین رفتارهای متفاوتی شکل می گیرد، همان گونه که می توان به نام دین گشودگی فضای اجتماعی را برای زنان حاصل کرد میتوان به نام دین هم زنان را از دستیابی به آزادی و حقوق اجتماعی محروم کرد.

نماینده مجلس ششم اسلامی با اشاره به اینکه مبحث لیبرالیسم در دفاع از حقوق زن را به هیچ وجه نمی‌پذیریم، عنوان کرد: برابری زن و مرد مورد نظر ما در قرآن عنوان شده اما متاسفانه نابرابری موجود بین حقوق زن و مرد ریشه در تاریخ، فرهنگ و مبانی اقتصادی دارد و به سرعت تغییر پیدا نمی کند.

ابطال رای منتخب اصفهان بدعت است

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص ابطال آراء نماینده زن مردم اصفهان اظهار کرد: آرزوی ما ایرانی ها اجرای قانون و اعمال قانون بوده است و این آرزو دست نیافتی است، متاسفانه یک عده خود را برابرتر از دیگران می بینند و هر طور که باب میل شان است از قانون برداشت می کنند، قرار نیست شورای نگهبان آراء مردم را گزینش و ابطال کند.

وی ادامه داد: اگر ابطال رای صورت بگیرد بدعت است، چرا که در این خصوص تاکنون قانونی در مجلس به تصویب نرسیده است، از این رو باید ریاست جمهوری و وزارت کشور در دفاع از حقوق ملت از طریق موازین قانونی رایزنی خودشان را در این خصوص انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز