خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

تروریست‌ها پرورش‌یافتگان دانشگاه‌های دینی عربستان هستند

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: امروز ریشه تکفیری ها، خشونت ها، آدم کشی ها و داعش و غیر داعش در عربستان سعودی بوده و جای تردید نیست که ریشه اصلی این اتفاقات در این کشور است و بر اساس تعلیمات محمد بن عبدالوهاب این کارها را انجام می دهند.

به گزارش ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) اظهار داشت: «روزی فرا می‌رسد که مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک می‌کنند، زمانی نیز می‌رسد که مردم به جای اینکه امر به معروف و نهی از منکر کنند، نهی از معروف و امر به منکر می‌کنند».

او ادامه داد: امروز مصداق این روایت رسول اعظم (ص) است؛ چراکه ریشه تکفیری‌ها، خشونت‌ها، آدم‌کشی‌ها و داعش و غیر داعش در عربستان سعودی بوده و جای تردید نیست که ریشه اصلی این اتفاقات در این کشور است و بر اساس تعلیمات محمد بن عبدالوهاب این کار‌ها را انجام می‌دهند.

این مرجع تقلید گفت: حال که این گروه‌ها و افراد در این کشور پرورش یافته‌اند، عربستان گروهی را به عنوان مبارزه با تروریسم تشکیل داده است؛ در حالی که باید با خود مبارزه کند.

وی ابراز داشت: امروز آمریکا مدافع عربستان بوده و داعش را با خرید نفت و تحویل اسلحه تقویت می‌کند؛ اما در مقابل ایران را طرفدار تروریسم معرفی می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساخت: امروز ایران در خط اول مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق است و هیچ گروهی همانند ما با تروریسم و خشونت مبارزه نمی‌کند؛ اما این کشور‌ها به ما توصیه قطع همکاری با تروریسم می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: امروز کسانی که در خانه خود ترور و آدم کشی را پرورش داده‌اند، مخالف تروریسم شده و در مقابل مخالفان واقعی آن را موافق می‌دانند.

وی تأکید کرد: عقیده بنده این است که آمریکا و عربستان سعودی از دروغ‌های خود به دنیا کم کنند؛ البته دنیا نیز متوجه شده است که سرچشمه تمام تکفیر، قتل و خونریزی، عربستان سعودی است و وهابیت در آن نقش مستقیم دارد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: امروز اشخاصی که در اروپا این جنایات را انجام می‌دهند، پرورش یافتگان دانشگاه‌های دینی عربستان سعودی هستند و کانون تمام این تروریست پروری‌ها در عربستان سعودی است؛ اما دولتمردان آن انکار می‌کنند.

وی اظهار داشت: باید بر روی این مسائل کار شود و اسناد و مدارک این تروریست پروری‌ها در اختیار مردم دنیا قرار داده شود تا بدانند از کجا ضربه می‌خورند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: اخیرا مطبوعات مهم غربی نیز نوشته‌اند که ریشه اصلی تروریسم عربستان و آیین وهابیت است؛ ولی دولتمردان عربستان با دروغ‌های خود به دنبال باطل کردن حق و حق کردن باطل می‌باشند.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از فعالیت‌های عربستان، صدور تروریسم بوده و این مسائل در حال روشن شدن است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تا به امروز یک شیعه و ایرانی کمربند انفجاری به خود نبسته است؛ همه این کار‌ها از سوی وهابیت و تحت تأثیران آنان انجام می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از رسول گرامی اسلام (ص) اشاره کردند و گفت: رسول اعظم (ص) فرمودند: «آیه المنافق ثلاثٌ إذا حدیث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان/ نشانه منافق سه چیز است: دروغگویی، پیمان شکنی و خیانت در امانت».

این مرجع تقلید با اشاره به تعریف نفاق، اظهار داشت: دورویی، دوگانگی شخصیت و دوگانگی ظاهر و باطن تعریف نفاق است و انسان دروغگو، ظاهر و باطنی متفاوت دارد؛ پس مصداق منافق می‌شود.

وی گفت: اگر این سه اصل در روایت رعایت شود؛ به این معنا که شخصی دروغ نگوید و پیمان شکنی و خیانت در امانت نکند، جامعه سالم می‌ماند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساخت: سعادت در زندگی فردی و اجتماعی انسان مرهون پرهیز از این سه شاخه نفاق است.

کد خبر : ۳۶۱۳۶۶