خبرگزاری کار ایران

امیر پوردستان در نشست خبری اعلام کرد؛

برگزاری ۴ رزمایش در سال ۹۵ / رونمایی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در ۲۵ فروردین

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در سال ۹۵ چهار رزمایش داریم که اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فرمانده نیروی زمینی ارتش به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی در محل ستاد نیروی زمینی ارتش برگزار شد .

امیر پوردستان در اولین نشست خبری خود سال ۹۵ عنوان کرد:  در سال ۹۵ چهار رزمایش داریم. اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود. فضای این رزمایش‌ها عمدتا دفاعی و نظامی است.

وی با اعلام این خبر که در سال ۹۵ همچنین ۱۷ رزمایش تخصصی در ارتش داریم، گفت: متناسب با تهدیدها توان خود را افزایش می دهیم . ۲۵ فروردین ماه هم دستاوردهای نیروی زمینی ارتش رونمایی می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص اعزام مستشاران به سوریه  عنوان کرد:  ما سرباز نظام هستیم و هرجا نظام صلاح بداند با قوت و قدرت و استحکام مشتاقانه وارد می‌شویم . یکی از حوزه‌هایی که امروز در مقابل جمهوری اسلامی باز شده است ماموریت‌های مستشاری است.

وی افزود: حضور نیروی زمینی در سوریه با یگان نیست ما پالس را برای خود تهدید امنیتی نمی‌دانیم اما ما با فضای جنگ‌های نیابتی روبه رو هستیم و وظیفه خودمان می‌دانیم این تهدید‌ها را تمام قد شناسیایی کنیم. ما رصد کردیم و متناسب با آن آیین‌نامه‌های خود را نوشته‌ایم. تعدادی از کارکنان را اعزام کردیم اما حضور نیروی زمینی به عنوان یک یگان در سوریه سندیت ندارد چرا که ما داعش را تهدید می‌دانیم و خود را برای دشمن اصلی آماده می‌کنیم.

امیر پوردستان یادآور شد: البته در نیروی زمینی اقدام یه تشکیل یگان‌های واکنش سریع کردیم. ظرفیت بالگردی را ارتقا دادیم سلاح‌های متناسب را طراحی کردیم، مدرسه تک تیرانداز ایجاد کردیم و خود را برای حضور جدی در این فضا که مسئولیت اصلی ما است، آماده کردیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی عملیات‌های مستشاری با سپاه پاسداران است، گفت:  اما چون فضایی که ما با آن روبه رو هستیم فضای جنگ‌های نیابتی است متناسب با این فضا لازم است که ظرفیت‌های دفاعی لازم را در خودمان فراهم کنیم و از این فضای عملیاتی که به وجود آمده به مثابه یک دانشگاه بهره ببریم .

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که شده بخشی از نیروهای  زمینی ارتش در این ماموریت شرکت کردند تا هم بتوانند آموزش‌های لازم را به نفراتی که مدنظر است، بدهند و هم از این فضا بهره‌برداری‌های لازم را بکنند تا  ان‌شاالله یگان‌های واکنش سریع که در نیروی زمینی داریم بیایند و آموزش‌های لازم را به این نفرات بدهند و ما قابلیت‌های دفاعی و امنیتی‌مان را متناسب با فضای جنگ‌های نیابتی بالا ببریم.

امیر پوردستان در خصوص قابلیت‌های تک آوران اعزامی به سوریه در صورت بروز حمله‌ای علیه این تکاوران تاکید کرد: قطعا  امکانات مقابله‌ای فراهم شده است . نفراتی که ما برای آموزش فرستادیم این ظرفیت و استعداد را دارا هستند که با هر تهدیدی برخورد کنند به این معنا که این‌ها نیروی آموزشی صرف نیستند و پیش‌بینی شده که در مقاطعی که نیار است این‌ها به عنوان یک نیروی عملیاتی هم وارد عمل شوند اما ماموریت اصلی این عزیزان آموزشی است.

او گفت: در ابتدای انقلاب ارتش دو کار عمده انجام داد، اولین اقدام مهم ارتش کمک به تشکیل سپاه پاسداران بود .

وی افزود :فرمان امام مبنی بر تشکیل سپاه صادر شد و ارتش یکی از افسران شایسته نیروی زمینی به نام شهید کلاهدوز را به‌ عنوان قائم مقام سپاه منصوب کرد . شهید نامجو نیز یکی از افسران مؤثر ارتش بود که وظیفه شناسایی افسران انقلابی ارتش را بر عهده داشت و از آن‌ طرف شهید کلاهدوز این افسران را در مسئولیت‌های مختلف سپاه قرار می‌داد.

امیر پوردستان در ادامه افزود:  کلاهدوز  جوانان انقلابی را شناسایی می‌کرد و می‌فرستاد پیش شهید نامجو که در دانشگاه افسری امام علی ارتش دوره‌های لازم را ببیند.

او این اقدام را یکی از اقدامات مهم ارتش در روزهای آغازین انقلاب خواند و افزود: اقدام دیگر ارتش، مقابله با ضدانقلاب بود. ضدانقلاب توطئه‌های گوناگونی را علیه ایران داشت. از تحریم اقتصادی تا ایجاد هسته‌ای در داخل برای ترور.

پوردستان افزود: وقتی این هسته‌ها به نتیجه نرسید ناامنی‌های گسترده را با محوریت شمال غرب در مرزها آغاز کردند.  ضدانقلاب در کشور مشغول توطئه و ترور بود و در این مقطع عمده فعالیت ارتش خنثی کردن این توطئه‌ها بود . در کردستان لشکر ۲۵ در مهاباد لشکر ۸۱ و غیره تمام‌قد ظاهر می‌شد و از انقلاب ایران حمایت می‌کرد.

او به برنامه های نیروی زمینی ارتش به مناسبت روز ارتشنیز اشاره‌ کرد و گفت : به مناسبت این روز دیدار با خانواده شهدا در تهران و شهرستان‌ها ترتیب داده‌ شده است . از طرفی تجلیل از آزادگان و جانبازان و بازنشستگان ، برگزاری مسابقات قرآن، اذان و حدیث با اعزام کاروان بزرگ قرآنی نیروی زمینی به شهرها، سخنرانی پیشکسوتان در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری مراسم جشن سربازی و تجلیل از مقام سرباز، دیدار با وابستگان نظامی کشورهای دوست، مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی در مرکز پشتیبانی نیروی زمینی، اجرای باشکوه رژه یگان‌های پیاده موتوری و هوایی در تهران و شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به مناسبت این ایام است .

فرمانده نیروی زمینی گفت: در تهران مراسمی روز یکشنبه ساعت هشت صبح با حضور ریاست‌جمهور در محل مرقد مطهر امام برگزار می‌شود که هم‌زمان یگان‌های شناور نیروی دریایی در آب‌های دریای عمان و خزر رژه خواهند رفت.

او در خصوص رزمایش‌های نیروی زمینی در سال جاری اظهار داشت: نیروی زمینی سرمایه‌گذاری‌اش را بر روی آموزش قرار داده است. در سال ما چندین مورد رزمایش انجام می‌دهیم.

پوردستان به تمرینات نظامی نیز اشاره کرد و گفت :تمرینات به سه دسته تقسیم می‌شود. تمرین پایگاه فرماندهی ، تمرین روی نقشه و تمرین رزمایش. در مجموع ۳۰۰ تا ۴۰۰ تمرین در رده تیپ و بالاتر انجام می‌شود. در رده تیپ، ۱۳ مورد تمرین روی نقشه داریم و ۴ مورد رزمایش بزرگ .

او گفت: اولین رزمایش بیت‌المقدس ۳ خرداد خواهد بود. فضای رزمایش عمدتاً فضای دفاعی امنیتی متناسب با تهدیدات است که ما تلاش می‌کنیم ظرفیت خود را برای مقابله با تهدیدات بالا ببریم.

وی همچنین اضافه کرد :علاوه بر این ۱۷ مورد رزمایش تخصصی در زمینه  پهباد ، جنگ نوین، رهایی گروگان، هوا نیروی و غیره داریم.  ۵ مورد رزمایش حوزه بحران و مقابله با بلایای طبیعی در نیروی زمینی با توجه به ساختاری که دارد، انجام می‌شود . در حوزه بهداشت و درمان ۵ مورد تمرین رزمایش تخلیه مجروحان در ۵ قرارگاه انجام می‌دهیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در حوزه دستاوردهای نزاجا در سال ۹۵ روز ۲۵ فروردین چهارشنبه در مرکز آموزش پشتیبانی رونمایی از دستاوردها را در دستور کار داریم .

او لیست دستاوردهایی که رونمایی خواهد شد در اختیار خبرنگاران قرارداد. ازجمله این دستاوردها می‌توان به سامانه پدافند هوایی بهمن، خودروی تاکتیکی ۶ در ۶ کیان، خودروی تجسسی شهرام که یک خودروی آزمایشگاهی با کاربری آشکارساز آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی و رادیواکتیو است، سلاح‌های تک‌تیرانداز با دوربین‌های پیشرفته دید در شب برای فضای چنگ‌های نیابتی و انواع خودروهای سبک اشاره کرد.

امیر پوردستان در حوزه دستاوردهای نزاجا گفت: روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه در مرکز آموزش پشتیبانی از چند دستاورد رونمایی کرده و تحویل‌دهی برخی تجهیزات را داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: سامانه پدافند هوایی بهمن ۵۷ میلی‌متری خودکششی، خودروی تاکتیکی کیان صددرصد بومی و خودروی تجسسی "ان‌ار‌بی‌سی" شهرام رونمایی خواهند شد. تانک چیفتن بهینه‌سازی شده در سال ۹۵ به ظرفیت نیروی زمینی ارتش اضافه خواهد شد. انواع خودروهای سبک و سنگین را در سال ۹۵ تحویل خواهیم گرفت.

وی درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: مأموریت مرزداری برای نیروی زمینی ارتش امر تازه‌ای نیست. به‌جهت تهدیدات گسترده‌ای که داریم متناسب با آن ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کرده‌ایم و از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها برای دفاع از مرزها استفاده می‌کنیم.

امیر پوردستان خاطرنشان کرد: امروز تهدیدات خاصی در مرزها نداریم، اما برخی کشورهای منطقه علاقمند هستند تهدیداتی را از سوی تروریست‌ها به مرزهای ما سوق دهند.

او گفت: اسفندماه سال گذشته داعش به مرزهای ما نفوذ کرد، اما از همان ابتدا ۲ تروریست که با جلیقه‌های انتحاری وارد شده بودند توسط نیروی زمینی ارتش نابود شدند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره حضور تیپ ۶۵ نوهد در سوریه گفت: هر جا صلاح باشد انجام وظیفه کنیم، با قدرت وارد می‌شویم و به‌ شایستگی انجام وظیفه می‌کنیم. مأموریت‌های مستشاری از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه اظهار داشت: حضور مستشاری ارتش در سوریه با توجه به این مسئله است که با فضای جدید از جنگ‌های نیابتی در سوریه روبه‌رو هستیم. وظیفه میدانی داریم که این تهدیدات را شناسایی کنیم و لذا تعدادی از کارکنان نزاجا را اعزام کردیم تا این فضا را درک کنند، اما حضور نیروی زمینی به‌عنوان یک یگان سندیت ندارد و یگانی آنجا نداریم.

امیر پوردستان در زمینه خرید تسلیحات از روسیه و ادعای آمریکا، گفت: خرید تانک تی۹۰ و جنگنده سوخو۳۰ مطرح شده بود؛ ما برای ارتقای توان دفاعی از تمامی ظرفیت‌ها در هر نقطه‌ای از دنیا استفاده می‌کنیم؛ منهای خطوط قرمزی که رهبری برای ما ترسیم کردند، یعنی سلاح‌های شیمیایی و میکروبی. ظرفیت‌های موجود در کشور بالاست. صنعت دفاعی کشور "تانک کرار" را برای استفاده ارتش و سپاه طی این ماه یا ماه آینده رونمایی می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: خرید تانک تی۹۰ در ستادکل در دستور کار قرار گرفته و تلاش داریم این کار صورت گیرد و این خرید منافاتی با قطعنامه ندارد و آمریکایی‌ها در این زمینه یاوه‌گویی می‌کنند و ظرفیت‌های دفاعی کشور را روز به روز بالاتر خواهیم برد. توان بالگردی خود را افزایش دادیم و گردان‌های واکنش سریع تشکیل شده‌اند.

کد خبر : ۳۶۰۴۶۸