خبرگزاری کار ایران

دولت‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

راه بهبود روابط ایران و ترکیه در سال ۹۵ هموار‌تر شده است

سفیر ایران در ترکیه به تشریح روابط تهران و آنکارا در سال ۹۴ پرداخت و تاکید کرد: ‌ بعید است که اختلافات اساسی دو کشور به سرعت حل و فصل شوند ولی راه نزدیکی ایران و ترکیه نسبت به سال ۹۴ هموار‌تر شده است.

فیروز دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به روابط ایران و ترکیه در سال ۹۴ گفت: سال گذشته، سال پر رونقی در روابط تهران و آنکارا نبود و به غیر از سفر رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در اوایل و اواخر سال و سفر آقای ظریف در آخرین روز سال ۹۴، اتفاق مثبت خاصی در روابط دو کشور رخ نداد.

او با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و بحران سوریه از مهم‌ترین عوامل کاهش همکاری‌ها و ارتباطات ایران و ترکیه بوده است، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به دلیل فشردگی و حجم بالای تحولات خود، موجب شد تا زمان و توان بسیاری از دستگاه دیپلماسی کشور برده شود.

فقدان برنامه دوجانبه؛ گره روابط تهران و آنکارا

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: بخش اعظمی از ظرفیت دستگاه دیپلماسی در سال ۹۴ مصروف مسئله هسته‌ای شد و همین مسئله سبب شد وزارت امور خارجه کمتر به مسائلی چون مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه با همسایگان و به ویژه ترکیه بپردازد.

دولت‌آبادی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که در این سال‌ها میان ترکیه و ایران وجود داشته است، فقدان یک برنامه مشخص بر پایه سیاست خارجی است، تصریح کرد: در دولت قبل سیاست خارجی نداشتیم و برنامه‌ای وجود نداشت. من امیدوارم با اجرایی شدن برجام، وزارت امور خارجه با استفاده از این فراغت به دست آمده، به بهبود روابط دوجانبه بپردازد و توانش را بیشتر معطوف به مسائل منطقه‌ای کند و در خصوص روابط ایران و ترکیه یک برنامه و الگوی مبتنی بر سیاست خارجی تنظیم کند.

ترک‌ها ایران پسابرجام را فرصت می‌دانند

او در پاسخ به این سوال که ترک‌ها ایران پسابرجام را تهدید قلمداد می‌کنند یا فرصت؟ خاطرنشان کرد: ترک‌ها ایران پسابرجام را یک فرصت می‌دانند. آنچه در این مدت به روابط ایران و ترکیه ضربه زد، نه تحریم بلکه عدم وجود برنامه در روابط دوجانبه بود. آن‌ها هم‌اکنون فرصت همکاری با ایران را بالا و مثبت می‌دانند.

سفیر ایران در ترکیه در دولت اصلاحات با اشاره به مسئله سوریه ابراز داشت: در این مدت، معادلات می‌دانی سوریه به نفع دولت بشار اسد که مورد حمایت ایران و روسیه است، تغییر کرد و جبهه مخالفان دولت بشار اسد در موقعیت تضعیف قرار گرفتند.

سفر داوداوغلو به تهران، مقدمه بهبود روابط دو کشور

دولت‌آبادی با مثبت ارزیابی کردن سفر احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه به تهران ابراز داشت: نخست وزیر ترکیه در تهران رایزنی‌های بسیار مهم و خوبی با مقام‌های ارشد ایران داشت و طی آن، دو طرف در خصوص مسائل مهمی به ویژه درباره سوریه به توافق رسیدند که من امیدوار هستم به آینده پر بار‌تر و همراه با اختلافات کمتر منجر شود. با این حال، آنچه اهمیت دارد آن است که این توافقات در صحنه عمل از سوی دولت آنکارا هم عملی شود.

او در تشریح این توافقات بیان کرد: مهم‌ترین اقدامی که دولت ترکیه باید انجام دهد، دست کشیدن از حمایت‌ گروه‌های تروریستی، مسدود کردن راه‌های ارتباطی آن‌ها و قطع شریان‌های کمک و حمایت از آن‌ها و همچنین آمادگی ترک‌ها در حمایت از خواست مردم سوریه در یک فضای آزاد و انتخابات دمکراتیک است.

 این دیپلمات سابق کشورمان در خصوص پیش‌بینی‌اش از روابط ایران و ترکیه در سال ۹۵ یادآور شد: من امیدوار هستم با برنامه‌ریزی‌های فشرده برای تسریع در بهبود روابط با آنکارا، راه برای نزدیکی این دو قدرت بزرگ منطقه‌ای فراهم شود. با این حال معتقدم بعید است که اختلافات اساسی دو کشور به سرعت حل و فصل شوند ولی راه نزدیکی ایران و ترکیه نسبت به سال ۹۴ هموار‌تر شده است.

کد خبر : ۳۵۶۶۹۳