خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار نخست‌وزیر سابق فرانسه:

غرب در مبارزه با تروریسم دچار تناقض در عمل و گفتار است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: غرب در مبارزه با تروریسم دچار تناقض در عمل و گفتار است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار فرانسیس فیلون نخست‌وزیر سابق فرانسه، با اشاره به موضع‌گیری خوب اتحادیه اروپا در مقابل جنگ عربستان در یمن، گفت: یکی از اشتباهات فاحش عربستان راه‌اندازی جنگ با ائتلاف برخی کشورهای عربی در یمن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مردم یمن را مردمانی زیرک، مقاوم، قانع و ساده زیست توصیف کرد و افزود: اخیراً علایمی در عربستان دیده می‌شود که از جنگ با یمن مأیوس شده و موضع‌گیرهای اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا که مخالف جنگ هستند، در این احساس نا‌امیدی مؤثر بوده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه جنگ عربستان در یمن، برای این کشور بسیار گران تمام می‌شود، گفت: عربستان در این جنگ بسیار آسیب‌پذیر است و در ‌‌نهایت ناچار به پذیرش آتش‌بس خواهد شد.

او به شرایط بحرانی امروز کشورهای سوریه، لیبی، عراق، افغانستان، الجزایر، یمن و... اشاره و تصریح کرد: مشکل اصلی منطقه، استبداد، استعمار و تروریسم است؛ استعمار و استبداد مردم را عصبانی می‌کند و زمانی که آن‌ها برای سرنگونی مستبدی قیام می‌کنند، گرفتار ویروسی به نام تروریسم می‌شوند که زندگی مردم را تباه می‌کند.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به شرایط نابسامان عراق، اظهار داشت: صدام در گذشته با استبداد و قساوت فراوان، عراق را آرام کرده بود، البته آتش زیر خاکس‌تر بود. اما امروز افسران ارتش بعث به معلمانی برای آموزش نیروهای داعش تبدیل شده‌اند و منابع عظیم نفتی این کشور در اختیار گروه‌های تروریستی و داعش قرار گرفته است.

او با بیان اینکه آمریکا با بهانهٔ تأمین امنیت و از بین بردن مواد مخدر وارد افغانستان شد، گفت: امروز بعد از سال‌ها حضور آمریکا در این کشور می‌بینیم که نه تنها وضع بهتر نشده، بلکه امنیت کاهش یافته و مواد مخدر ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال آقای فرانسیس فیلون در مورد شرایط لبنان، گفت: اسرائیل به عنوان دولتی متجاوز و نامشروع که فرزند ناخلف کشورهای غربی و غده سرطانی در منطقه است، با تجاوز به حقوق و اراضی فلسطینی‌ها تا شهر بیروت پیشروی کرد و همواره به نوار غزه و کرانه باختری حمله و تجاوز می‌کند و متأسفانه کشورهای غربی در قبال این تجاوزات و آدم‌کشی‌ها بی‌تفاوتند.

او بلاتکلیفی حدود هشت میلیون آواره فلسطینی را آتش زیر خاکس‌تر برای حق‌طلبی و مبارزه این مردم ذکر کرد و گفت: غرب در مبارزه با تروریسم دچار تناقض در عمل و گفتار است و همین موضوع مهم، مبارزه واقعی و ریشه‌ای با تروریزم را مشکل کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود و در پاسخ به درخواست نخست وزیر اسبق فرانسه در خصوص کمک به حل بحران تروریسم گفت: ما از ابتدای انقلاب دچار تروریسم حاد شده‌ایم و تنها در انفجار حزب جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضاییه و ۷۰ نفر از سران را از دست دادیم. دو سال درگیر شورش‌های متعدد بودیم و چند شهر مهم کشورمان در معرض تجزیه شدن بود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: چون از ابتدای انقلاب مردم همراه و پشتیبان نظام ما بودند، توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و باید ریشه تروریسم زایی از بین برود و این کار نیازمند یک برنامه طولانی‌ ریشه‌ای و نسبتاً پر هزینه است.

او در پایان سخنان خود گفت: دلمان می‌خواهد منطقه خاورمیانه سالم، آزاد و آرام باشد و در این راه حاضریم با همه کشور‌ها از جمله فرانسه همکاری کنیم.

در ابتدای این دیدار، آقای فرانسیس فیلون، با بیان اینکه در تلاش هستم اروپا و فرانسه نگاه جدیدی به ایران داشته باشند، گفت: ایران کشوری بزرگ و قدیمی است و در منطقه خاورمیانه ملتی قدرتمند همچون ایران خیلی کم است و ایران نقش بسیار بزرگی برای حل مشکلات منطقه دارد.

نخست وزیر سابق فرانسه با اشاره به اینکه آینده اروپا در گرو ایجاد صلح و رفاه است، گفت: شرایط بحرانی کشورهای افغانستان، سوریه، عراق، یمن و لیبی برای ثبات جهان خطرناک است.

او ادامه داد: کشورهای بزرگ دنیا هر چند با هم اختلاف نظر دارند، اما باید در کنار یکدیگر اوضاع کشورهای نابسامان را مدیریت کنند.

فرانسیس فیلون با تأکید بر اینکه ایران کشوری با نفوذ و قدرتمند در منطقه است، بر روابط مستحکم و توأم با اعتماد اروپا و فرانسه با ایران اشاره کرد و گفت: ما خواهان احترام متقابل، ارتباط شرکت‌های فرانسوی و ایرانی، روابط دوستانه و شخصی و همچنین ارتباط و تعامل استاد و دانشجو هستیم.

کد خبر : ۳۵۵۰۷۸