خبرگزاری کار ایران

در نشست‌خبری جبهه تدبیر و توسعه مطرح شد:

نتیجه انتخابات 94 شگفت‌انگیز بود/ نمره قابل‌قبولی در انتخابات گرفتیم

نشست خبری تاثیر و توسعه ایران اسلامی عصر امروز با حضور اعضا و سخنگوی این جبهه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد شریف (رییس شورای مرکزی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی) در این نشست درباره نتایج حاصل از فعالیت این جبهه در ایام انتخابات گفت: جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی بیش از 2 سال و نیم است که فعالیت خود را آغاز کرده و در اغلب استان‌ها دارای دفاتر رسمی فعال است.

وی افزود: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اولین تجربه انتخاباتی جبهه تدبیر و توسعه به حساب می‌آمد با این وجود یکی از محدود تشکل‌های سیاسی بود که کنار دو گفتمان اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان فهرست خود را معرفی کرد.

سخنگوی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی ادامه داد: با توجه به همین اولین حضور نتیجه بدست آمده برای ما قابل‌قبول و تا حدودی شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. ما در این انتخابات سعی کردیم طبق دستورالعملی مشخص نیروهای توانمند و متخصص را تشویق به ثبت‌نام در لیست جبهه تدبیر کنیم. این اتفاق افتاد اما متاسفانه در جریان بررسی تایید صلاحیت‌ها عده قابل توجهی از آنها یا رد صلاحیت شده یا با موضوع عدم احراز صلاحیت مواجه شدند.

وی سپس با اشاره به اینکه ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز در بسیاری از شهرها به دلیل عدم احراز صلاحیت کاندیدای مورد نظرش نتوانست نیرو معرفی کند، گفت: بعد از این اتفاق دستورالعمل دیگری را مد نظر قرار دادیم و آن این  بود که بین افراد تایید صلاحیت‌شده افرادی که بیشترین نزدیکی را با جبهه تدبیر و توسعه داشتند گزینش و به عنوان کاندید معرفی کنیم.

شریف افزود: بین 290 کاندیدا نهایتا 250 اعضا شناسایی و معرفی کردیم. این رقم حتی نسبت به آمار ائتلاف اصولگرایان  و اصلاح‌طلبان بیشتر بود و ما بیشترین تعداد معرفی کاندیدا را در این انتخابات داشتیم.

رییس ستاد انتخاباتی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی درباره کلیات فعالیت‌های انتخاباتی این جبهه اظهار داشت: از سوی دفاتر استانی مختلف جبهه تدبیر وتوسعه فعالیت متنوعی انجام شد که خوشبختانه منجر به انتخاب 79 نفر از کاندیداهای مد نظر در دور اول و حضور 33 نفر در دوره دوم انتخابات شده است.

شریف یادآور شد: نقطه حایز اهمیت دیگری که در آن دسته از شهرهایی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شده تعدادی از نامزدها به دفاتر دفتر تدبیر و توسعه مراجعه کرده و خواهان قرار گرفتن در لیست این جبهه هستند، به همین دلیل اگر در روزهای آتی این آمار تغییر کرد و بالاتر رفت تعجب نکنید.

رییس شورای‌‌مرکزی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی مهمترین هدف این جبهه در روز انتخابات را حضور پرشور و قابل توجه شهروندان عنوان کرد و گفت: هدف اولیه ما مبنی بر دعوت مردم برای حضور حداکثری انتخابات که صددرصد محقق شده است. هدف کسب توفیق و بدست‌آوردن تعداد قابل توجه کرسی مجلس دهم بود که با توجه به اینکه تجربه اول جبهه تدبیر و توسعه در انتخابات بود نمره قابل‌قبولی گرفتیم.

رییس ستاد انتخابات جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی بیان کرد: فعالیت دوستان مختلف منجر به افزایش ثبت مشارکت در تهران و کل کشور شد. ما شاهد بودیم مشارکت در تهران 150 درصد بالا رفت و در سطح کشوری نیز مشارکت 62 درصدی در انتخابات مجلس قابل‌توجه است.

وی همچنین اظهارداشت: آماری که در حال حاضر از سوی سایت‌ها و مراکز معتبر اعلام می‌شود اذعان می‌کند جبهه تدبیر و توسعه دست‌کم در چند روز اول مقام نخست از نظر تعداد کاندیداها را داشته، البته از آنجایی که ساختار حزبی منسجم در کشور وجود ندارد بعضا گرایش‌های سیاسی با افراد دچار تغییر و تحول می‌شوند و دگرگونی لیست‌ها در این دوره از انتخابات نیز ناشی از همین مسایل بوده است.

رییس شورای مرکزی جبهه تدبیر و توسعه تشکل فراکسیون تدبیر و توسعه در مجلس دهم را یکی از برنامه‌های این جبهه در مجلس آتی معرفی کرد و گفت: مهمترین جبهه تدبیر و توسعه بعد از انتخابات این است که یک فراکسیون اختصاصی برای تدبیر و توسعه تشکیل دهند. عموما فراکسیون‌ها در مجلس یکی هستند. هدف ما از تشکیل چنین فراکسیونی با توجه به شعارمحوری بودن جبهه تدبیر و توسعه، تشکیل مجلس اعتدال و توسعه اقتصادی بود. تمرکز ما بر موضوعات اقتصادی و معیشت مردم است.

شریف ادامه داد: البته سایر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و... برای ما کم اهمیت نیستند اما با توجه به اینکه معیشت و رکود اقتصادی دغدغه درصد بالایی از مردم است واجب می‌دانیم عملکرد فعالیت‌های اقتصادی به سمت توسعه اقتصادی معطوف شود و مشکلات بیکاری، معیشت و رکود از بین برود. بدون‌شک توسعه اقتصادی تنها طی 4 سال اتفاق نمی‌افتد و نیاز به چندین برنامه چند ساله برای درمان اقتصاد کشور داریم. احتمالا تعداد زیادی از نمایندگان منتخب برای حضور در فراکسیون تدبیر و توسعه ابراز تمایل کنند که این امر می‌تواند قدرت حل مساله را بالا ببرد.

رییس ستاد انتخابات جبهه تدبیر و توسعه از آغاز رایزنی‌ها برای شکل‌دهی فراکسیون خبر داد و گفت: رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون جبهه تدبیر و توسعه در مجلس دهم آغاز شده اما مسلما اعلام وجود نهایی و تشکیل قطعی آن بعد از اعتباردهی نهایی نمایندگان محقق می‌شود.

وی همچنین به برنامه‌های جبهه تدبیر و توسعه برای شرکت قدرتمندانه در مرحله‌دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: در مرحله دوم انتخابات نیز بنا داریم لیست حداکثری از کاندیداها و شهرها و شهرستان‌هایی که به مرحله دوم رسیده‌اند معرفی کنیم. نقطه‌قوت جبهه تدبیر و توسعه مقابل دو ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان این است که محدودیتی در انتخاب و معرفی کاندیداها ندارد و اگر کاندیدای مد نظر خود حتی با رد صلاحیت مواجه شود به سراغ فرد متخصص دیگری می‌رود که نزدیک‌ترین گرایش را به جبهه تدبیر و توسعه داشته باشد.

شریف درخصوص این سوال که پیش‌بینی جبهه تدبیر و توسعه درباره رییس مجلس دهم نیز گفت: انتخاب ریاست مجلس مشخصا در اختیار نمایندگان منتخب مجلس قرار دارد و از آنجایی‌که هنوز ترکیب قطعی آرا مشخص نیست به صورت مطلق نیز نمی‌توان درباره رییس مجلس آتی اظهارنظر کرد. حتی ائتلاف‌ها نیز که لیست مشخصی اعلام کردند ممکن است تا پایان راه نظر خود را تغییر بدهند. هر فراکسیونی علاقه دارد رییس مجلس فردی نزدیک به گرایش سیاسی خود باشد اما خوشبختانه از آنجایی که امسال شاهد ائتلاف فراگیر به خصوص بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بودیم احتمالا به ریاست آقایان لاریجانی و عارف براساس پیشنهاد تفاهم و توافق معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد اکثریت مجلس درباره انتخاب هر کدام از آقایان عارف یا لاریجانی چالش آن‌چنانی داشته باشند اما هنوز زود است که انتخاب قطعی درباره ریاست مجلس مطرح شود. اصلا احتمالا ممکن است هیچ‌کدام از آقایان عارف و لاریجانی وارد رقابت با یکدیگر نشوند و براساس خبرهایی که می‌رسد با یک تفاهم و تعامل بین خودشان درباره تعیین رییس مجلس به نتیجه برسند. گرایش اکثر مجلس درباره ریاست مجلس هر چه باشد جبهه تدبیر و توسعه نیز آن را می‌پذیرد، هر چند دنبال‌رو کسی نیست .

رییس ستاد انتخابات جبهه تدبیر و توسعه درباره گفته‌های شنیده شده از جانب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر نظر او بر اعلام محمدرضا عارف به عنوان نایب رییس‌ دوم مجلس گفت: تمام صحبت‌های این‌چنینی که معمولا از جانب بزرگانی همچون آقای هاشمی مطرح می شود شایعه‌پراکنی است که آقای عارف با آن مشکل دارد و دید خوبی نسبت به آن ندارد. محمدرضا عارف شخصیت بزرگی است که حماسه 92 به خاطر فداکاری او شکل گرفت. شایعه‌پراکنی‌هایی مبنی بر اینکه گفته‌اند او نایب رییس اول و دوم شود یا هر حاشیه‌سازی دیگر به دور از انصاف است، در ثانی همانطور که بارها تکرار کردیم انتخاب رییس‌مجلس برعهده نمایندگان منتخب است و بین منتخبان معدود هستند افرادی که نمی‌خواهند عارف رییس مجلس شود.

سخنگوی جبهه تدبیر و توسعه درباره برنامه‌های جشن پیروزی نیز گفت: همانطور که آقای عارف تاکید داشته به دلیل اعتقادهای مذهبی جامعه و رعایت ایام‌فاطمیه مراسم جشن و شادی که حق طبیعی مردم است و برای تقدیر از کسانی که در تمام این مدت زحمت کشیده‌اند بعد از ایام فاطمیه برگزار می‌شود.

شریف درباره پیش‌بینی جبهه تدبیر و توسعه درباره ریاست علی لاریجانی یا محمدرضا عارف گفت: در لیست جبهه تدبیر و امید کسانی هستند که به آقای لاریجانی نزدیک‌اند و در ثانی خود آقای لاریجانی در فهرست اصلاح‌طلبان قم قرار داشته، این یعنی همدلی زیادی بین نیروهای معتدل به وجود آمده و مطمئنا در امر ریاست‌مجلس دهم نیز این همدلی ادامه خواهد داشت.

شریف درباره فضای ایجاد شده دو قطبی در تهران نیز گفت: بعد از ثبت‌نام کاندیداهای دو گفتمان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا که منجر به رد صلاحیت اصلاح‌طلب‌ها شد انتظار می‌رفت فضای دو قطبی شدیدی بین سیاسیون و مردم به وجود آید و شکاف موجود بین این دو گفتمان پررنگ‌تر شود که خوشبختانه با رویکرد اصلاح‌طلبان و رجوع آنها و لایه‌های زیرین اصلاح‌طلبی هم فرصت برای تزریق نیروی جوان به وجود آمد و هم تحمل و مدارا بین سیاسیون بوجود آمد. خوشبختانه این انتخابات از کم تنش‌ترین انتخابات بود و اخلاق از سوی هر دو طرف رعایت شد. جا دارد همین‌جا از نامزدهای اصولگرایی که بعد از اعلام نتیجه به رأی مردم تمکین کرده که حتی به رقیب تبریک گفتند تقدیر و تشکر کنیم. امیدواریم این تحمل و ظرفیت بالا همچنان در کشور وجود داشته باشد.

سخنگوی جبهه تدبیر و توسعه پیام پیروزی‌مطلق لیست اصلاح‌طلبان را خستگی مردم از سوی سیاست‌های تکراری دانست و گفت: مردم از سیاست‌های تکراری خسته شده‌اند و دنبال نوگرایی و تحول هستند. پیام روشن این انتخابات این بود که ناکارآمدی سال‌های گذشته باید تغییر کند. ما نیز همین‌جا به همه شهروندان قول می‌دهیم کاندیدای منتخب تدبیر و توسعه به افراد دعوت شده به فراکسیون جبهه از هر نظر مورد پشتیبانی تخصصی قرار بگیرند.

در ادامه این نشست محسن محمد باقرزاده عضو شورای‌مرکزی و سیاست‌گذاری جبهه تدبیر و توسعه ایران‌اسلامی نیز گفت: جبهه تدبیر و توسعه موضع میانه‌رو و اعتدالی دارد که خوشبختانه در همین مرحله‌اول بیش از 79 نامزد مد نظر این جبهه به مجلس راه یافتند. دور دوم نیز 33 نفر از کاندیداها در لیست جبهه تدبیر و توسعه هستند.

باقرزاده افزود: مهمترین تمرکز جبهه تدبیر و توسعه در محور اقتصادی قرار دارد و می‌خواهیم در پسابرجام از این فرصت طلایی که به ملت روی آورده به نحو احسن استفاده شود. باید با هوشیاری از این فرصت استفاده کرد تا عقب ماندگی سال‌های گذشته جبران شود.

عضو موسس جبهه تدبیر وتوسعه درباره گرایش این جبهه درباره ریاست مجلس دهم گفت: هم آقای عارف و هم آقای لاریجانی از کاندیداهای جبهه تدبیر و توسعه هستند و تعصب خاصی روی شخص خاصی نداریم.

وی همچنین تاکید کرد: جبهه تدبیر و توسعه جامعه را دو قطبی نمی‌بیند. ما معتقدیم در این انتخابات دو گفتمان پا به پای هم جلو آمدند و جبهه تدبیر و توسعه نیز کنار دو گفتمان اصلی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی جان گرفته؛ این یعنی دو قطبی که در سطح تهران بیشتر شاهدیم می‌توان همچون سطح کشور ملایم‌تر شده و حل شود.

حمیدرضا علوی عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری و رییس کمیته ورزش جوانان جبهه تدبیر و توسعه نیز در سخنان کوتاهی در این نشست گفت: قبل از هر چیز از مردم برای درک و حضور به موقع‌شان در این انتخابات تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تشکیل مجلس دهم دولت هم قوی‌تر در عرصه داخلی و خارجی ظاهر شود .

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم کاندیداهایی را معرفی کنیم که دارای تخصص در حوزه‌های مختلف باشند که بتوانند در 4 سال آینده قدم هایی مفیدی بردارند. جبهه تدبیر و امید همچنین با قطعیت اعلام می‌کند نقد منصفانه و حمایت قاطعانه از دولت را در دستور کار دارد. امیدواریم سال‌های آینده و حتی دور دوم نماینده‌های بیشتری در لیست خود در کرسی مجلس ببنیم و معرفی کنیم.

کد خبر : ۳۵۲۰۷۳