خبرگزاری کار ایران

حدادعادل در نشست خبری:

کسانی که در لیست جا نگرفته‌اند، در پی توجیه رفتارشان هستند / چون اختلاف داشتیم، ائتلاف کردیم

عضو لیست سی‌نفره اصولگرایان گفت: کسانی که در لیست جا نگرفته‌اند، می‌خواهند رفتار خود را توجیه کنند و من به خود آنها نیز گفته‌ام که از این سخنان نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامعلی حدادعادل صبح امروز در نشست خبری که در خبرگزاری مهر برگزار شد، در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان از لیست‌های دیگر به‌جز لیست سی‌نفره حمایت می‌کنند و در خیابان‌ها بنرهای دیگری را تبلیغ می‌کنند، گفت: همیشه اینطور است که وقتی فهرست اصلی داده می‌شود، ممکن است استثنائا چند نفر که در لیست قرار نگرفته‌اند به دلایلی تا روز آخر در صحنه انتخابات باشند و کناره‌گیری نکنند و این چیزی نیست که ما افراد را بالاجبار از صحنه انتخابات منصرف کنیم.

او در پاسخ به اینکه همین افراد لیست سی نفره، لیست‌های دیگری را تبلیغ می‌کنند، اظهار داشت: ممکن است در فضای اصولگرایی چند نفر که در لیست سی نفره ما قرار گرفته‌اند در لیست‌های دیگری هم باشند، ولی آنچه اصل است فهرست ۳۰ نفره ما است.

حداد عادل با بیان اینکه عموما دو نوع فهرست وجود دارد، اظهار داشت: فهرست‌هایی سیاسی هستند که متعلق به رقبای ما و اگر فردی از فهرست ۳۰ نفره در آن لیست‌ها برود، تخلف است. مثلا کسی در فهرست ۳۰ نفره اصولگرایان نباید در فهرست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد؛ نوع دوم فهرست‌ها، لیست‌هایی هستند که توسط مردم و اقشار مختلف منتشر می‌شوند که در آن صورت چند نفر از این لیست و چند نفر از آن لیست در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که نمی‌شود این نوع فهرست‌ها را کنترل کرد و ما ضرری هم نمی‌بینیم.

عضو لیست سی‌نفره اصولگرایان یادآور شد: تاکید ما مشخص شدن مرز‌هاست؛ یعنی نمی‌شود برای رای آوری در فهرست اصولگرایان بود، اما در فهرست‌های رقبای دیگر قرار گرفت.

حدادعادل درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره اظهارات برخی از اصولگرایان مبنی براینکه معیارهای انتخاب افراد برای فهرست‌ ۳۰ نفره مشخص نبوده و لیست اصولگرایان براساس سهم‌خواهی بسته شده است دلیل چنین سازوکاری از سوی اصولگرایان چه بود که موجب این همه اعتراض شده است؟ تصریح کرد: آن افراد می‌خواهند رفتار خود را توجیه کنند و من به خود آن‌ها نیز گفته‌ام که از این سخنان نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

این فعال سیاسی اصولگرا در ابتدای نشست خود در تشریح معنای اصولگرایی خاطر نشان کرد: اصولگرایی به نظرما وفادار ماندن به مبانی امام راحل (ره) است و ادامه راه امام با رهبری مقام معظم رهبری و حفظ ارزش‌هایی است که ما را در انقلاب به پیروزی رساند.

حداد عادل با بیان اینکه اصولگرایی نه تنها در اعتقاد به اصول بلکه در ثبات قدم در آن اصول است، ابراز داشت: ما ۳۷ سال اخیر شاهد بودیم که عده‌ای اصولشان را به اقتضای روز انتخاب می‌کنند که در واقع آن افراد اصولی ندارند. یک روز که احساس می‌کنند فضای جامعه به افکار سوسیالیستی در اقتصاد گرایش دارد، سوسیالیست دوآتشه می‌شوند و از اقتصاد متمرکز طرفداری می‌کنند. دو دهه قبل آن افراد حرف‌هایشان را کنار می‌گذارند و ارزش‌های غرب‌گرایانه پیدا می‌کنند و ارزش‌های لیبرالی را تبلیغ می‌کنند و اصولگرایی مخالف چنین رفتاری است.

او با اشاره به انتشار فهرست اصولگرایان در تهران بیان کرد: وحدت در مرکز سبب شد تا در شهرستان‌ها هم وحدت قابل‌توجهی میان اصولگرایان حاصل شود به گونه‌ای که در اکثر قریب به اتفاق مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها توانستیم، با ساز و کار وحدت‌گرایانه کاندیدا معرفی کنیم.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه در فهرست اصولگرایی حداقل ۱۰ اقتصاد‌دان وجود دارد که از تجارب مدیریتی و قانونگذاری هم برخوردار هستند، عنوان کرد: این مسئله نشانه اهتمام اصولگرایان به مسائل معیشتی مردم است و معتقدیم در دوران پسابرجام مجلس قوی می‌تواند به دولت در عرصه اقتصادی کمک کند به طوری که به سود و صلاحش باشد.

حدادعادل با طرح این ادعا که در شعارهای انتخاباتی بداخلاقی، ‌دروغ، تخریب و جنجال‌آفرینی به شدت احساس می‌شود، گفت: من چون در مجلس ششم هم بودم، احساس می‌کنم صدای پای مجلس ششم در تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم شنیده می‌شود و خوب است تا ما روزهای پرتنشی که مجلس ششم ایجاد کرده بود را به یاد آوریم.

او مدعی شد: ادبیات جنجالی آن زمان اکنون هم دیده می‌شود، نکته قابل توجه آن است که ما باید دارای انسجام باشیم. نمی‌شود از رهبری نام ببریم ولی از کسانی که به صراحت در مقابل رهبری ایستاده‌اند، طرفداری کنیم.

رئیس مجلس هفتم در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد اصلاح‌طلبان می‌خواهند فضای کشور را بر هم بریزند، گفت: این روش‌ها امتحان شده است. چه در دهه هفتاد و چه در دهه هشتاد. گروه‌های سیاسی از ایجاد شک و ناامنی بهره‌ نمی‌برند.

حدادعادل با بیان اینکه شعار آقای روحانی اعتدال است و دولت خود را دولت راستگویان معرفی کرده‌است، اظهار داشت: اگر کسانی با شعار حمایت از دولت بخواهند فضای انتخابات را گرفتار جار و جنجال کنند و از روش‌های فتنه ۸۸ و فتنه ۷۸ استفاده کنند، این مسئله با اعتدال جور در نمی‌آید و دولت آقای روحانی هم نباید اجازه دهد تا دست‌اندرکاران "فتنه" پشت او قایم شوند که البته اجازه داده نمی‌شود اما اگر اجازه هم بدهند دولت ضرر می‌کند.

او در تشریح برنامه‌های اقتصادی مجالس هفتم، هشتم و نهم تصریح کرد: هم مجلس نهم و هم مجلس هشتم به مشکلات اقتصادی توجه داشتند. در مجلس نهم طرح‌ها و لوایح بسیاری تصویب‌شده که در راستای حل مشکلات اقتصادی است. مجلس هفتم هم برنامه‌های متعددی در این باره داشت که مهم‌ترین آن‌ها طرح تثبیت قیمت‌ها است که گاهی به آن انتقاداتی می‌شود و می‌گویند به اقتصاد ضربه زده است.

این فعال سیاسی اصولگرا در دفاع از طرح تثبیت قیمت‌ها خاطرنشان کرد: در آن زمان با آغاز سال جدید قیمت بنزین افزایش می‌یافت که این مسئله تورم بی‌جایی را ایجاد می‌کرد. دولت هم با افزایش قیمت بنزین بهره‌مند نمی‌شد و حتی مجبور بود تا مبالغ بیشتری را در عوض آن مسئله پرداخت کند و مردم هم متضرر می‌شدند، وقتی ما دیدیم که دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ندارد، طرحی دادیم که براساس آن از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شد و در آن بازه از دولت خواستیم تا برنامه‌ای به ما بدهد.

حداد عادل در تشریح دیگر برنامه‌های اقتصادی مجلس هفتم ابراز داشت: یا طرح سهمیه‌بندی بنزین را هم ارائه کردیم که اگر اجرا می‌شد گرفتار آلودگی هوا و واردات بنزین نبودیم. این طرح نه در دولت قبل قدر دانسته شد و نه در دولت فعلی و من می‌توانم آن را از اقدامات شجاعانه مجلس هفتم نام ببرم. همچنین مجلس هفتم دست به افزایش صددرصدی حقوق بازنشستگان و دوبرابر شدن مستمری‌بگیران زد.

نگران هجوم شرکت‌های غربی هستیم

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه اصولگرایان برنامه اقتصادی خود را منتشر کرده‌اند، یادآور شد: ما کلاً معتقدیم که در دوران پسابرجام هدایت اقتصاد کشور باید در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد. نگرانی ما این است که در پسابرجام و با هجوم شرکت‌های غربی اقتصاد ما وابسته‌تر شود.

حدادعادل در پاسخ به این سوال که چرا برخی از جناح‌ها شعارهایی را می‌دهند که ربطی به مجلس ندارد، گفت: فکر می‌کنم این روش‌ها برای رای‌آوری است و نه حل مشکلات مردم. با آن‌که شعار انتخاباتی‌شان آرامش است اما از کسانی حمایت می‌شود که از برهم زنندگان آرامش کشور بودند. ما باید بدانیم اگر فضای کشور آرام نباشد، موفق به حل مشکلات اقتصادی نخواهیم بود.

او گفت: اگر دولت و مجلس دهم می‌خواهند مشکلات حل شود، باید آرامش باشد ولی با تهمت و بدزبانی‌ها نگرانی ما بازگشت به مجلس ششم است.

خبرنگاری از سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان پرسید، گفته شده است که اصلاح‌طلبی برای برخی از اصولگرایان جذاب شده به گونه‌ای که آقای مصباحی مقدم گفته‌اند، من نگران هستم تا اصولگرایان بیشتری در مجلس بعدی به اصلاح‌طلبان بپیوندند که او پاسخ داد: اینکه چه جذابیتی وجود دارد که برخی از اصولگرایان به اصلاح‌طلبان پیوسته‌اند را باید از خود‌‌ همان افراد پرسید و من صحبتی نمی‌کنم. ما نگران نیستیم و اگر آقای مصباحی‌مقدم نگران است، نگرانی‌شان شخصی‌ است و عمومی نیست و عمومیت هم ندارد که اصولگرایان به اصلاح‌طلبان تمایل داشته باشند.

حدادعادل با بیان اینکه ما مایل به فضای دشمنی و ستیز نیستیم، عنوان کرد: اگر هر جریانی اصول شفافی داشته باشد، فضای درستی ایجاد می‌شود. در فضای سیاسی سالم رقابت بر سر برنامه‌ها است، نه افراد و عناوین.

به دلیل اختلافاتی که داشتیم، ائتلاف کردیم

او با طرح این ادعا که در فهرست اصولگرایی از تمامی جریان‌های اصولگرا نماینده‌ای حضور دارد و نباید در این خصوص تردید داشته باشیم، تاکید کرد: شما در فهرست طرف مقابل هم شاهد رفت‌ و آمدهایی هستید. ما چون اختلاف داشتیم ائتلاف کردیم وگرنه ائتلافی ایجاد نمی‌شد. موفقیت ما نیز آن بود که با وجود اختلافات ائتلاف کردیم اما کسانی هستند که می‌خواهند قسمتی از اصولگرایی را نسبت به برخی دیگر از اصولگرایان تحریک کنند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه دو سه سالی است که عده‌ای هر نوع نقد و تفکری را برچسب می‌زنند، اظهار داشت: آن‌ها می‌خواهند تا همه اصولگرایان را به پایداری منصوب کنند و پایداری را هم می‌خواهند از صحنه رقابت خارج کنند. جبهه پایداری شاخه‌‌ای از اصولگرایی است که در بسیاری از مسائل به آن‌ها اشتراک‌نظر داریم و البته در مواردی هم اختلاف دیدگاه وجود دارد و ممکن است وحدت‌نظر نداشته باشیم.

حدادعادل درباره اختلاف اصولگرایان در مشهد نیز تصریح کرد: ما در مشهد تلاش کردیم تا وحدت حاصل شود ولی آن‌ها وضع خاص خود را دارند. البته این برای اولین بار نیست که ما شاهد دو فهرست در اصولگرایان مشهد باشیم و به همین خاطر اصولگرایان مرکز نسبت به مشهد نیز سکوت کردند و موضعی در حمایت اتخاذ نکرده‌اند. یکی دو جای دیگر هم وجود دارد که یکی از آن‌ها قم است که ائتلاف اصولگرایان بنا بر اعلام موضع ندارد.

او در پاسخ به سوالی در باره پیش‌بینی‌اش درباره آینده همکاری اصولگرایان وفراکسیون رهروان ولایت در مجلس آینده خاطر نشان کرد: اصطلاحاتی نظیر رهروان ولایت خاص مجلس نهم است با تشکیل هر مجلس و دولت جدید گونه‌های جدیدی از فراکسیون‌ها هم شکل می‌گیرد و نمی‌توان از آرایش بعدی و فراکسیون‌های سیاسی مجلس آینده سخن گفت. چرا که ممکن است تابلویی جدید ایجاد شود.

رئیس مجلس هفتم باطرح این ادعا که باید از عده‌ای پرسید که چه شده خارجی‌ها به آن‌ها طمع کرده‌اند، ابراز داشت: عزت و افتخار ایران استقلال است. چه شده‌است کسانی که ادعایشان نقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب است، مورد تایید خارج قرار می‌گیرند؟! من فکر می‌کنم مردمی که در ۹ دی بصیرت از خود نشان دادند، آنقدر آگاهی دارند که تحت‌تاثیر خارج قرار نگیرند.

اصولگرایان خواهان حضور حداکثری مردم در انتخابات هستند

حدادعادل در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه این تصور ایجاد شده که اصولگرایان خواهان مشارکت حداقلی هستند، یادآور شد: ما خواهان حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای هستیم و هر چه مشارکت افزایش یابد، اقتدار ملی هم افزایش می‌یابد. این یک ترفند تبلیغاتی است که علیه اصولگرایان به کار برده می‌شود.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات غفوری‌فرد درباره عدم مشخص بودن معیار‌ها برای انتخاب افراد در لیست اصولگرایان از این فعال سیاسی اصولگرا سوال کرد که وی توضیح داد: معیار‌ها و شاخصه‌های ما شایستگی فردی، اصولگرایی و رای‌آوری بوده است هر چند که در کلیت فهرست ملاحظاتی داشتیم مثلا می‌خواستیم که ۴ روحانی، ۶ خانم و ۱۰ اقتصاددان در لیستمان باشد و توازنی از تجربه و نوآوری شکل بگیرد و این سبب شد تا برخی از چهره‌ها در لیست قرار نگیرند و این هم مربوط به آقای غفوری‌فرد نیست.

کارنامه دولت‌ها باید با درنظرگرفتن تحریم‌ها بررسی شود

خبرنگاری درباره مسئولیت‌پذیری اصولگرایان دربرابر عملکردشان در ۱۲ سال اخیر پرسید که این نماینده اصولگرای مجلس گفت: اداره کشور در شرایطی که آمریکایی‌ها فلج کننده‌ترین تحریم‌ها را اعمال کردند. آسان نیست. مگر در دوسال و نیم اخیر کار خاصی صورت گرفته است که اصولگرایان متهم می‌شوند. ما کشوری انقلابی هستیم که موجودیت اسرائیل را نپذیرفتیم و دست آمریکا را در کشور باز نگذاشتیم و همین موجب شد تا آمریکا به بهانه برنامه هسته‌ای تحریم‌های را علیه ما اعمال کند. من معتقدم که کارنامه دولت‌ها را باید با در نظرگرفتن تحریم‌ها مورد بررسی قرار داد.

از مجلس حقوق نمی‌گیرم

حدادعادل درباره تعدد مشاغل خود نیز اظهار داشت: بنده از مجلس حقوق نمی‌گیرم و مامور از دانشگاه هستم و تدریس می‌کنم و بابت آن تدریس است که حقوق می‌گیرم. در بنیاد‌ها وموسسات دیگر هم حقوق نمی‌گیرم، به غیر از حق‌الپژوهشی که برای فرهنگستان انجام می‌دهم که آن هم به مثابه شغل محسوب نمی‌شود و در حکم مشاغل آموزشی است.

اگر لازم باشد ۱۰۰ جای  دیگر هم کار می‌کنم

او اضافه کرد: من ۱۰۰ جای دیگر هم که باشد و توان داشته‌باشم کار می‌کنم و به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کنم و به قصد حقوق گرفتن هم نیست. در ۳۷سال اخیر هم تجربه‌ اندوخته‌ام و در شوراهای مختلف حضور داشته‌ام در دولت آقای روحانی هم با حکم ایشان در شورایی عضویت یافتم و افتخار کمک به دولت آقای روحانی را هم دارم.

فساد اقتصادی امری فراجناحی است

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان درباره شفافیت اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: من فساد اقتصادی را امری فراجناحی می‌دانم اما مشاهده می‌کنیم که این مسئله به ابزاری برای تسویه حساب‌های جناحی استفاده می‌شود همه ما باید دست به دست هم دهیم تا با این مسئله مبارزه شود باید قانون قوی باشد و اراده قوی هم در قوه‌قضاییه و دولت باشد. قوه‌قضاییه در سال‌های اخیر با سه پرونده مه‌آفرید خسروی، شهرام جزایری، و بابک زنجانی مبارزه کرده‌است و مجلسی‌ها نیز از اقدامات دستگاه قضا حمایت می‌کنند.

حدادعادل در پایان و در پاسخ به سوالی درباره برنامه اصولگرایان در خصوص مسائل محیط‌زیستی هم ابراز داشت: من نسبت به محیط‌زیست حساسم و این حساسیت از ۴۰ سال پیش وجود داشته است. با خانم ابتکار هم در ارتباط هستم و به ایشان مشورت می‌دهم. یکی از جهات مهم آلودگی شهر‌ها بی‌رویه بودن تولید خودروهای شخصی است که البته این مسئله خود مجدداً مسئله‌ای اقتصادی محسوب می‌شود. هر عقل سلیمی تصدیق می‌کند که وقتی خودروی بی‌حساب وارد شود ترافیک و آلودگی هم حل نمی‌شود. مجلس هفتم در این باره با سهمیه‌بندی بنزین اقدام کرد تا مسئله حل شود که آن طرح ادامه نیافت. ما باید تلاش کنیم تا براساس گفته مقام معظم رهبری با زمین‌خواری، کوه خواری، مبارزه شود محیط‌زیست امری فراجناحی است و به این و آن دولت ربطی ندارد.

کد خبر : ۳۴۹۰۴۷