خبرگزاری کار ایران

در نشست هم‌اندیشی زنان اصلاح طلب مطرح شد؛

۴۲ تذکر کتبی و ۱۰ سوال از وزرا، همه عملکرد زنان مجلس نهم بود

نامزدهای اصلاح طلب در نشست هم‌اندیشی زنان اصلاح‌طلب به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در نشست هم‌اندیشی زنان اصلاح طلب با حضور سهیلا جلودارزاده، پروانه سلحشور، ‌ فاطمه هاشمی و مافی عصر امروز به جهت تبیین سیاست‌های کلی کاندیداهای زن اصلاح‌طلب برگزار شد.

جلودارزاده: اصلاح الگوی تفکر و ایجاد نهضت کار و کارآفرینی در مجلس پیگیری شود

سهیلا جلودارزاده: از دید من انتخابات مجلس و فعالیت‌هایی که پس از ورود نمایندگان صورت خواهد گرفت را می‌توان برجام دو نامید یعنی اعطای حقوق ملت توسط دولت صورت بگیرد و اجرایی کردن آن به وسیله قانون می‌بایست در این راستا مورد نظر باشد باید توجه داشت که در عرصه اقتصادی مشکلات زیادی به وجود آمده و باید زنان در متوازن کردن این شرایط به میدان بیایند و همین‌طور بحث تقویت پول ملی به‌صورت زیربنایی باید از سوی نمایندگان و حتی کاندیداهای زنی که وارد مجلس خواهند شد، پیگیری شود و در نتیجه به کمک مردم خواهیم توانست این موضوع را به ثمر برسانیم.

هدف دیگری که مورد نظر است این خواهد بود که اصلاح الگوی تفکر می‌بایست در جامعه ما اجرایی شود چراکه به نظر باید ساختار اجتماعی و همینطور ساختار سیاسی، و اقتصادی مورد اصلاح الگوی تفکر قرار گیرد که این امر بلاشک به فرهنگ هم سرایت خواهد کرد؛ به عنوان مثال در بحث کارگران باید نگاه به کارگر تغییر کند و این موضوعی است که می‌تواند اعتدال را بوجود بیاورد، لذا اصلاح الگوی تفکر و ایجاد نهضت کار و کارآفرینی یکی از موضوعاتی است که باید پس از ورود به مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

در خصوص زنان طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در دست داریم که این طرح برای هفت حوزه اقتصادی زنان مطالعات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته و امیدواریم که از این راه بتوانیم بار زیادی را از دوش زنان سرپرست خانوار برداریم.

سلحشور: ۴۲ تذکر کتبی و ۱۰ سوال از وزرا عملکرد زنان مجلس نهم بود

سلحشور: درصد برنامه‌های زنان و عملکرد آنها در طول مدتی که در مجلس حضور داشتند، یک بررسی صورت گرفته که طبق آمار ۴۲ تذکر کتبی، ۱۰ سوال از ۷ وزیر گوشه‌ای از عملکرد آن‌ها در طول مدت حضورشان در مجلس بوده است که البته انتشار اخبار گفت‌وگو‌ها و مصاحبه‌ها از سوی آنها درخبرگزاری‌ها و رسانه‌ها یکی دیگر از اقدامات آنها بوده و در خصوص سند امنیت زنان چنین چیزی مسبوق به سابقه بوده است.

در خصوص برنامه‌ها باید بگویم که ما در نظر داریم همسو با دولت رفتار کنیم و باید دقت کرد که بیکاری و تبعیض جنسیت یکی از مقوله‌هایی است که می‌بایست نه تنها توسط کاندیداهای زن بلکه توسط تمامی نمایندگانی که وارد مجلس آینده می‌شوند مورد نظر قرار گیرد، لذا باید کارگروهی برای بررسی این معضلات بوجود بیاید که در امتداد آن هم باید ایجاد رونق اقتصادی که از اهداف بعدی حضور زنان در مجلس است مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار بگیرد که بسترهای آن در دولت فعلی به خوبی وجود دارد.

اشتغال‌زایی و امنیت سیاسی زنان یکی دیگر از این برنامه‌هاست که باید به ورطه اجرایی شدن در آید و همینطور طرح‌هایی که در زمین مانده باید هر چه زود‌تر پیگیری و عملیاتی شود.

مافی: مردم تا صحن مجلس باید بر نمایندگان نظارت کنند

مافی: در چند سالی که در حوزه زنان فعالیت کردم به هیچ‌وجه نگاه صِرف زنانه و مردانه نداشتم، چراکه پس از آنکه زنان وارد مجلس شدند و رای کافی را کسب کردند، نمی‌توانند بگویند که تنها به مسائل زنان رسیدگی می‌کنیم و دلیل آن را کسب رای تنها از سوی زنان مطرح کنند.

قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون وظیفه اصلی نمایندگان است و اگر در مراحل قانون گذاری دقت نشود بدون شک حیثیت نظام زیر سوال رفته و لطمه خواهد خورد؛ از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که زحمات نمایندگان زن دو برابر سایر نماینده‌هاست به گونه‌ای یک وظیفه به جهت کسب آراء دارند و وظیفه دوم آن‌ها در جهت بازسازی شکاف‌های نظری و نگاه‌های مربوطه است، لذا نباید در بحث مجلس تنها به زنان اشاره شود و انتظارات از آن‌ها زیاد باشد. متاسفانه بعد از این مدت همچنان به مسئله نگاه دو قطبی مردانه و زنانه توجه می‌شود.

انتظار داریم مجلس معتدل و از حیث فنی متخصص باشد که اگر بدین طریق جلو برویم می‌توانیم در حوزه زنان موفقیت‌های زیادی کسب کنیم.

مسئله دیگر که به نظرم یکی از محورهای مهم است نظارت مردم بر نمایندگان است که باید تا صحن مجلس صورت بگیرد؛ نه اینکه تنها با تعدادی آرا نمایندگان به مجلس فرستاده شوند و مردم پشت درب مجلس به انتظار عملیاتی شدن مطالباتشان باشند. بنابراین باید به زنان هم اجازه آزمون و خطا داده شود همانطور که حضرت امام فرصت به میدان آمدن زنان را در انقلاب دادند و شاهد بودیم که در ۱۷ شهریور تعداد زیادی از زنان به شهادت رسیدند.

هاشمی: حضور ۸ نفر زن اصلاح‌طلب در لیست تهران، فرصت خوبی برای تحقق مطالبات زنان است

فاطمه هاشمی: انتخابات امسال به دلیل شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شرایط حساسی را طی می‌کند و از این حیث مشارکت بالای مردم می‌تواند گشایش‌گر باب‌های متفاوتی باشد، چنانکه مقام معظم رهبری چندی‌ پیش اظهار کرده بودند که حتی مخالفان باید در انتخابات شرکت کنند، لذا وظیفه تمامی رسانه‌ها و بخصوص کاندیدا‌ها این است که بتوانند اخبار درست، دقیق و هدفمندی را مخابره کنند تا مردم با حداکثر امید به پای صندوق‌های رای بیایند.

در سالیان گذشته انتخابات متعددی در کشورمان برگزار شده که زنان هم در آن مشارکت داشته‌اند. انتخابات امسال با حضور ۸ نفر از زنان اصلاح‌طلب می‌تواند فرصت خوبی برای تحقق مطالبات حوزه زنان بوجود بیاورد.

ممکن است افرادی ادعا کنند که عده‌ای از چهره‌های مذکور شناخته شده‌اند و عده‌ای دیگر شناخته‌شده نیستند، اما باید معرفی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد و تمامی آن‌ها بتوانند به نحو احسن در این امر خطیر مشارکت کنند و در جهت پیشبرد اهداف یاری‌گر مردممان باشند.

کد خبر : ۳۴۸۸۷۶