خبرگزاری کار ایران

فراهانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

استراتژی اصلاح‌طلبان قم، شکست افراطی‌های جبهه پایداری است

عضو هیئت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان قم گفت: استراتژی اصلاح طلبان قم، شکست جبهه پایداری و تندروهای این جریان است.

مهدی فراهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شرایط سیاسی قم در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در کل کشور، اصلاح طلبان در شرایطی به استقبال انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌روند که با رد صلاحیت گسترده و مهندسی شده نامزد‌هایشان، کار سختی را برای تهیه لیست‌های انتخاباتی پیش رو دارند.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها پیش که مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شده بود، دو راهبرد اصلی در دستور کار اصلاح طلبان بود، گفت: مشارکت حداکثری کاندیدا‌ها در ثبت نام و دوم ترغیب مردم به مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی، از اقداماتی بود که از ابتدا در دستور کار اصلاح طلبان قرار گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: طی فرآیند نظارت بر کاندیدا‌ها شاهد بودیم مشارکت افراد برای کاندیداتوری به منظور دفاع از منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفت و بسیاری از نیروهای دلسوز، خدوم و توانا از گردونه انتخابات حذف شدند که البته حذف و این رد صلاحیت‌های گسترده، در بردارنده سه پیام مهم به جامعه بود.

وی افزود: شاید یکی از انگیزه‌های این رد صلاحیت‌های گسترده، تحت الشعاع قرار دادن پیروزی شیرین و طاقت فرسای مجاهدان عرصه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید در مواجهه با پنج قدرت جهانی و دفاع از حقوق ملت بود تا از اهمیت آن کاسته شود؛ ضمنا شاید قصد و انگیزه دیگر این باشد تا ریاست دکتر لاریجانی بر مجلس آینده منتفی شده و افراط گرایان به دنبال ریاست آقای حداد عادل در مجلس باشند.

فراهانی خاطرنشان کرد: سومین علت این شرایط و شاید مهم‌ترین پیام این رد صلاحیت‌ها این بود که پایگاه مردمی و حمایتی دکتر روحانی متزلزل و ایشان به عنوان رئیس جمهور یک دوره‌ای در جمهوری اسلامی باشد، اما خوشبختانه با هوشیاری اصلاح طلبان و حامیان دولت که استراتژی مشارکت حداکثری در انتخابات را در پیش گرفته‌اند، شرایط به سمت مطلوب حرکت خواهد کرد.

او گفت: در انتخابات پیش رو تنها گزینه‌ای که اکنون برای اصلاح طلبان باقی مانده، حمایت از نیروهای اعتدال گرا و حامی دولت، در راستای شکل گیری مجلسی معتدل و بدور از افراط گرایی است.

عضو هیئت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم، گفت: در استان قم نیز که پایگاه ایدئولوژیک و اصلی جبهه پایداری می‌باشد، این وزن کشی و تقابل با دولت بیشتر نمایان می‌باشد، و می‌طلبد که نیروهای دولت و حامیان اصلاح طلبان با انتخاب گزینه‌های درست، شرایط را به سود خود رقم بزنند؛ در این راستا مهم‌ترین هدف اصلاح طلبان قم، جلوگیری از ورود نیروهای جبهه پایداری به مجلس است که منافع ملی و مصالح کشوری را فدای اهداف باندی و جناحی خویش می‌کنند.

او با بیان اینکه در این راستا شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم، به دنبال گزینه‌هایی است که بتوانند در شکل گیری مجلسی معتدل و کارآمد نقشی به سزا داشته باشند، گفت: مهم‌ترین استراتژی اصلاح طلبان جلوگیری از ورود افراط گرایان و تندرو‌ها و جبهه پایداری به مجلس ولو با گذشتن از شرایط آرمانیشان است؛ این ایثار و از خود گذشتگی، مستلزم این است که از منافع گروهی و جناحی گذشته و به سمت منافع دراز مدت حرکت کنیم.

فراهانی با بیان اینکه شرایط سیاسی قم، به لحاظ وجود علما و مراجع تقلید، نسبت به دیگر نقاط کشور، حساسیت بیشتری دارد، گفت: در شرایط فعلی که اکثریت قریب به اتفاق کاندیداهای اصلاح طلب در قم رد صلاحیت شده‌اند، فکر می‌کنیم باید به سمت اصولگرایان معتدل که علاوه بر اینکه حامی دولت هستند، رأی آوری خوبی هم دارند و همچنین در تقابل با جبهه پایداری بوده و مورد تهاجم آن‌ها قرار گرفته‌اند، برویم تا ان‌شاءالله شاهد نمایندگان مجلس مورد نظر افراطیون از حوزه انتخابیه قم نباشیم.

او خاطرنشان کرد: البته حمایت از اصولگرایان معتدل به معنای دست کشیدن از آرمان‌های اصلاح‌طلبی نیست؛ همانطور که اصلاح‌طلبان از دکتر روحانی که یکی از بنیانگذاران جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان مهم‌ترین تشکل اصولگرایان بود، حمایت کردند، این مدل سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی استان قم هم قابل پیاده شدن است.

این فعال سیاسی گفت: می‌توان برای جلوگیری از ورود افراط گرایان از گزینه‌های اصولگرایان معتدل در شطرنج سیاسی استفاده کرد تا بازی افراط گرایان با شکست روبرو شود.

فراهانی در پایان گفت: اصرار بر روی بستن لیست صرفا اصلاح‌طلبی در شرایطی که گزینه‌های رأی‌آور اصلاحات رد صلاحیت شدند و رفتن به سمت افراد کمتر شناخته شده اصلاحات، فرصت دادن به جبهه پایداری و زمینه‌ساز ورود افراط‌گرایان به مجلس خواهد بود، بنابراین عاقلانه‌ترین کار در شرایطی که گزینه‌های مطلوب رأی ‌ورمان رد صلاحیت شده‌اند، فرصت ندادن به افراط گرایان و جبهه پایداری است.

کد خبر : ۳۴۸۱۷۵