خبرگزاری کار ایران

عارف در نشست خبری:

رای تهران پیام سیاسی به کشور دارد

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: تمام آرای کشور مهم است و همه کرسی‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای ما حائز اهمیت است، اما به هر حال رای تهران در سراسر کشور اثرگذار، پیام‌دار و سیاسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا عارف که در در افتتاح ستاد فرزندان ۷۶  در نشستی خبری حضور یافته بود، ضمن ابراز خرسندی و رضایتمندی از اینکه این اولین نشست خود را پس از اعلام لیست در کنار رای‌ اولی‌ها حضور دارم، اظهارداشت: انسجام وزین و ارزشمندی که امروز رخ داد، در ادامه اتحاد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود و امیدواریم این انتخابات نیز مانند انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی اصلاح‌طلبان همراه باشد.

عارف افزود: ما براساس تفویض اختیاری که به کمیته ۴ نفره که از سوی تمامی گروه‌های عضو شواری عالی و ائتلاف بزرگ دارای اختیار تام بودند، به این جمع‌بندی رسیدیم که این ۳۰ نفر در لیست قرار بگیرند. خود من نیز از تمام ۲۹ نفر موجود در این لیست قویاً حمایت می‌کنم.

او ادامه داد: تمام آرای کشور مهم است و همه کرسی‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای ما حائز اهمیت است، اما به هر حال رای تهران در سراسر کشور اثرگذار، پیام‌دار و سیاسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور رای‌ اولی‌ها گفت: شما آینده‌سازان این مملکت هستید و برای ساخت آینده خود باید دیگران را نیز ترغیب به شرکت دراین انتخابات اثرگذار کنید. جوانان و دانشجویان از میزان اثرگذاری بسیار بالایی میان جامعه و اقشار مختلف مردم برخوردارند، از این رو می‌توانند پیام اصلاحات، حماسه حضور و ایجاد موجی برای تشکیل مجلس قوی بسازند. اگر جوانان در این انتخابات یک حضور قوی داشته باشند مجلس قوی ایجاد خواهد شد.

عارف در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در لیست اصولگرایان آقای حداد عادل گزینه ریاست مجلس است، در لیست اصلاح‌طلبان وضعیت چگونه است، پاسخ داد: تا این لحظه هیچ صحبتی در این زمینه در میان شورای سیاست‌گذاری و ائتلااف فراگیر اصلاح‌طلبان نشده است و درحال حاضر اولویت ما حمایت کامل از لیست ۳۰ نفره اصلاحات است.

ی افزود: اصلاح‌طلبان به لیست ۳۶ نفره‌ای رسیده بودند که اگر بنا به ائتلاف نبود حتما لیست ۳۰ نفره‌ای از میان آن ارائه می‌دادند، اما تصمیم شورای عالی سیاستگذاری بر آن بود که مسئولیت لیست تهران را به عهده هیأت رئیسه که شامل هشت نفر بودند قرار دهد زمانی هم بحث اجماع با جریان حامی دولت مطرح شد که کارگروهی بررسی آن را برعهده گرفت. وی خاطرنشان کرد: کارگروه تعامل و کارگروه استان‌ها اختیار تام پیدا کردند با حامیان دولت مذاکره کنند، مذاکرات خوبی انجام شد که البته در میان آن منتظر جواب تجدیدنظر‌ها شدیم. نهایتا طی هفت جلسه به لیست منتشر شده امروز که لیست ائتلافی است، رسیدیم.

رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: معنای ائتلاف برای ما مشخص است قرار نیست خواسته یک گروه صد در صد تامین شود و گروه دیگر تامین کننده خواسته‌ها باشد. چهار نفر از طرف ما و چهار نفر از طرف ائتلافمان جلساتی را تشکیل دادند که طرح ائتلاف را نوشتند طبیعی است که برخی از چهر ه‌ها را نمی‌شناسیم، اما سایر چهره‌های لیست ارزشی، برجسته و خبره هستند.

وی ادامه داد: از احزابی که چهره‌های شاخصی داشته‌اند و فکر می‌کردند باید در لیست باشند می‌خواهیم که آرام باشند، سعه صدر داشته باشند و بدانند که نمی‌شود هر حزب یک نماینده در لیست داشته باشد. برای ما حفظ انسجام ارزشمندمان بیشتر از حضور یک فرد در مجلس اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه از هر ۲۹ نفر درون لیست دفاع می‌کنم گفت: ‌ خود من در لیست هستم. به جز خودم از هر ۲۹ نفر حاضر در لیست دفاع می‌کنم. حالا که لیست مشخص شده است بنده سرلیست هستم.

عارف خطاب به رای اولی‌ها تصریح کرد: رای دادن بالا‌ترین حق اجتماعی شما است و باید در سرنوشت اجتماعی خودتان شریک باشید. رای دادن کاشت بذری است که در آینده درو می‌کنیم. شما با حضور خودتان در انتخابات دموکراسی را تجربه می‌کنید. اگر در انتخابات شرکت نکنید، رقیب ما پیروز می‌شود. اولین رایتان را به عنوان وظیفه و عبادت انجام دهید. انتخابات زمینه ساز رشد شما است.

وی هم‌چنین گفت: ما باید پاسخگوی نیازهای ملت باشیم. می‌دانید چند در صد مردم زیر خط فقر هستند؟ راه حل مشکلات کشورما درونی است. باید تعامل داشت، اما از درون به مشکلات هم نگاه کرد. جوانان قهر با انتخابات را در قاموس خود قرار ندهند. بزرگ‌تر‌ها را برای شرکت در انتخابات دعوت کنند و ما مشکلات اجتماعی را خوب می‌شناسیم. حضور در انتخابات تکلیفی ملی و شرعی نسبت به ایثارگران و شهدا است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در توضیح لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان با حامیان دولت یادآورشد: ‌ این لیست ادامه ائتلاف سال ۹۲ است اصلاح‌طلبان پشت کسی قرار گرفتند که هیچ‌گاه ادعا نکرده که اصلاح‌طلب است. ما الان داریم ریل گذاری می‌کنیم. ریل‌هایی داشتیم که تخریب شد. باید دوباره آن‌ها را ساخت. به جوان‌گری توجه ویژه‌ای داریم. می‌دانیم دانشجویان می‌خواهند در یک محیط آرام رشد کنند. منشوری که دانشجویان برای انتخابات آماده کرده‌اند را خوانده‌ام. مسائل خوبی در آن مطرح شده است. این مجلس کسی مثل فرجی دانا را استیضاح کرد. شاید اگر توفیقی رای می‌آورد، فرجی دانا استیضاح نمی‌شد بخشی از مشکلات و مسائل امروز را در دانشگاه شاهد نبودیم.

عارف تصریح کرد: ما با حامیان دولت به طور مشخص حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کردیم بنای ما این بود که نگاه انحصارطلبانه نداشته باشیم به همین جهت است که نمی‌گوییم کسانی که در لیست ما قرار دارند نباید در لیست‌های دیگر حضور داشته باشد. گفتیم این نگاه تنگ نظرانه است نخواستیم مانع بسته شدن لیست‌های تخصصی شویم. اخلاق تشکیلات حکم می‌کند که افرادی که در لیست می‌آیند اصول مشارکت را رعایت کنند. ما در جریان موضع گیری‌ها درباره این موضوع هستیم امیدواریم که همه افراد حاضر در لیست این موضوع را رعایت کنند.

وی امید، آرامش و رونق اقتصادی را شعار اصلاح‌طلبان خواند و گفت: این شعار امضای مشترک ائتلاف اصلاح‌طلبان است و به آن پایبند خواهیم بود. همه می‌دانند که مطالبات ما محافظه کاری و عین شجاعت است. نباید به بهانه‌هایی که بخش اقتدارگرای جامعه دنبال آن هست دامن بزنیم وقتی هم نداریم شعارمان را هم باید جدی بگیریم شرط موفقیت و حیات، امید و آرامش است.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری با گرامیداشت یاد حضرت فاطمه (س) گفت: من اگر جای وزارت کشور بودم انتخابات را یک هفته جلو‌تر برگزار می‌کردم تا با ایام فاطمیه برخورد نداشته باشد. ما حرمت ایام فاطمیه و حضرت زهرا (س) را که نه تنها برای شیعه، بلکه برای جهان مورد احترام است نگه می‌داریم. جایگاه و قداست ایشان برای همه مهم است.

وی در پایان گفت: ‌در حال حاضر با هیچ فرد و گروهی در مورد ریاست مجلس صحبت نکرده‌ایم تنها هدف ما این است که افراد درون لیستمان وارد لیست انتخاباتی شوند. با جریان حامیان دولت ائتلاف کردیم که بگوییم قدر زحمت کسانی را برای این مردم تلاش می‌کنند را می‌دانیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا حضور برخی شخصیت‌های اصولگرا در لیست اصلاح‌طلبان عبور از هویت اصلاح‌طلبی برای بار دوم نیست، گفت: خیر. حضور برخی اشخاص اصولگرا و اعتدال عبور از هویت اصلاح‌طلبی نیست چون ما ائتلاف کرده‌ایم.

وی افزود: هویت اصلاح‌طلبی یک بار دیگر صلابت خود را نشان داد. ما دست از هویت اصلاح‌طلبی برنمی‌داریم اما در لیست ما ائتلاف کرده‌ایم. ما چون منافع ملی را در نظر گرفتیم با جریان حامی دولت ائتلاف کردیم تا بگوییم قدردان زحمات کسانی هستیم که برای حل مشکلات و ارتقای کشور تلاش می‌‌کنند.

سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی براینکه آیا از افرادی چون آقای جلالی، نعمتی و مطهری که در لیست شما حضور دارند خواسته‌اید که منشور اصلاح‌طلبی را امضا کنند گفت: قرار نبوده همه اعضای لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان میثاق‌نامه ما را امضا کنند، فقط اصلاح‌طلبان حاضر در لیست میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را امضا کردند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس بر این اساس که آیا در جریان بستن لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مورد ریاست مجلس و ریاست خودتان بر کرسی مجلس صحبتی شده است یا خیر؟ گفت: خیر. هیچ بحثی در مورد ریاست مجلس مطرح نکرده‌ایم و ان‌شاءالله مجلس شکل می‌گیرد و ترکیب آینده مشخص می‌کند که چه کسی باید رئیس مجلس باشد.

عارف همچنین در پاسخ به پرسشی بر این اساس که برخی‌ها معتقدند اصلاح‌طلبان می‌خواهند مجلس وکیل‌الدوله‌ها را شکل دهند گفت: مجلس دهم مجلس وکیل‌الدوله‌ها نیست بلکه مجلس ملت است.

عارف اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله بتوانیم به طور جدی بحث نظارت بر مجلس را احیا کنیم چراکه وظیفه اصلی مجلس نظارت قوی آن است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: نظارت مجلس باید در چارچوب قانون برای اجرایی شدن قوانین باشد و اگر دولت از اجرای قانون و قوانین عدول کرد برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر «آیا سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیشرو تعیین شده است یا خیر؟» گفت: سرلیستی بنده قطعی شده است.

کد خبر : ۳۴۷۷۷۵