خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر جایگاه ایران و عربستان می‌تواند بزرگترین دستاورد منطقه‌ای دولت باشد

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه عربستان نمی‌تواند بر انزوای ایران و فشار به تهران حساب باز کند، تاکید کرد: تغییر جایگاه ایران و عربستان می‌تواند بزرگترین دستاورد منطقه‌ای دولت محسوب شود.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا در خصوص وضعیت کنونی ایران در منطقه گفت: برای درک بهتر وضعیت کنونی منطقه لازم است وضعیت سابق ایران در هشت سال دولت افراطی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در آن زمان ایران چه در عرصه منطقه‌ای و چه در عرصه بین‌المللی دچار گرفتاری‌های شدیدی بود.

او با اشاره به قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ایران اظهار داشت: شش قطع‌نامه فصل هفتمی علیه ایران صادر شده بود و آنها فشار بسیاری را علیه ایران ایجاد می‌کردند به گونه ای که برای یک انجام معامله معمولی نمی‌توانستیم از امکانات و شرایط معمول در دنیا بهره‌مند شویم و ایران در محدودیت‌های بسیاری وجود داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: دستیابی به توافق برجام موجب شده است قطع‌نامه‌های بین‌المللی و تحریم‌های آزاردهنده که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده بودند، لغو و برداشته شوند. در دوران پسابرجام ما شاهد حاکم شدن آرامش چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه اجتماعی هستیم و مردم نیز متوجه دستاورد‌های حاصل از برجام هستند و اکثریت قاطع ایرانیان از آن رضایت داشته و از آن حمایت می‌کنند.

برجام مدلی برای حل بحران‌های بین‌المللی تبدیل شده است

سبحانی با بیان اینکه در خصوص برجام نظریه‌ای شکل گرفته که معتقد است که این توافق مدل بسیار خوبی برای حل بحران‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: براساس مذاکرات برجام طرفین توانستند با کمترین هزینه بیشترین دستاوردها را حل کنند و یکی از سخت‌ترین پرونده‌ها که به نوعی دچار بن‌بست شده بود، حل شود.

وی با بیان اینکه برجام در واقع یک روش مبتنی بر ایده خیرخواهانه برای از بین بردن تنش‌ها و افزایش تعامل است، خاطر نشان کرد: براساس این مدل، گفت‌وگوهایی میان طرفین انجام می‌شود که براساس راهبرد برد‌- برد است و هیچ یک از طرفین مذاکره احساس شکست نمی‌کنند. در واقع، در مدل برجام گفت‌وگو برای نتیجه‌گیری و نه گفت‌وگو برای گفتگو صورت می‌گیرد.

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه هم اکنون دنیا مدل برجام را نسخه‌ای برای حل مشکلات امروز دنیا می‌داند، ابراز داشت: از مهمترین بحران‌ها و گرفتاری‌های امروز دنیا بحران‌های خاورمیانه است که طی درگیری‌های فرقه‌ای ده‌ها هزار نفر کشته و به دلیل دخالت کشورهای خارجی شکاف‌ها افزایش یافته و هزینه‌ای که باید صرف رفاه و آرامش مردم شود برای جنگ مصرف شده و مردم خاورمیانه به جای پیگیری توسعه جمعی، بهبود محیط‌زیست و گسترش صلح انرژی‌شان صرف کشتن و حذف همدیگر می‌شود.

باید به ظریف و روحانی آفرین گفت

سبحانی ادامه داد: ما امروز می‌توانیم به آقای روحانی و آقای ظریف به خاطر این روش مذاکراتی آفرین بگوییم زیرا این مدل نه تنها بحران هسته‌ای را به نفع ایران و منافع ملی و توسعه کشور حل کرد بلکه روش و مدل جدیدی برای حل و فصل سایر مشکلات جهانی را هم پیش‌روی نظام بین‌المللی قرار داد.

وی با بیان اینکه دستیابی به برجام و ارائه یک مدل برای حل و فصل مسائل بین‌المللی موجب ارتقای جایگاه ایران به عنوان یک دولت صلح‌طلب شده است، یادآور شد: اگر شما به یکی دوسال گذشته برگردید، می‌بینید که تمامی دست‌اندرکاران مسائل منطقه و جهان بر این نکته اتفاق نظر داشتند که ایران در خصوص سوریه یک مشکل و مانع است اما امروز شاهد هستیم که ایران در کنار جامعه جهانی برای حل و فصل بحران سوریه قرار دارد و مدل و نگاه ایرانی برای حل و فصل بحران سوریه استفاده می‌شود.

عربستان نمی‌تواند بر انزوای ایران و فشار به تهران حساب باز کند

این دیپلمات عالی‌رتبه پیشین کشورمان افزود: در مقابل افزایش جایگاه ایران هم‌اکنون عربستان است که به عنوان یک مشکل و مانع مذاکرات سیاسی شناخته می‌شود که تغییر جایگاه ایران و عربستان می‌تواند بزرگترین دستاورد منطقه‌ای دولت ایران باشد.

سبحانی با تاکید بر اینکه دیگر عربستان نمی‌تواند بر انزوای ایران و فشار به تهران حساب باز کند، بیان کرد: اکنون این ایران است که به عربستان فشار می‌آورد تا این کشور به صلح در خاورمیانه تن دهد و افکار عمومی دنیا هم ایران را منبعی برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای می‌دانند اما عربستان را مانعی برای پایان یافتن بحران منطقه‌ای قلمداد می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تمایل ایران برای بکارگیری مدل برجام در جهت حل و فصل مسائل منطقه‌ای بحران‌های خاورمیانه همچنان ادامه دارد؟ عنوان کرد: مشکل از اینجا شروع می‌شود که دولت‌های دیکتاتور و آنهایی که آماده رعایت حقوق مردم نیستند و مردم را سرکوب می‌کنند امید به زندگی، زندگی بهتر و پاسخگویی به مطالبات مردم را به ناامیدی تبدیل کرده‌اند و متاسفانه این روند در طول چهار سال گذشته وجود داشته است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات اضافه کرد: به عبارت دیگر، مردم خاورمیانه در چهار سال گذشته به دنبال مبارزه غیرخشونت‌آمیز و همراه با آرامش بوده‌اند و صندوق‌های رای، عدالت، آزادی و... دنبال می‌کردند اما به جای پاسخ مثبت گرفتند با تیغ و درفش روبرو شدند که این نوع پاسخ منجر به فاجعه‌های امروز شده است.

سبحانی با یادآوری لزوم همکاری بین‌المللی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای گفت: بحران‌های منطقه‌ای نه تنها موجب ناامنی، بی‌ثباتی و گسترش تروریست برای خاورمیانه شده است بلکه اروپا و امریکا و دیگر مناطق دنیا را هم تهدید می‌کند و این مسئله موجب می‌شود تا تمامی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌‌ای درجهت این بحران گام بردارند و امیدواریم عزم حل و فصل مسائل منطقه‌ای در اجلاس‌های جهانی متبلور شده و راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به این بحران‌ها بدست آید.

دولت دیپلماسی برجامی را دنبال می‌کند

وی در پاسخ به اینکه سیاست ایران تا به امروز برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای چگونه بوده است؟ اظهار داشت: آنچه توسط دولت دنبال می‌شود یک دیپلماسی برجامی و مبتنی بر همکاری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگو است و می‌توان آن را قابل قبول دانست اما این مسئله نیازمند یک اجماع نظر داخلی هم هست ما دیدیم که روش ایران توانست در سخت‌ترین مذاکرات بین‌المللی نتیجه‌بخش باشد.

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی با یادآوری تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود روابط با  عربستان تصریح کرد: در دوسال گذشته در برابر عدم تعادل ریاض ما دیدیم که آنها در انزوا قرار گرفته بودند و فرصت بهبود روابط وجود داشت اما اقدام دلواپسان و ناآگاهان در حمله به سفارت عربستان در تهران موجب تغییر بازی به نفع ریاض شد و به آنها بهانه داد تا دور جدیدی از سیاست‌های تنش‌آمیز علیه ایران را دنبال کنند.

سبحانی تاکید کرد: معنای سخنانم این است که سیاست دولت ایران در زمانی پاسخ خواهد گرفت که یک نوع وحدت نظر و انسجام دیدگاه هم در داخل وجود داشته باشد واین نگاه در مجموعه حاکمیتی حاکم شود که منافع ملی باید مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر : ۳۴۵۵۱۷