خبرگزاری کار ایران

فرازی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی فکر می‌کنند قدرت ایران در درشت صحبت کردن است

سفیر اسبق ایران در مجارستان و رومانی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند زبان قدرت یعنی ارعاب و تهدید و گمان می‌کنند قدرت ایران در درشت صحبت کردن است در حالی که قدرت ما در زبان نرمش است و زبان نرم هم به معنای سازش و تسلیم نیست.

علی‌اکبر فرازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در خصوص وضعیت بین‌المللی ایران بعد از اجرایی شدن برجام گفت: اتفاقی که سال‌ها دنیا منتظرش بود به وقوع پیوسته و با اجرایی شدن برجام ایران وارد فضای پسابرجام شده است.

وی با بیان اینکه ایران اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که می‌تواند تحرکات جدیدی را در فضای بین‌المللی آغاز کند، اظهار داشت: هم‌اکنون فضای کاملاً مساعدی برای کنشگری ایران فراهم شده است و اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا تمامی موانع برداشته شود اما با این حال شرایط برای بازی برد - برد برای همه بازیگران فراهم است.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به ترافیک سنگین رفت و آمدهای هیات‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف دنیا به تهران تصریح کرد: هیات‌های سیاسی – اقتصادی کشورهای مختلف به تهران می‌آیند و در ادامه سفرهایی که به تهران داشته‌اند از آقای روحانی برای سفر به اروپا دعوت کرده‌اند و ایشان هم در هفته‌های گذشته به رم و پاریس رفت که این سفر همراه با دستاوردهای زیادی بود.

فرازی ادامه داد: ما با این سفر به دنیا اعلام کردیم وارد فضای جدیدی از کنشگری در عرصه‌های بین‌المللی شده‌ایم و دنیا نیز پذیرفته است که ایران یک شریک قابل اعتمادی است که کلید تدبیر در دستش قرار دارد.

او با یادآوری پیچیدگی شرایط کنونی منطقه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازیگران جدیدی در حال کنشگری در خاورمیانه هستند و برخی از بازیگران قدیمی هم در حال ایفای نقش منفی هستند و این تنها ایران است که می‌تواند شرایط کنونی خاورمیانه را کنترل کند.

سفیر اسبق ایران در مجارستان و رومانی با اشاره به راهبرد بازی برد – برد در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای از طریق راهبرد بازی برد – برد توانستیم به توافق دست یابیم و لازم است در ادامه موفقیت‌های ایران شرایط برای بازی برد – برد در جهت ایجاد امنیت در منطقه و نقش‌آفرینی مثبت ایران در خاورمیانه فراهم شود.

او با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشورهای حامی تروریسم در حال افزایش شکاف‌ها در منطقه هستند، ابراز داشت: ما امیدوار هستیم نقش‌آفرینی ایران چه در پروسه مذاکرات صلح سوریه و چه در دیگر پرونده‌های منطقه‌ای مثمرثمر باشد و ایران بتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد. با این حال باید دانست که نقش جدید ایران هم دشمنان خاص خود را دارد که سود خود را در تنش می‌دانند.

فرازی با یادآوری برخی از افراطیون داخلی بیان کرد: متاسفانه دوستان ناآگاهی هم در کشور هستند که فکر می‌کنند زبان قدرت یعنی ارعاب و تهدید. به عبارت دیگر آن‌ها فکر می‌کنند قدرت ایران در درشت صحبت کردن است در حالی که قدرت ایران در زبان نرمش قرار دارد و زبان نرم هم به معنای سازش و تسلیم نیست.

کد خبر : ۳۴۴۸۲۱