خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی کشورهای عربی عادت کرده‌اند با پول بر عقلانیت پیروز شوند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: عدم موفقیت تلاش کشورهای مختلف برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان به دلیل رویکرد حکام سعودی است.

محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درخصوص وضعیت منطقه‌ای ایران پس از قطع روابط یک‌جانبه ریاض با تهران گفت: تنش بر روابط تهران و ریاض از جانب عربستان بسیار طولانی‌تر از یک ماه گذشته است و سعودی‌ها از بدو انقلاب از هر فرصتی علیه ایران استفاده کرده‌اند.

او ادامه داد: کارنامه تنش نزدیک به چهار دهه‌ای ریاض علیه تهران موجب افزایش قدرت عربستان نشده است، بلکه تنها ثمره این کارنامه پرتنش از سوی آنها تضعیف موقعیت منطقه‌ای آنها و افزایش جایگاه ایران بوده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با یادآوری رویکرد کشورهای بزرگ دنیا نسبت به ایران پس از دستیابی به برجام اظهار داشت: در یک ماه گذشته شاهد گرایش کشورهای مختلف دنیا نسبت به تهران هستیم. در رویکرد جدید کشورهای مختلف، از ایران به عنوان مرکز ثقل صلح و ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم یاد می‌شود؛ در حالی که عربستان به عنوان حامی تروریسم و کشور تروریست‌پرور محسوب می‌شود.

محمدی با اشاره به سیاست ایران نسبت به عربستان تصریح کرد: در مقابل سیاست‌های خصمانه عربستان، ایران تا به امروز خویشتنداری و صبر از خود نشان داده است. به عبارت دیگر، ایران سیاست انعطاف‌پذیری را در پیش گرفته و به نفع عربستان است که خود را با سیاست ایران وفق دهد و دست از بازی حاصل صفر جمع بردارد.

او افزود: در مقابل سیاست ایران، عربستان پس از پیروزی انقلاب تقریبا هرگاه اراده‌ کرده است توانسته در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و... نظر خود را تحمیل کند و مواضع خود را از سوی مجامع منطقه‌ای بیان کند، ولی نتیجه این سیاست، زیان برای کشورهای عربی منطقه بوده است.

سفیر پیشین ایران در تونس و الجزایر تاکید کرد: در واقع تلاش عربستان برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای علیه ایران نتیجه‌ای جز تضعیف شکست بیشتر برای آنها نداشته و همه اینها به سود اسرائیل است. این در حالی است ایران تا آنجا که امکان داشته به دنبال این بوده تا کشورهای منطقه و اسلامی را به سمت همکاری و مشارکت جمعی متقاعد کند.

محمدی با بیان اینکه به نفع کشورهای منطقه و اسلامی است تا با نگاه همکاری‌گرایانه ایران همراه شوند، خاطرنشان کرد: به هر حال ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان اسلام و همسایه بسیاری از کشورهای عربی است و نمی‌توان ایران را نادیده گرفت.

او با اشاره به تلاش برخی از کشورهای مختلف برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض ابراز داشت: عدم موفقیت تلاش کشورهای مختلف برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان به دلیل رویکرد حکام سعودی است که منافع خاص خود را به منافع ملی و منافع منطقه‌ ترجیح می‌دهند و با رویکردی کینه‌توزانه نگاهی قبیلگی و طایفه‌ای را پیش می‌برند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه شرایط خاورمیانه به گونه‌ای است که نیازمند همکاری‌های مشترک تمامی کشورهای منطقه است، عنوان کرد: باید کشورهای عربی متوجه باشند که نخستین کشورهای مورد تهدید گروه‌های تکفیری، کشورهای عربی هستند که سیاست خصمانه علیه ایران در پیش گرفته‌اند.

محمدی با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه و تعمدانه برخی کشورهای عربی موجب به وجود آمدن شرایط کنونی خاورمیانه شده است، یادآور شد: لازم است کشورهای عربی منافع منطقه را ببینند و فکر نکنند که منافع آنها، منافع تمام جهان اسلام است.

او با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای عربی عادت کرده‌اند با پول بر منطق و عقلانیت پیروز شوند، بیان کرد: موازنه استفاده از این حلقه در حال از بین رفتن است و کاهش قیمت نفت که در بازارهای جهانی هم موجب کاهش وابستگی کشورهای غربی به کشورهای عربی و همچنین ایجاد بحران‌هایی برای عربستان شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: عربستان باید متوجه باشد که مولفه‌های قدرت در جهان امروز در حال تغییر است و تنها نمی‌توان با استفاده از اهرم‌ها و ابزارهای کهنه نقش‌آفرینی کرد.

کد خبر : ۳۴۴۴۸۷