خبرگزاری کار ایران

صوفی در گفت‌وگو با ایلنا:

مایوس نیستیم؛ اعتراض می‌کنیم

رییس ستاد اصلاح طلبان تهران اظهار داشت: ضمن اعتراض به فضای موجود هرگز مایوس نیستیم و در هر شرایطی لیست‌های خود را ارائه خواهیم داد.

علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: اتفاقی که افتاده تنها در حوزه جریان اصلاحات نیست، از اصولگرایان معتدل نیز عده ‌زیادی رد صلاحیت شده‌اند و چون این اتفاقی فضای انتخابات را از شور و نشاطی که لازمه مشارکت گسترده مردم است می‌اندازد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: در حال حاضر تلاش ما این است که افرادی را که تایید صلاحیت شده‌اند مورد شناسایی قرار داده و رزومه آن‌ها را دریافت کنیم. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم افرادی که بی‌جهت رد صلاحیت شده‌اند، با رایزنی‌های صورت گرفته مجددا به عرصه رقابت برگردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه متاسفانه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند و تایید صلاحیت‌ها اغلب چهره‌های ناشناخته‌ای هستند، گفت: ما کارگروهی به نام کارگروه تعامل و رایزنی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داریم که اصلا برای همین مواقع پیش‌بینی شده است. این کارگروه در حال انجام کارهای مربوط به رایزنی درخصوص رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان است.

او با بیان اینکه آنچه که در مورد رد صلاحیت‌ها انجام شده قابل دفاع نیست، گفت: امکان ندارد یک جریان فعال و تاثیرگذار کشور که از ابتدای انقلاب تاکنون همواره در صحنه سیاسی حضور فعال داشته از طرف هیات نظارت کنار گذاشته شود و کسی در این رابطه موضع‌گیری نکند.

صوفی خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر دیدیم که مقام‌های مختلف کشور و برخی از علما از جمله آیت‌الله واعظ طبسی و دری نجف‌آبادی نسبت به این روند انتقاد کردند؛ حتی برخی استانداران انتقاد کردند. بدون شک این روند باقی نخواهد ماند و فضا تغییر خواهد کرد و صلاحیت عده زیادی با رسیدگی نهادهای ذی‌صلاح مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت.

وزیر تعاون دولت سیدمحمد خاتمی با اشاره به ردصلاحیت خود گفت: بنده براساس بند ۱ و بند ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مبنی بر عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و همچنین ماده ۳۰ درخصوص همکاری با احزاب غیرقانونی رد صلاحیت شدند که باعث تعجب است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان فله‌ای ثبت‌نام کرده‌اند تا پس از رد صلاحیت شورای نگهبان را هدف انتقاد قرار دهند، گفت: این حرف کاملا بی‌ربط است هیات‌های اجرایی با استعلام از منابع چهارگانه عمل کرده‌اند؛ حتی در مرحله اول نیز در برخی موارد اعمال سلیقه شد و افرادی براساس تحقیقات محلی رد صلاحیت شدند که نظر منابع چهارگانه نسبت به آنها مثبت بود.

او افزود: وقتی هیات نظارت از یک سلیقه و یک جریان باشد نتیجه مشخص است. چطور می‌توان با تحقیقات محلی اثبات کرد فردی متدین است یا خیر. اینکه بگوییم هیات‌های اجرایی فله‌ای ثبت‌نام کرده‌اند کاملا غیرعقلایی است. در این صورت باید گفت همه کاندیدا‌ها از ابتدا بی‌صلاحیت بودند در حالی که همه باید از فیلتر قانون رد شوند، در صورتی که از قانون عدول کنیم می‌توان هر حرفی زد.

رییس ستاد اصلاح طلبان تهران تاکید کرد: مستندات لازم برای اینکه نشان دهد که چرا ما براساس بندهای مذکور رد صلاحیت شده‌ایم ارائه نشده است. در مورد همکاری با احزاب غیرقانونی وزارت اطلاعات باید نظر بدهد و وقتی این وزارتخانه نظر مثبت دارد، دیگران نباید نظرات خود را اعمال کنند این یک اتفاق نامبارک، کاملا سیاسی و غیرعقلایی است و ما به این مسئله اعتراض داریم.

صوفی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان ضمن اعتراض به فضای موجود هرگز مایوس نیستند، گفت: در هر شرایطی لیست‌های خود را تا جایی که ممکن باشد ارائه خواهیم داد.

کد خبر : ۳۳۹۹۶۲