خبرگزاری کار ایران

خطاب به مردم ایران صادر شد؛

پیام علی‌اکبر صالحی در پی اجرای برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت آغاز اجرای برجام پیامی را صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در متن پیام علی‌اکبر صالحی خطاب به مردم ایران آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

اِنَّ الّذینَ قالوا ربّنا اللّه ثُمَّ استقاموا فَلا خَوفُ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون

هر آینه آنان که گفتند پروردگار ما، خدای یکتاست و بر این اعتقاد حق، پایمردی و ایستادگی نمودند، بیمی برآنان نیست و غمگین نخواهند شد.

ملت شریف ایران!

اکنون که در پرتو عنایات الهی و در سایه حُسن تدبیر و خردمندی تصمیم­‌سازان ارشد نظام و نیز تلاش و کوشش خستگی­‌ناپذیر مجموعه خدمتگزاران میهن عزیز اسلامی در نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران، شاهد آغاز فرآیند اجرای برجام و پایان یافتن بحران ساختگی هسته­‌ای هستیم، بر خود فرض می­‌دانم تا ضمن سپاس و قدردانی فراوان از همراهی همدلانۀ یکایک شما عزیزان، نکاتی را پیرامون فراز و نشیب­‌های این راه ناهموار اما پرافتخار به استحضار شما ملت قدرشناس و فهیم ایران اسلامی برسانم.

نخست اجازه می­‌خواهم به این نکته اشاره نمایم که فرزندان برومند شما در جریان این کارزار دیپلماتیک با تأسی به سیره محی­‌الدین زمان، حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان سرافراز نهضت اسلامی، با عزمی راسخ و خلل­‌ناپذیر، با یکدیگر پیمان بستند تا در چارچوب موازین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت اصول سه­‌گانه عزت، حکمت و مصلحت در برابر طرف‌های مقابل ظاهر شوند.

اینجانب بر این باورم که شرح این مجاهدت عظیم در صفحات تاریخ دیپلماسی کشورمان ثبت و ضبط خواهد شد. در این میان، باید به این نکته اساسی نیز اذعان نمود که دستیابی به این دستاورد مهم، ره­‌آورد اراده شما ملت عزیز برای ایجاد تحول درونی با هدف ایجاد تغییر در جهان پیرامونی است. به یقین می­‌توان گفت که شما ملت ایران، خود را مخاطب این کلام جان‌بخش وحیانی یافته­‌اید که «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیّرُ ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بِأنفُسِهِم».

شما با عزم و اراده­‌ای استوار پای در میدان نهادید و خواستار حل و فصل خردمندانه و عزتمندانه این بحران ساختگی شدید. غرورآفرین­‌تر اینکه عزم و اراده ملی برای ایجاد تغییر به دستمایه­‌ای برای دمیدن در تنور اختلافات و تفرقه­‌ها تبدیل نشد چرا که شما مستمعان این حکم صریح آسمانی بوده­‌اید که فرمود «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرّقوا».

ملت بزرگ ایران به یُمن توجه عمیق به این فرمان الهی، توانست شرایطی فراهم آورد تا ضمن اصلاح برخی روندها و فرآیندها و از رهگذر اِعمال برخی تغییرات در نحوه اجرای سیاست­‌های راهبردی نظام اسلامی، کشور عزیزمان را به پایگاه ثبات در منطقه بحران­‌زده خاورمیانه تبدیل نماید. متأسفانه برخی از کشورهای اسلامی در این برهه حساس، بی­‌توجه به این دستور حیات­‌بخش الهی، خود را از نعمات آن محروم ساخته­­‌اند.

اما در این زمانه بروز حوادث هول­‌انگیز در منطقه خاورمیانه که ثبات و امنیت جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده است، شما ملت رشید ایران با بهر‌ه‌گیری از میراث فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی با تدبیر و هوشمندی مثال­‌زدنی از سپاه خصم کاستید و بر جنود عقل افزودید و این شیوه پسندیده، در حقیقت، برآمده از فکر اصیل نهفته در فرهنگ ایرانی است که به شیوه­ای زیبا، در پند حکیمانه لسان­‌الغیب به القای درس مروت با دوستان و مدارای هوشمندانه با دشمنان تعبیر شده است.

اینجانب به شکرانه این دستاورد تاریخی، پیشانی ستایش و سپاس به درگاه یگانه قادر متعال می­‌سایم و بر همت و حمیت تمامی تلاشگران و خدمتگزاران ملت درود می­‌فرستم.

اینجانب، با توجه به واقعیت‌های موجود و با عنایت به ابعاد و زوایای گوناگون تحولات ایجادشده عمیقا بر این باورم که ایران اسلامی اکنون بر سکوی یک جهش تاریخی برای رشد و پیشرفت قرار گرفته است. ملت بزرگ ایران، پس از پشت سر نهادن دوره­‌های «برانگیختگی» و «بالندگی» اکنون در آستانه ورود به مرحلۀ «فرهیختگی» است.

با ورود کامل ملت رشید ایران به این مرحله، نسل جوان جامعه ما، شاهد بروز شکوفایی در عرصه اندیشه، فرهنگ، سیاست، فناوری، صنعت و تجارت خواهد بود و در سایه همت و تلاش مضاعف، طعم رفاه همراه با عدالت اجتماعی را خواهد چشید.

از این چشم­‌انداز، می­‌توان گفت که در پرتو اتحاد ملی و انسجام اسلامی، زمینه­‌ای فراهم شده است تا همگام با اجرای سیاست تعامل سازنده با جهان، اقدامات لازم جهت حفظ زیرساخت­‌ها و دستاوردهای صنعت هسته­‌ای با اطمینان و اعتمادی بیشتر دنبال گردد. ضروری است در این فضای جدید، تلاش خدمتگزاران عرصه صنعت هسته­‌ای معطوف به حرکت در مسیر عمق‌بخشیدن به فعالیت­‌های این صنعت، بر اساس الگوی هزینه - فایده باشد.

اینجانب بر خود واجب می­‌دانم بار دیگر از حمایت­‌های بی­‌دریغ شما ملت شریف از تلاشگران صنعت هسته‌ای و فعالان جبهه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قدردانی نمایم. بی­‌شک با پیروی از رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله­‌العالی) و با ادامه حمایت­‌های بی‌دریغ ریاست محترم جمهور و دولت خدمتگزار خواهیم توانست بر موانع و چالش‌های پیش­ رو، فائق آمده و نقشی ماندگار از خود بر صحیفه روزگار به یادگار نهیم.

همه ما به یاد داریم که چندی پیش، برخی مقامات کشورهای غربی از تعطیلی کامل برنامه هسته­‌ای کشورمان سخن می­‌گفتند در حالیکه به یُمن الطاف خفیه الهی نه تنها توطئه بدخواهان خنثی شده است بلکه زمینه توسعه بیش از پیش فعالیت‌های این صنعت فراهم آمده است.

در پایان از این فرصت استفاده نموده و به آگاهی ملت شریف ایران اسلامی می­‌رسانم که فعالیت­‌های صنعت هسته­‌ای در زمینه­‌های مختلف از جمله در حوزه غنی­‌سازی اورانیوم، تحقیق و توسعه و مدرن­‌سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ادامه یافته و افزون بر این، فرآیند احداث دو واحد جدید نیروگاهی نیز همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد و احداث بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی هسته­‌ای نیز به­‌زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین بر اساس برنامه­‌ریزی انجام‌شده، اقدامات لازم جهت تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قطب تولید رادیو دارو در منطقه خاورمیانه با جدیت هر چه بیشتر دنبال می­‌شود.

بدون تردید، اکنون در آغاز مقطعی جدید از تاریخ کشور هستیم. تجربه­‌های نو و دستاوردهای نوین در انتظار ملت بزرگ ایران است. از این‌رو، بر ماست تا با حفظ امید و نشاط ملی به تثبیت بیش از پیش جایگاه ایران اسلامی در عرصه­‌های مختلف از جمله بهره­‌مندی از مواهب فناوری صلح­‌آمیز هسته­‌ای را به‌عنوان اولویتی مهم در زمره اهداف کلان ملی قرار دهیم.

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار باده ناخورده در رگ تاک است

علی‌اکبر صالحی

معاون رئیس­‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران»

کد خبر : ۳۳۹۷۶۶